Immigreren naar omg Zadar

• kattyvds

Wij zijn een paar uit Belgie, wij zijn 50 jaar en wij zijn begonnen aan onze plannen, te verhuizen naar Croatia. Wij zoeken zoveel mogelijk informatie hieromtrent. Wij zoeken ook een doel nog, want wij zijn te jong om te rentenieren. Hans zoekt in de branche van Varen en Vissen of eilandenbezoek met boot. Katty zoekt iets, met dieren. Momenteel is Hans gevangenisbewaker, Katty begeleidster van kinderen met een achterstand, en ervaren ruiter en lesgeefster.Ook hondenverzorgster. We willen een kleine boerderij huren (later zien we wel of we iets kopen) en zien ons wonen op een helling buiten het centraal gebied ergens rond Zadar,Tribunj.

Onze kinderen zijn gehuwd. Gr en alle hulp welkom

• Wiel De Keyser

De beste raad die ik je kan geven is: blijf met je twee voeten op de grond.

Diegenen die in Kroatië geld uitgeven dat zijn de toeristen en die zijn er in Juli en Augustus, twee maanden per jaar dus, daar komt dan nog eens bij dat Kroatiëgangers meestal erg prijsbewust (lees: zuinig) zijn.

Van de Kroaten zelf zal je het niet moeten hebben. Bedenk daarbij ook nog dat je als je de taal niet beheerst je NERGENS staat.

Kroaten kunnen best wel vriendelijk zijn tegenover toeristen maar dat beeld zal snel veranderen als ze merken dat je ginder een “Zaak” op poten wil stellen, ze zullen je dan vlug beschouwen als een indringer op HUN arbeidsmarkt die zowieso al niet veel voorsteld. De dag dat een Kroaat zijn hond laat trimmen ligt ver in de toekomst.

Hoe zit het trouwens met uitbetaling van (brug)pensioen en met de Belgische ziekenkas in geval je daar iets overkomt………..?

Ginder permanent gaan wonen kan volgens mij alleen als je voldoende inkomen hebt.

Denk dus nog eens goed na, “bezint éér je begint”

M.v.g.

• rita

zelf ben ik belgische, mijn man kroaat, ik word dit jaar 50 en hij is 55.

ik moet Wiel gelijk geven, de kroaten zitten niet op buitenlanders te wachten.

je kan misschien een asiel voor dieren beginnen, daar is wel nood aan, maar verwacht geen hulp van de overheid, die steken het geld liever in eigen zak.

zonder een omslag met geld te geven, krijg je niets gedaan in Kroatie, en dat systeem kennen we echt niet in belgie.

om een voorbeeld te geven: toen mijn man hier de eerste keer op doktersbezoek ging, gaf hij de dokter “drinkgeld”. kun je je voorstellen hoe die dokter schrok.

als je alles van dichtbij volgt, dan zal je zien dat de kroatische overheid momenteel corrupt is tot en met. zo corrupt, dat zelfs de kroaten er nu genoeg van hebben. ze beginnen eindelijk in te zien dat het zo niet verder kan.

ook ik wilde graag naar daar gaan, vooral in de zomer en dan de winters in belgie maar wij blijven voorlopig in belgie werken en gaan enkel in de zomer voor langere tijd naar kroatie gaan.

en zeker niet alle bruggen hier verbranden zodat je nog kan terugkomen.

voor wat de sociale zekerheid betreft, er is een bilateraal akkoord afgesloten met kroatie, dat weet ik omdat ik bij een kinderbijslagfonds werk en wij in het bezit zijn van dit akkoord, dus dat zal niet zo'n probleem zijn.

goed nadenken en alles ter plaatse bekijken, en vooral veel met de kroaten praten, dan ben je op het “envelopjessysteel” voorbereid.

• L

Jullie hebben allemaal gelijk. Zelf vind ik dat er toch wat verbeteringen zichtbaar zijn, vooral bij gewoon werkende mensen.

Bij werkzaamheden aan ons fam. huis kwam aannemer alle afspraken goed en op tijd na ( ??? ), levering van een winkel uit Dbk werd voldaan nog diezelfde dag om 18:00 uur ( afgesproken tijd was…..18:00!!! ). Een week geleden moesten wij een uur langer wachten voordat een levering in Amsterdam plaats vond ( afstand tot ons woning 1250 meters ).

Natuurlijk zijn dit ALLEEN MAAR VOORBEELDEN maar toch.

Onze vrienden en fam. zijn ook ontevreden over politieke situatie ( lees:overheid ). Hopelijk komt het ooit goed, hoe lang moeten we nog wachten? Weten jullie dat???

• MarkoMarko

Is je vraag: hoe lang moeten we wachten tot de Kroaten tevreden zijn met de de politieke situatie waarin zij verkeren?

Of is je vraag: hoe lang moeten we wachten tot de Kroaten het niveau van onze tevredenheid met onze politieke situatie evenaren?

Het antwoord op de 1e vraag is: eeuwig.

En omdat dat antwoord eigenlijk van toepassing is op elk volk/land is het antwoord op de 2e vraag gelijk aan het antwoord op de 1e vraag.

;)

• Norbert HR

Katty,

Wanneer zelfs een bedrijf als Google de geplande investering in Kroatië afblaast en uitwijkt naar Polen (wegens de immense bureaucratie) dan moet dat een flinke waarschuwing voor je zijn.

.

Slechts wanneer je genoeg eigen geld hebt dat je niet meer hoeft te werken of dat je een bepaald beroep hebt, waar men behoefte aan heeft, zou je kunnen overwegen om er te gaan wonen. In alle andere gevallen zou ik, net zoals alle anderen, het je ten zeerste willen afraden.

