vraagje over strand en zee

• Corry

In mei gaan wij naar Kroatië op vakantie. Ik ben gek van zwemmen en snorkelen in zee.

Kan ik met blote voeten in zee of heb ik waterschoenen nodig, is er iets te zien als ik wil snorkelen?

Wie kan mij hier iets over vertellen

• JaPa :o)

Corry,

Ik zou zeker waterschoenen aantrekken, want de “stranden” zijn vaak rotsachtig, en er kunnen zeeegels tussen de stenen zitten.

En met het snorkelen zie vele dingen omdat het water kraakhelder is.

JaPa.

• Jo

Veel hangt er van af waar je gaat. Op de campings waar wij reeds waren waren telkens keien aangevoerd op het strand en ik ging daar in elk geval altijd zwemmen zonder waterschoenen. Op de laatste camping waar we waren waren ook enkele betonnen stijgers met een laddertje in zee. Het water was er wel amper 1 à 1,2m diep maar je hoefde niet echt te staan voor je zwom. Daar waren wel veel zee-egels. Maar ‘t is niet diep, kristalhelder water dus ook daar zonder zwemschoenen. Ik deed meestal m’n zwemvinnen aan hangend aan het laddertje. Of ik ging achterwaarts het water in naast de steiger, tussen de rotsen daar maar dus ook met de vinnen.

En of er iets te zien is? Waar wij waren bitter weinig. Wat zeekomkommers, vissen maar stel je daar geen gekleurde exemplaren bij voor, wat alg-achtige begroeiing wat grasachtige dingen etc…. Niets spectaculair maar ik kan er me wel mee bezig houden. Misschien als je meegaat met duikexcursieboten dat je meer te zien krijgt. Sommige van die boten gaan ook snorkelen en die lokale begeleiders weten natuurlijk wel waar het meeste te zien is.

• L

Het hangt ook er van af waar je na toe gaat….., meestal is het verder naar Z warmer…..

We gaan elk jaar in mei naar Z Kro., nou…..om te zeggen dat zeewater temp. heel erg aangenaam is…….niet echt.

Het is ook belangrijk om te weten wat voor zee temp. je als aangenaam ziet, voor ons moet het meer dan 20 zijn, sommigen vinden 't rond 18 ook goed. Uiteraard je kan het treffen, vooral in ondiep water, maar…..

Hoe dan ook, geniet er van!

• Frank_V

Zeker waterschoenen meenemen. De rotsen zijn soms vlijmscherp en zo kan je verlof snel afgelopen zijn.

• Taita

In mei is inderdaad het water nogal fris. Ik herinner me van een zeiltocht enkele jaren geleden dat het water 17-18 graden was (Split en zuidelijker). Dat is een van de redenen waarom wij meestal in september gaan (21-22 graden). I.h.a. is het water kraakhelder, want rotsen/kiezel en geen zand. Wat je ziet onderwater hangt van de locatie af. Op de toeristische plekken meestal niets/niet veel. Rustige baaien op de eilanden en natuurgebieden: een hele hoop. Fotootjes

• Corry

Bedankt voor jullie antwoorden, ik neem zeker waterschoenen mee en de snorkel blijft deze reis thuis,

weer iets meer ruimte in de koffer

Groetjes en ik verheug me op Kroatië !

• Norbert HR

Ik zou je al een hele held vinden wanneer je in Mei gaat zwemmen.

Pootje baden wil ik nog wel doen, maar zwemmen kun je mij niet voor krijgen, het is mij veel en veel te koud. Alleen op de plekken waar het niet al te diep is wil het nog wel een beetje opwarmen, maar over het algemeen is het verschil in temperatuur mij te hoog. Het kan in de zon misschien wel 25 of 30 graden zijn, maar dan is het water inderdaad 15 - 17 graden, perfekt voor een instant hart aanval.