winter rijden

• harry

hallo beste lezers

wie kan me zijn/haar ervaring voorleggen, mbt het rijden, in de winterperiode naarkroatie, de maand september–maart

beginnend met de duitse autosnelweg, tot in kroatie

afgelopen jaar beelden gezien van vastzittend verkeer etc.

hoe worden de wegen met name in kroatie aangepakt

winterbanden en sneeuw kettingen meenemen

laat maar horen

gr.

• Robert

De snelwegen zijn zowel in Duitsland, Oostenrijk, Slovenie als Kroatie over het algemeen prima te berijden. D.w.z. ze worden snel sneeuwvrij gemaakt. Het kan natuurlijk overal gebeuren dat er zoveel sneeuw valt dat er wegen tijdelijk afgesloten worden, maar dat gebeurt misschien een paar keer per jaar. Dit wat betreft de snelwegen. In september en oktober is er in Kroatie wat sneeuw betreft sowieso niets aan de hand. Groter probleem in Kroatie is eigenlijk nog de wind (vooral aan de kust), die er nog wel eens voor zorgt dat er wegen worden afgesloten.

Op lokale (berg)wegen is het altijd afwachten of je snel kan doorrijden als het slecht weer is. Maar ook hier wordt op de meeste plaatsen gewoon gestrooid.

Winterbanden en/of sneeuwkettingen sowieso meenemen en dit is in veel landen ook verplicht!

Over het algemeen is het geen enkel probleem om in Kroatie of in de andere genoemde landen 's winters te rijden als je maar goed voorbereid bent. Neem de juiste uitrusting mee en vergeet geen warme dekens in je auto mee te nemen voor het geval dat je echt stil komt te staan door sneeuw, ijzel, wind of een ongeluk.

• Norbert HR

Duitsland heeft net vorige week de boetes verhoogd voor het niet rijden op winterbanden.

Nu is het niet zo dat je niet mag rijden op zomerbanden, maar kom je vast te zitten of heb je een ongeval omdat je op zomerbanden staat dan krijg je dus een boete.

Een paar weken geleden reed ik de route via Kitzbuhel naar Tarvisio en zat ik al flink in de sneeuw, dus wanneer je winterbanden hebt zou ik ze er maar gewoon onder zetten. Beter mee verlegen dan om verlegen.

• JaPa :o)

Harry,

Mijn ervaring met het in de winter (voor Kerst-en Nieuwjaar) naar Kroatië rijden is dat het in Duitsland vaak pas slechter wordt als je zo vlak voor Munchen bent.

Daarna is het eigenlijk tot Salzburg sneeuw, soms rustig, soms heftig, en zijn de strooiwagens ook flink op pad in Oostenrijk.

Dit gaat zo door tot voorbij Villach en Ljubljana zo verder richting Kroatië.

Over het algemeen zijn de wegen in Duitsland, Oostenrijk en Slovenië prima te rijden met winterbanden, maar het kan voorkomen dat je inderdaad als er een ongeval heeft plaatsgevonden dat je enkele uren in de auto moet doorbrengen, dat hebben wij enkele jaren in Oostenrijk op de A10 meegemaakt, en dat is geen pretje moet ik je vertellen.

We hebben ook weleens s'nachts vanaf Ljubljana tot de afslag Postojna achter 2 sneeuwschuivers moeten aanrijden, en dat was wel vermoeiend.

Dan hebben we regelmatig sneeuw en vriesweer gehad tot voorbij de grensovergang RUPA, zo'n beetje tot Rijeka.

Vandaar zien we dan al, dat de zon schijnt boven het eiland Krk, en zijn dan opgelucht dat de toch wel spannende nachtelijke rit door Duitsland, Oostenrijk en Slovenië ondanks de soms barre weersomstandigheden prima is verlopen, en we vaak zo'n 14 dagen prima, vaak zonnig weer hebben waarbij de temperatuur op het terras aan de boulevard van Krk tot zo.n 24 graden kan oplopen, en een koud pivootje dan heerlijk smaakt.

Voor de terugweg heb je eigenlijk het omgekeerde, dan kan het soms in Slovenië zo'n slecht weer zijn dat het niet verstandig is om dan de weg op te gaan.

Dat hebben we enkele jaren geleden gehad, toen moesten we “noodgedwongen” langer op het eiland Krk verblijven totdat de afgeknakte bomen en elektriciteitsmasten van de wegen waren verwijderd, maar toen we weer konden vertrekken was het in Slovenië prachtig om door de weggetjes met de bevroren bomen en struiken te rijden.

Ook de besneeuwde naaldbomen langs de snelweg richting Ljublana waren een waar kerstplaatje.

Uiteindelijk kom je na een overnachting bij http://www.hausheimat.com in een sneeuwrijk Wagrain in Oostenrijk.

Weer thuis in Nederland en ben je alles weer snel vergeten en kijk je uit naar de volgende vakantie in het mooie Kroatië!

JaPa.

• Carla

Harry,

Heb er ook erg in dat het in Kroatië, voor de duur van de wintertijd, verplicht is overdag verlichting te voeren.

• Norbert HR

Wanneer we het dan toch over reizen in de winter hebben………….

Zorg dat je enigzins goed beslagen ten ijs komt oftewel:

1. Rij nooit je tank leeg oftewel ga op tijd tanken (bv bij een halve tank) zodat je de motor kunt laten draaien en dus warm kunt blijven wanneer er een file staat of een ongeval is gebeurd. Heb je geen zin om regelmatig te tanken, gooi dan een jerrycan in de auto. Mag wel niet, maar ik heb liever 20 liter in reserve dan dat ik zonder sta.

2. Zorg dat je voldoende warme kleding in de auto hebt (voor iedere inzittende). Ik heb een paar jaar geleden zelf meegemaakt dat de motor van de auto kapot ging en dan wordt het verdomd snel koud in een auto. Ik heb uiteindelijk bijna 2 uur moeten wachten op een sleepwagen, was bevroren toen die aankwam. Sinds die tijd heb ik, in de winter, altijd warme kleding (ski pak), extra warme sokken, snow boots, een deken, muts en handschoenen in de auto. In de auto verkleumen overkomt me geen tweede keer meer.

3. Wanneer je sneeuwkettingen in de auto hebt…………………..weet dan ook hoe je die aan moet brengen. Keertje proberen in de zomer lijkt bezopen, maar wanneer je in een sneeuwstorm een uur aan het knoeien bent vervloek je jezelf behoorlijk. En voor de goede orde…………..sneeuwkettingen omleggen met dikke handschoenen kun je vergeten, lukt je nooit. Beter is het om een paar wollen wanten te gebruiken, worden ook wel nat, maar nog altijd beter dan met blote handen de kettingen omleggen.