Zagreb bezoeken

• Annemiek

Wij zitten eraan te denken om eerst een bezoek aan Dalmatie te brengen van ca. 10 / 12 dagen.

Voordat we terugrijden naar Nederland willen we nog naar Zagreb.

Zal voor deze stad 3 nachten voldoende zijn? Twee volle dagen zeg maar.

En heeft er nog iemand tips voor bezienswaardigheden/restaurants etc?

Bedankt alvast.

• johan

Het klinkt gek maar de Mirogoj begraafplaats is heel mooi.

kijk eens op de startkabel van zagreb.

• Robert

Zagreb is best een leuke stad, maar twee dagen is meer dan genoeg. Centrum is leuk om doorheen te wandelen. Hier zit ook het parlament en er staat een mooie kathedraal. De begraafplaats is inderdaad mooi en als je van bergwandelen houdt kan je Sjeme nog op. Verder is er nog een dierentuin die in het park Maksimir ligt, dat overigens ook wel mooi is om doorheen te wandelen.

Als je van uitgaan houdt kan je nog naar verschillende discotheken, bijvoorbeeld Acquarius bij het meer Jarun.

Winkels zijn er in overvloed, bijvoorbeeld in het nieuwe winkelcentrum bij de Arena (stadion), maar ook in het centrum is er van alles te vinden.

• Jo

Robert, hoe zit het met parkeren in het centrum? Dit ivm rolstoelgebruik van m'n echtgenote. We komen nu zo'n 8 jaar in Kroatie en hebben Zagreb nog niet gezien.

• MarkoMarko

Parkeren is in Zagreb-centrum, zoals in elke Kroatische grote stad, een crime. Er zijn wel enkele parkeergarages. Wil je ook de bovenstad bekijken dan wordt dit m.i. met een niet gemotoriseerde rolstoel vanuit de benedenstad een hele klus. Dan kun je beter in de bovenstad opnieuw op zoek gaan naar een parkeerplaats.

• MarkoMarko

Begraafplaats Mirogoj staat voor wat betreft Zagreb bij mij ook op 1.

• Jo

En hoe zit het met voetpaden? En dan vooral de hoogte van stoepranden? We hebben het ooit in Opatja meegemaakt dat je met de elektrische rolstoel het voetpad op gaat en er dan 500 meter verder niet af kan wegens stoeprand te hoog. Moet je alsnog een eind terug en op de straat verder. Alles wat hoger is dan 8 à 10 cm is een probleem voor de elektrische rolstoel. Af gaat nog, op is heel moeilijk.

We hebben sowiso de twee rolstoelen mee als we naar Kroatie gaan maar laten eens ter plaatse meestal één van beide op de camping achter. We weten bijvoorbeeld in Novalja een heel goed restaurant maar we weten ook dat we daar met de gewone naar toe moeten wegens 2 trapjes op. En dat gaat al helemaal niet met de elektrische.

• Robert

Er zijn in het centrum volop parkeergarages en bij de meesten kom je er met de lift wel uit. Ik heb zelden meegemaakt dat de garages volledig vol zitten en ik denk dat dit zeker in de zomer niet het geval zal zijn, want dan is iedereen de stad uit. Gornji Grad kan wat lastiger zijn qua wandelen, omdat dit omhoog loopt, maar eerlijk gezegd weet ik niet of dit gedeelte met een rolstoel een probleem is.

De winkelcentra zijn in ieder geval vrij modern qua toegang. Bij oudere gebouwen kan het problemen opleveren voor rolstoelen.

• MarkoMarko

Eerlijk gezegd heb ik daar nooit op gelet. Een deel van het centrum is voetgangersdomein, dus daar zal het wel meevalllen. In de straten waar auto's rijden heb je de gewone stoepranden. Ik weet niet of deze bij oversteekplaatsen aflopen. Ben bang dat dat niet in het algemeen het geval zal zijn.