Velebit

• soniake

We gaan voor de 2de maal naar Kroatie en deze keer staan enkele eilanden op het programma :

Cres,Veli of Mali Losijn (welk is het best om te verblijven ?) en Mjlet.

Tussenin dachten ook nog het Velebit gebergte waar we graag enkele dagwandelingen zouden maken.

Weet iemand het best strategische punt aldaar om te verblijven. Wij zoeken kleine hotelletjes of bed en breakfast.

Alle info welkom

Sonia

• MarkoMarko

Velebit is niet druk bezaaid met bed and breakfasts, laat staan met hotelletjes. Op de onderstaande link staat mogelijke accomodatie aangegeven (voor het noordelijk deel van Velebit):

http://www.np-sjeverni-velebit.hr/novi_web/Velebit_eng/velebit_accomodation.htm

Je zou ook kunnen kiezen voor een plaatsje aan de kust (bijv. Karlobag), maar dan dient elke wandeling wel erg veel geklommen te worden.

In/op Velebit heb ik alleen ervaring met hutten: Als je geen bezwaar hebt te wandelen met (lichte) bepakking, zou je ook gebruik kunnen maken van eenvoudige hutten als Dom Zavizan of planinarska kuca Alan. Zavizan is bereikbaar met de auto (vanaf de kust ten zuiden van Senj bij Sv. Juraj omhoog richting Krasno Polje en vervolgens bij Oltari de ongeasfalteerde weg richting Zavizan nemen; 17km). Vandaar zou je via de z.g. Premuziceva staza (een pad zonder noemenswaardige hoogteverschillen) naar pl. kuca Alan kunnen lopen (ongeveer 5uur), alwaar je kunt overnachten. Even ten zuiden van deze hut heb je schitterende vergezichten over de zee en de eilanden. De volgende dag zou je terug kunnen lopen of verder naar Ravni Dabar (ook een hut). Behalve in Dom Zaivizan serveren de hutten geen maaltijden. Je zult dus eten moeten meenemen.

Voor het zuidelijk deel van Velebit ben je aangewezen op Stari Grad. Ik ben daar nooit geweest en weet niet hoe het daar met accomodaties en de toegang tot Paklenica is.

Niet om jullie bang te maken maar hou nog rekening met het volgende:

Zouden jullier ervoor kiezen te gaan wandelen in het zuidelijke gedeelte van Velebit (Paklenica), hou er dan rekening mee dat in het oostelijk gedeelte hiervan mijnen (uit de laatste oorlog) kunnen liggen!

Voor heel Velebit geldt dat er weinig water is (dus genoeg drinkwater meenemen), dat het dunbevolkt is (dus genoeg eten meenemen) en dat er giftige slangen/adders voorkomen. Deze zijn enkel gevaarlijk in situaties waarin ze jullie niet hebben zien aankomen en zich bedreigd voelen.

• Guido

Ik zou gewoon voor wat het Velebit betreft bij Starigrad het NP.Paklenica bezoeken.In Starigrad is genoeg onderkomen te vinden en je zit er ook prima voor bezoek aan Zadar,Pag,de eilanden Ugljan-Pasman,de Krka watervallen,een boottochtje op de Zrmanjarivier en Plitvice is ook niet zo veraf.

• Guido

IK vergeet nog te reageren op de eilandenvraag.Ik zou in het voorbijrijden een bezoekje aan Cres(via KRK kom je er langs) brengen en doorrijden naar Losinj tenzij je Cres leuk vindt.Op Miljet ben ik nog niet geweest.

• rianne

Als je via Krk gaat zou ik je aanraden daar ook is te kijken. Wij vinden het super daar en hebben het altijd naar ons zin gehad.

groetjes

• JaPa :o)

Rianne,

Daar ben ik het uiteraard volledig mee eens.

Krk is een prachtig eiland met prima campings en andere accomodaties.

En in het seizoen is het altijd gezellig aan de boulevard van Krk-stad.

Als je meer informatie wenst kijk je op onze website

http://www.eilandkrkkroatie.nl

Een fijne vakantie toegewenst door:

JaPa.

• iris

hallo Sonia, ik ben in juli 2010 op verschillende plaatsen die jij noemt geweest met Te Voet Wandelreizen. Mijn bevindingen : kiezen tussen Mali en Veli Losinj? Kies voor Veli Losinj, pittoresk, gezellig, rustig havenplaatsje. Wij logeerden er in hotel Pjacal : ruime kamers met badkamer, ontbijt en ev. avondmaal mogelijk, een aanrader! Mali Losinj is héél toeristisch… In Cres logeerden wij in villa Rivijera : ruime kamers maar douche en WC op de gang dus te delen met andere gasten, geen maaltijden, wel prachtig uitzicht! Voor ons bezoek aan Noord-Velebit logeerden wij in hotel Jure in Krasno : kleine en primitieve kamers maar de hartelijke uitbaters maakten alles goed! Is trouwens een ideaal plekje om te verbroederen met de plaatselijke bevolking. Als je mijn foto's wilt zien van die reis kan dat via onderstaande link, rechts boven favorieten en dan mijn naam aanklikken.

Alvast een fijne reis gewenst!

http://www.kroatisch-restaurant-jadran.be/

• Jo

iris Schreef:

——————————————————-

> Als je mijn foto's wilt zien van die reis kan dat

> via onderstaande link, rechts boven favorieten en

> dan mijn naam aanklikken.

> Alvast een fijne reis gewenst!

> http://www.kroatisch-restaurant-jadran.be/

Eerst op de pagina in het menu klikken op foto's, dan kom je in het foto-album van Leon en daar rechts vind je een linkje naar het foto-album van Iris. Is een beetje zoeken anders.

• iris

Dank u Jo, ik was inderdaad een belangrijk detail vergeten! Bij deze rechtgezet dus…