Boot huren.

• lian

Volgens de Nederlandse wet heeft men geen vaarbewijs nodig,tenzij het schip langer is dan 15 meter of sneller gaat dan 20 km.per uur.

Wel moet men in staat zijn met het schip te kunnen varen en op de hoogte zijn van de vaarregels.

Welke eisen worden er in Kroatie gesteld?

Kunnen wij daar een motorboot/zeiljacht zonder vaarbewijs huren?

Twee van onze vrienden hebben ruime ervaring met zeilen op de Wadden,Denemarken,Frankrijk en Italie,maar geen vaarbewijs en wij ook niet.

In bijv. Griekenland dient men in het bezit te zijn van een internationaal vaarbewijs.(ICC) om problemen te voorkomen,dit heeft ook te maken met de verzekering.

Weet iemand misschien een betrouwbaar adres om te huren in Dalmatie?

• Taita

Je zult om een schip te huren toch echt een vaarbewijs of een ICC nodig hebben. In Kroatie op zee voor alle schepen > 2,5 meter en/of motorvermogen >5 KW.

Zie ook mijn website

• lian

Dank je wel voor de duidelijke info!

Wat heb je een mooie website mijn complimenten,een aanrader om te lezen!

Mvg.Lian

• Anne de Vries

Beste Lian,

Je kan geen jachten huren in Kroatie zonder vaarbewijs. . Tevens heb je een marifoonbewijs nodig, deze kunnen we echter wel voor jullie regelen, zodat je wel kan zeilen in Kroatie. In Griekenland is een ICC niet verplicht.

We hebben diverse jachten beschikbaar in Dalmatië.

Groeten,

Anne de Vries

www.zeiljachthuren.nl

• Iggy

Hoi Taita,

Wij willen naar Kroatie en nemen onze rubber(motor)boot van 2.65m om langs te kust een beetje te varen en wat strandjes op te zoeken. De motor is maar 4pk.

Begrijp ik nou goed dat we hiervoor een kustwater vaarbewijs nodig hebben? We hebben vaarbewijs I internationaal. Moeten we echt voor zo'n klein bootje nog vaarbewijs II gaan halen?

Graag advies,

Iggy

• Taita

Iggy Schreef:

——————————————————-

> Begrijp ik nou goed dat we hiervoor een kustwater vaarbewijs nodig hebben? We hebben vaarbewijs I internationaal. Moeten we echt voor zo'n klein bootje nog vaarbewijs II gaan halen?

Ja, je hebt formeel Vaarbewijs II nodig. Soms accepteert men ook Vaarbewijs I, maar dat is formeel niet voldoende. Naast de vraag of je voor je vakantie afhankelijk wilt zijn van de ‘welwillendheid’ van een havenmeester, is er ook de kwestie van aansprakelijkheid. Stel je krijgt een ongeluk en je blijkt niet de juiste papieren te hebben. Dat levert je grote problemen op met de Kroatische autoriteiten en met je verzekering. Aan jou de keuze…

• Gerrit Peels

In Starigrad Paklenica kun je boten huren van 4 mtr met 5pk buitenboord motor zonder vaarbewijs.

Ik heb in Seline ook een boot van 4m10 met 5 pk motor en ik hoef hier geen vaarbewijs te hebben wel moet ik elk jaar de boot aanmelden bij de havenmeester en krijg dan een stikker met een papier waar wat voorschriften op staan.Ik heb verleden jaar alleen problemen gehad omdat de boot voor mij nieuw was moest ik een aankoop bewijs laten zien wat ik niet had.Toen heb ik er zelf een gemaakt en het was geregeld.

• lian

Hallo Anne,

Ook bedankt voor je info en verwijzing naar je website,ziet er goed uit.

Heel duidelijk,wij moeten vaarbewijs I en II gaan halen.

Groeten,

Lian

• Taita

Zoals ik al zei: op sommige plaatsen worden de regels ‘ruim uitgelegd’. Maar de regels zijn helder: Voorschriften buitenlandse schepen in Kroatie - Ministerie van Maritieme Zaken

Gerrit Peels Schreef:

——————————————————-

> In Starigrad Paklenica kun je boten huren van 4

> mtr met 5pk buitenboord motor zonder vaarbewijs.

> Ik heb in Seline ook een boot van 4m10 met 5 pk

> motor en ik hoef hier geen vaarbewijs te hebben

> wel moet ik elk jaar de boot aanmelden bij de

> havenmeester en krijg dan een stikker met een

> papier waar wat voorschriften op staan.Ik heb

> verleden jaar alleen problemen gehad omdat de boot

> voor mij nieuw was moest ik een aankoop bewijs

> laten zien wat ik niet had.Toen heb ik er zelf een

> gemaakt en het was geregeld.