Her-registratie bedrijven

• Norbert HR

Navolgende is voor velen niet van belang, maar mochten er hier mensen zijn die een bedrijf in Kroatië hebben dan is het misschien wel van belang.

Kroatië zit dringend verlegen om geld en is dus met een soort van afpersing van bedrijven gekomen.

Alle bedrijven met meer dan 1 eigenaar zijn verplicht om zich opnieuw te registreren. Daarvoor moeten alle eigenaren naar de notaris en de nodige documenten invullen. Het kost je tussen de 1500 en 2000 Kuna en nu komt de leukste.

Wie dit nog niet heeft gedaan krijgt iedere 2 weken een boete van 5,000 Kuna. Dit is dan een boete voor het bedrijf en voor de eigenaren oftewel met 2 eigenaren praat je over 15,000 Kuna per 2 weken.

Deze wet is een maand geleden ingevoerd en men heeft de bedrijven tot 1 november de tijd gegeven om te registreren. Maandag bleek dat 70 % dit nog niet heeft gedaan.

Oorzaak ligt er waarschijnlijk ook in dat veel bedrijven niet eens op de hoogte zijn van deze wet.

In ieder geval probeert de Kroatische overheid op deze manier dus gemakkelijk aan geld te komen, over de hoofden van de bedrijven.

En dit terwijl de oud premier Sanader voor ruim 2 miljard euro gestolen heeft en nog immer vrij rond loopt. Het totale bedrag wat door politici is gestolen ligt (volgens rapporten) op bijna 17 miljard.

Dat zet deze wet toch wel in een apart daglicht.

Kortom, wie een huis in Kroatië heeft en dit heeft ondergebracht in een bedrijf doet er goed aan om de boekhouder even bij de notaris te laten checken of her-registratie noodzakelijk is.

• lipik

Bedankt Norbert. Ik had gelukkig een goede boekhouder én goede vrienden die het een en ander in mijn plaats kunnen doen.

Hans

• rita

Het is toch wel erg wat er daar in Kroatie allemaal gebeurt.

het houdt echt niet op.

ze kopen grond van partikulieren aan de prijs van landbouwgrond om zogezegd een golfterrein aan te leggen en willen er dan appartementen op zetten (zie dubrovnik) en nu dit.

ik hoop dat ze in brussel tijdig de ogen openen en ze de 1e jaren nog niet toelaten tot de EU of we kunnen er met zijn allen weer voor opdraaien.

ik hou heel veel van dat land maar wat ik de laatste 2 jaren gehoord heb gaat mijn petje te boven.

gelukkig ben ik nog niet geemigreerd (dat was wel mijn bedoeling), ik zal nog maar een tijdje in belgie blijven en hier nog wat werken.

ik begrijp echter niet dat de mensen dit allemaal aanvaarden, het wordt tijd dat ze wakker worden en er iets aan doen.

in ieder geval bedankt voor de info

• Carla

Dit is een goede tip van Norbert en, ja, het is inderdaad je reinste geldklopperij. Alle (opnieuw) gevraagde gegevens staan namelijk allang geregistreerd bij de diverse instanties.

Voor diegenen, die hier eventueel mee te maken hebben, wil ik volledigheidshalve nog wel vermelden dat de her-registratie voor 31 december (do 31. prosinca) plaatsgevonden dient te hebben. E.e.a. is het gevolg van een wetswijziging die in mei jl. (niet vorige maand) is doorgevoerd.

Indien men de Kroatische taal beheerst: http://www.poslovnipuls.com/2010/10/16/tvrtka-vise-vlasnika-registracija/

• MarkoMarko

In Brussel en in de verschillende lidstaten wordt het stellen van eisen t.a.v. dit soort corrupte praktijken verlamd door de eigen zwendelproblematiek en die wordt, lijkt het, evengoed aanvaard, ontkend of (moedwillig) niet geweten.

• renen

Wij hadden begin oktober ook al zoiets gehoord. Wij zijn toen naar onze notaris geweest en hij zei dat we dit niet niet nodig was.

Ons bedrijf heeft 1 eigenaar en klopt het dan dat dit dus voor ons niet geldt?

Groet,

Renny

• Carla

Ja, Renny, dat klopt! Her-registratie is alleen vereist wanneer er meer dan één eigenaar is.

• Ivan

Op onderstaande link een discussie (in het Engels) over dit onderwerp.

http://visitcroatia.proboards.com/index.cgi?board=living&action=display&thread=7947&page=8

Vast het begin van nieuwe Kafka-achtige toestanden. Welcome to Croatia!

• renen

Carla Schreef:

——————————————————-

> Ja, Renny, dat klopt! Her-registratie is alleen

> vereist wanneer er meer dan één eigenaar is.

b

Pffffffffff, gelukkig, anders hadden we al een beukeuring te pakken.

Vrienden van ons wonen en werken in Kroatie en hebben dit gecheked bij hun boekhouder.

Die zei doodleuk, Ik heb je een mailtje gestuurd, raar dat mails binnen Kroatie niet aankomen. Met een beetje pech zijn ze dus 15000 KN lichter/

Je weet in iedergeval wel voor wie je dan werkt. De Kroatische maffia>:D<

Renny