invoer betalen

• Robert

Laurens,

Ondanks het welgemeende “advies” van Joost toch even mijn ervaring…

Ik heb een aantal jaar geleden ook het een en ander verhuisd. Wat oude spullen, zoals koelkast, bank e.d..

Bij de douane dus gewoon aangehouden en ondanks het feit dat het oude spullen waren moesten we toch wat betalen. Ik heb toen het minimumbedrag eruit weten te onderhandelen (toen 240 kuna).

Het gaat er bij aangifte om op welke waarde de douane (niet jij!) de spullen schat. Maakt niet uit of het nieuw is of niet. Hierover moet je dan invoerrechten/btw betalen.

Ze vragen in principe bij binnenkomst in Kroatie altijd of je wat aan te geven hebt. Indien je nee zegt, maar wel spullen bij je hebt die voor aangifte in aanmerking komen riskeer je een forse boete.

Natuurlijk is het voor bepaalde goederen moeilijk in te schatten of het niet gewoon voor gebruik op vakantie is. Indien je huisraad wilt vervoeren zou ik daarbij in ieder geval geen laptop of zo in dezelfde lading aanbevelen, want dan zouden ze die zomaar ook kunnen belasten. Beter om dat soort spullen een keer apart mee te nemen of mee te geven aan iemand anders die als toerist naar Kroatie reist.

Veel succes!

Robert

• Laurens

Ik heb de vraag eerst gesteld aan de Kroatische ambassade, maar de website waar zij mij naar door verwezen gaf geen duidelijk antwoord. De website die Carla aangeeft is een stuk duidelijker in ieder geval.

Het ging mij vnl. om praktijkervaringen die andere leden van dit forum hierbij opgedaan hebben. Ik begrijp dat zoiets niet precies aan te geven is, maar denk dat kleine gebruikte spullen geen probleem op zal leveren. Grotere dingen zijn we toch van plan om daar te kopen.

Bedankt voor de adviezen…

Laurens

www.villasanmarko.com

• Norbert HR

Het klopt wat Robert zegt, nooit zeggen dat je niets hebt aan te geven wanneer je auto vol ligt.

Meest makkelijke (en beste) manier om die vraag te omzeilen is gewoon zeggen ‘ik heb alleen mijn eigen spullen in de auto’, waarmee je volledig in het midden laat wat de waarde is van de goederen. Willen ze je dan een bon geven dan kun je gewoon heel verontwaardigd zeggen dat je ze toch had verteld dat het je eigen spullen waren, dat ze gebruikt zijn en voor jou volledig zijn afgeschreven. Daar valt voor de douane geen speld tussen te krijgen en ze kunnen je er nooit een bon voor geven.

Of je dan nog invoerrechten moet betalen hangt een beetje af van hoe vol de auto zit. Kom je met een aanhanger met meubilair dan is betalen eigenlijk wel zeker. Is het wat klein spul achter in de kofferbak dan kom je er doorgaans wel mee weg.

• heleen sonnemans

Beste laurens,

Allereerst gefeliciteerd met je huis in Kroatie.

Wij hopen dat je er net zoveel plezier aan zult beleven als wij.

Wij zijn 5 jaar geleden verhuist naar een klein dorpje net buiten Porec om hier permanent te komen wonen, en dus al onze meubelen zijn met een verhuiswagen hierheen gebracht.

En natuurlijk moet je invoerrechten betalen bij de douane.

Ook al heb je oude spullen.

Je moet een lijst maken van wat je bij je hebt en wat ongeveer de waarde ervan is.

Liefst hebben ze dat hier natuurlijk in de kroatische taal,zoals wij hebben ondervonden.

Als je een goede expediteur inschakelt kunnen hun je vertellen wat je aan invoerrechten moet

betalen,

Ons viel het tegen omdat wij het toen niet wisten, en wij hier terplaatse een expediteur moesten

inschakelen die natuurlijk ook betaald moest worden.

Natuurlijk als je in een normale auto spullen meeneemt is het ons altijd wel gelukt om een afgeladen auto

mee tenemen zonder iets te hoeven betalen maar het is geen garantie dat het lukt.

Wij wensen je veel succes .

groeten Jan en heleen sonnemans