ik heb gehoord dat je in croatie je paspoort of id kaart op de camping moet afgeven heb t zelf ook meegemaakt in porec op de camping en t mag tog eigenlijk niet daar heb je tog een kampeercarnet voor hoe zit dat nu
Persoonlijk heb ik het meegemaakt dat ik met de wagen moest stoppen voor politiecontrole. Pas toen realiseerde ik mij dat m'n id-kaart nog bij de hotelreceptie was. Toen ik dat aan de agent duidelijk maakte vond deze dat zeer normaal en kon ik rustig doorrijden. Om maar te zeggen dat dit in Kroatie ‘gewoon’ is.
Het is zo dat iedere verhuurder (appartement, kamer, hotel, camping) een formulier moet invullen ( formulier A8 voor de liefhebbers). In tweevoud, ééntje voor de toeristische dienst (toeristentaks) en eentje voor de politie (voor politie binnen de 12 uur als ik me niet vergis). Daarvoor heb je het paspoort of de id-kaart nodig, want op dit formulier moet het nummer daarvan vermeld worden + geboorteplaats, datum, juiste naam ,…. dus die kaart of paspoort heb je wel nodig.
Het is eerlijk gezegd nogal een erfenis van de commies, niet dat het niet nuttig zou zijn, maar 't zou wat eenvoudiger kunnen. Het levert wel behoorlijk goede statistieken op, dat wel. De grote hotels doen dit ondertussen wel elektronisch, maar als kleine particuliere verhuurder ben je bijna genoodzaakt dit nog op papier te doen.
En dan vergeet ik nog : op elk formulier moet je alles 2 maal neerpennen, dat maakt dus 4 keer, + 2 grote (echt grote) boeken die je moet bijhouden waar al dit moois nog eens in moet vermeld worden. Dat maakt dus 6 keer. Tegen de tijd dat dat alles in orde is ken je de verjaardag van je gasten beter dan wie ook ;-)
En er zijn natuurlijk verschillende formulieren voor Kroaten en buitenlanders ;-)
Hans
Voor de particuliere verhuurder kan het tegenwoordig ook electronisch via de site van MUP (ministerie van binnenlandse zaken) en per mail naar het toeristenbureau. Het moet wel in een bepaald formaat. Dit kan worden gedaan dmv een applicatie die te koop is, maar je kan ook gewoon (gratis) zelf de dokumenten aanmaken.
Wel zo handig anders moet je, behalve het vele schrijfwerk, elke keer naar het politiebureau en het toeristenbureau.
Dat systeem heeft zo zijn voordeel.
Bij ernstige incidenten,zoals brand,instorting….enz is het voor de overheid gemakkelijk te weten wie daar logeert en een identificatie te doen.
Verder heeft de registratie ook nog een ander doel,de statistiek van de verblijven opmaken aan de hand van allerlei criteria,zoals nationaliteit,ouderdom…..
Wij halen onze paspoorten altijd dezelfde dag weer op bij de receptie.
Ze mogen een kopie maken of overschrijven wat ze nodig hebben, maar we willen de paspoorten bij ons hebben als we met de auto van de camping af gaan.
Veel campings willen je paspoort ook houden als borg. Het gebeurt veel te vaak dat men vertrekt zonder af te rekenen.
Daarvoor hebben we een ANWB kampeer carnet voor. Die mogen ze als borg houden tot we vertrekken.
Heb je die niet, dan moet je vaak vooraf betalen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?