Laurens,
Ondanks het welgemeende “advies” van Joost toch even mijn ervaring…
Ik heb een aantal jaar geleden ook het een en ander verhuisd. Wat oude spullen, zoals koelkast, bank e.d..
Bij de douane dus gewoon aangehouden en ondanks het feit dat het oude spullen waren moesten we toch wat betalen. Ik heb toen het minimumbedrag eruit weten te onderhandelen (toen 240 kuna).
Het gaat er bij aangifte om op welke waarde de douane (niet jij!) de spullen schat. Maakt niet uit of het nieuw is of niet. Hierover moet je dan invoerrechten/btw betalen.
Ze vragen in principe bij binnenkomst in Kroatie altijd of je wat aan te geven hebt. Indien je nee zegt, maar wel spullen bij je hebt die voor aangifte in aanmerking komen riskeer je een forse boete.
Natuurlijk is het voor bepaalde goederen moeilijk in te schatten of het niet gewoon voor gebruik op vakantie is. Indien je huisraad wilt vervoeren zou ik daarbij in ieder geval geen laptop of zo in dezelfde lading aanbevelen, want dan zouden ze die zomaar ook kunnen belasten. Beter om dat soort spullen een keer apart mee te nemen of mee te geven aan iemand anders die als toerist naar Kroatie reist.
Veel succes!
Robert