Belastingdienst neemt huizen in beslag

• Norbert HR

En wederom heeft de Kroatische regelgeving weer wat leuks verzonnen.

Wie een huis in dit land heeft gekocht moet nu toch echt bovenop de rekeningen gaan zitten en zorgen dat die allemaal zijn betaald. Het gaat hier met name over de overdrachtsbelasting van 5 %, maar ook alle andere belastingen welke op een huis kunnen worden geheven.

Er is een nieuwe wet aangenomen, waar met name in staat dat het enige wat de belastingdienst hoeft te doen is het 2 x versturen van de aanslagen en dus niet langer tekenen voor ontvangst.

Hierdoor kan de belastingdienst in feite claimen wat ze willen en dat gebeurt dus nu ook. Deze week is het eerste huis in beslag genomen en zal openbaar worden verkocht.

Nu is dat niet zo erg wanneer je in Kroatië woont, maar wanneer je in Nederland (of ergens anders) woont dan kan het toch problematisch zijn (om het zwak uit te drukken).

Een ander nadeel is dat de aanslag voor die overdrachtsbelasting ergens tussen 1 maand en 3 jaar in beslag kan nemen voordat ze die versturen.

M.a.w. eenieder die in de afgelopen jaren een huis heeft gekocht en nog niet alle belastingen heeft betaald, ga alles checken en zorg dat je op tijd betaald. Zou niet leuk zijn wanneer je hier weer komt en je huis is verdwenen.

Kroatië doet er echt alles aan om iedereen het leven zo zuur mogelijk te maken en voor mij staat al heel lang vast dat dit land echt helemaal niets te zoeken heeft in de EU.

Het stelen van huizen van buitenlanders is het nieuwste in een lange lijst van misdaden van de overheid en het houdt maar niet op. Wordt tijd dat ze alle corrupte politici eens oppakken en achter slot en grendel gooien.

• rita

Dag Norbert,

geldt dit ook voor wie als Kroaat een huis in Kroatie heeft.

mijn man heeft nl nog een huis daar maar woont al 25 jaar in Belgie.

Ik heb wel gehoord dat ze van plan waren om belastingen te innen op eigendom en huizen maar weet niet of dit al van kracht is.

waar haal jij je informatie vandaan?

Groetjes

• Norbert HR

Rita,

Het geldt voor alle huizen, maakt niet uit van wie ze zijn.

Alleen, een Kroaat in Kroatië kan snel reageren omdat hij / zij daar natuurlijk gewoon is. Een buitenlander is niet in Kroatië, hoopt dat alles goed en netjes loopt, maar kan dan van een koude kermis thuis komen.

Kortom, zorg dat je iemand hebt die alles controleert en dat je zelf ook zeker weet dat je niet achterloopt met belastingen.

Ik hoorde het van een onroerend goed makelaar die goed in het wereldje is ingeburgerd. Afgelopen week is het eerste huis (van een buitenlander uiteraard) in beslag genomen.

• harry

wat mij betrefd, hoeven arme landen, of landen met grote schulden zich ook niet te voegen in de EU, dat betekend dat brussel, wederom de schulden (deels) zal verhalen op de lidstaten, laten we eerst maar onze eigen schulden inlopen, en te beginnen met inleveren van bonussen van hoge pieten, en belasting heffen op de gewone burgers:D

en die coruptie kunnen we helemaal niet gebruiken B)-

prima vakantie landen, waar we toch ook geld naar toe brengen

• Carla

Hier is de link waar de informatie vandaan komt: http://visitcroatia.proboards.com/index.cgi?board=property&action=display&thread=8078 Het is de link, van het ‘Visit Croatia Forum’, dat Ivan gisteren op dit forum heeft geplaatst.

Het gaat hier om een buitenlander, eigenaar van een onderneming in Kroatië, die daar een woning heeft gekocht en de overdrachtsbelasting nog niet heeft betaald. Men heeft hem in de gelegenheid gesteld de achterstallige nota alsnog binnen een bepaalde tijd te voldoen en inmiddels is de procedure tot in beslagname in werking gesteld.

Wanneer men een woning koopt, weet men dat men overdrachtsbelasting verschuldigd is. In Nederland en België is dit niet anders geregeld. Ik weet niet hoe het e.e.a. in België geregeld is, maar in Nederland ontvangt men de diverse belastingaanslagen ook niet aangetekend per post. Heb je gedurende de afgelopen jaren een woning in Kroatië gekocht en hierover nog geen overdrachtsbelasting betaald? Zorg dan dat bijv. diegeen, die, tijdens je afwezigheid aldaar, een oogje in 't zeil houdt op je onderkomen, ook de post in de gaten houdt.

Mocht je het bovengenoemde topic op het ‘Visit Croatia Forum’ lezen, lees dan ook hoe het echtpaar, dat een woning in Dubrovnik gekocht heeft, de problematiek rond de overdrachtsbelasting, probleemloos en adequaat, heeft opgelost.

Belastingaanslagen in Kroatië… het geldt voor alle belastingaanslagen dat deze niet langer aangetekend verzonden worden. Dus bijv. ook voor de Motorrijtuigenbelasting e.d.

• Jo

Als ik het goed heb krijg je in België na een paar gewone aanmaningen toch een aangetekende aanmaning. De volgende stap is dan de deurwaarder. Maar ook dan heb je nog kansen om één en ander recht te trekken.

En wat die aangetekende zendingen betreft is ook één en ander gewijzigd. Vroeger kon bijvoorbeeld mijn echtgenote een aangetekende zending die voor mij bestemd was tekenen voor ontvangst. Nu kan dat ook niet meer, moet ik echt zelf tekenen.

• Carla

In Nederland kan ik nog steeds de aangetekende post, geadresseerd aan mijn man, tekenen voor ontvangst. Wanneer ik niet thuis ben ten tijde van de bezorging en hij in het buitenland verblijft, moet ik hem eerst een machtingsformulier faxen, dat hij mij dan vervolgens weer getekend retourneert en dan kan ik, met machtiging en legitimatiebewijs, het aangetekende stuk alsnog bij het postkantoor afhalen.

• MarkoMarko

Dat in Kroatie (veel te) veel corruptie is, is evident. Dat de genoemde nieuwe regelgeving, zacht gezegd, (opzettelijk) onhandig in elkaar steekt lijkt me ook duidelijk. Of dit bij elkaar harken van geld met het eerste te maken heeft, zou misschien via een omweg beredeneerd kunnen worden, maar ik zie op dit moment geen rechtstreeks verband.

• MarkoMarko

Ondanks het “eigen volk eerst” getuigt het brengen van ons geld naar die prima vakantielanden van een grootse ruimhartigheid. Forza Europa!

• johan

Ik denk dat dit meer met de xenofobie te maken heeft van oost-europeanen: buitenlandertje pesten.