schenking

• Ton

Hallo,

Mijn vrouw is van Kroatische afkomst.

Haar vader wil haar nu een tweetal stukken bouwgrond schenken.

Hoe is dat belastingtechnisch geregeld?

Heeft iemand hier ervaring mee, vast wel.

Gr.

Ton

• rita

Hallo,

je kan dat best nakijken op de Kroatiesche website van het ministerie van financien of navragen bij de kroatische ambassade.

In tegenstelling tot Belgie en Nederland dient er in Kroatie nog geen of weinig belasting betaald te worden.

Mijn man heeft zelf veel grond liggen in Kroatie en tot nu toe heeft hij niets moeten betalen.

Wie weet hoelang dit nog gaat duren maar ik denk dat ze zich voorlopig geen zorgen moet maken.

maar ik denk, ik ben niet zeker, dat de nationaliteit wel een rol speelt in Kroatie, dus best eens navragen

• L

Hallo Rita,

jou 3e alinea is heel erg interessant, ik neem het nog met Tonci door.

Mijn Kro. moeder betalt belasting voor haar grond, we hebben het hier,bij wijze van spreken, eerder over centen dan over €.

Gr.

• Norbert HR

Inderdaad, in Kroatië betaal je geen successierechten, dus dat is lekker makkelijk.

Dat je daarna wat grondbelasting moet betalen is niet zo erg, kan nooit zoveel zijn.

Hoop wel dat ze haar Kroatisch paspoort nog heeft, want buitenlanders mogen nog steeds geen landbouw- of bosgrond kopen/ bezitten, Kroaten natuurlijk wel.