Wil je dan toch weten hoe het leven in Kroatië is ?

Ga dan eens een maand of 6 naar Kroatië en dan niet tijdens de zomer, maar tijdens de winter. Bezoek eens de Nederlanders en Belgen die er al wonen, praat eens rustig met hen en kijk of je er kunt werken en mocht alles lukken dan kun je altijd nog verhuizen.

• kattyvds

Hallo, bedankt voor antw. Ik weet dat het niet evident is.In geen enkel land is het gemakkelijk qua bureaucratie, (zie maar eens hoe ons land er aan toe is momenteel, wij hebben nu nog geen regering) enz. Onze bedoeling is ook niet zo evident, dat weten we ook. We hebben een paar vrienden die zowat overal ter wereld al wonen, en we vragen ook info aan hen. We zijn momenteel aan de offic brevetten bezig voor vaarwateren. We weten dat er vraag is naar mensen die drietalig zijn en in vaarsector willen werken. Wij hebben afspraken gemaakt in augustus met maatschappijen. Qua sociale zekerheid zou het idd geen probleem zijn. Wij moeten binnen de drie maanden een werkvergunning hebben, en we mogen drie jaar ‘proberen’ Zolang blijft alles gewoon geldig in Belgie. Wij blijven ook belg en we zoeken momenteel ook uit hoe we ons domiciliering moeten regelen zodat wij in orde blijven met onze ziekteverzekering,pensioen enz. Het is de bedoeling, uit het hectische leven te stappen en het met veel minder luxe te doen. We zijn ook niet geneigd om terug als zelfstandige een zaak uit de grond te beginnen, noch een bv B&B te beginnen (het lijkt het droomke van alle belgen,ea) Onze woning in belgie zouden we liefst verhuren, zolang het financieel mogelijk zou kunnen zijn (ja, indien, indien..ik blijf voorzichtig)

@Wiel, volkomen gelijk, de taal is een probleem, maar dan zijn er mensen die zeggen: met je drietaligheid kan je al een heel eind…

@rita: wij willen juist in de winter niet meer in belgie zijn, omdat we de hoge stookkosten en de koude barre dagen beu zijn.

@norbert: wij zijn maar kleine garnaaltjes hoor, wij gaan niet investeren..een beetje geld verdienen, zodanig dat we het goed hebben en de overdadige weelde van ons huidig leven kwijt zijn. Back to Basic dus.

Alle info is nog steeds welkom, groetjes

• kattyvds

We zijn wel blij, dat wij op het internet nederlanders vonden, die toch heel blije, vrolijke, en vooral positieve mensen zijn die in Kroatië wonen, en het heel erg naar hun zin hebben. Een hartelijke ontvangst in augustus, op onze werk-vakantie is dus gegarandeerd. Ook hebben wij ondertussen al twee kontakten met mensen die ons willen en kunnen helpen in Kroatië (ook Nederlanders) En neen, goedgelovig zijn we niet hoor. We weten maar al te best dat dit geen gemakkelijke droom is..maar we werken eraan, en das ook de reden waarom ik dit forum aansprak :)

groetjes

• Norbert HR

@ Kattyvds,

Ik begrijp uit je bericht dat jullie zeer vastbesloten zijn en eigenlijk is er niets wat je kan weerhouden. Toch zou ik je met klem willen adviseren om de ervaringen van de mensen die er wonen en hebben gewoond niet in de wind te slaan. Ik heb in veel landen ter wereld gewoond en kan stellen dat ik nog nooit zo'n rotzooi ben tegen gekomen als in Kroatië.

De bureaucratie is er nog eentje uit het communistisch tijdperk, er valt niet mee te werken. Regels bestaan, maar zijn nergens te vinden en zodra je zo'n regel overtreedt krijg je direct een forse boete. Concurrerende bedrijven sturen inspecteurs op je af en voor je het weet is je tent gesloten.

Vriendjes politiek en corruptie zijn zo wijd verbreid dat er geen doorkomen aan is. Inmiddels gaat het economisch zo slecht in het land (a.g.v. wanbestuur, corruptie, bureaucratie etc) dat er voor velen geen droog brood meer valt te verdienen. Ken genoeg Kroaten die nu al 6 maanden geen salaris hebben gehad. Ze leven van wat ze op hun eigen land verbouwen, het is armoe troef. Ken ook buitenlanders die zo leven, zij kunnen niet eens meer weg omdat ze geen rooie cent meer hebben.

Ga niet af op mooie praatjes van Kroaten, contracten op papier hebben slechts de waarde van WC-papier, totaal niet afdwingbaar, het juridisch systeem functioneert niet en iedereen maakt daar handig gebruik van. Lever geen zaken op afbetaling en betaal ook niets vooruit aan leveranciers.

Begin absoluut niets (bv rondvaarten) zonder alle vergunningen op zak te hebben. Zonder die vergunningen zullen ze je in 2 tellen sluiten en de boetes zijn immens. Helaas kan ik je nu al meedelen dat je dit komend seizoen niet zult halen, de vergunningen zul je niet op tijd rond gaan krijgen. Een werkvergunning voor in het toerisme kun je waarschijnlijk gevoeglijk vergeten. Men vereist tegenwoordig allerlei diploma's en succes om die te halen wanneer je geen Kroatisch spreekt, geen verblijfs- en werkvergunning hebt. Als buitenlander gaan werken voor een Kroatisch bedrijf is tegenwoordig geen reden meer om een vergunning af te geven. Dan zul je je eigen bedrijf moeten hebben, wat weer inhoudt dat je Kroaten in vaste dienst zult moeten nemen. Doe je dat niet dan krijg je geen verblijfs- of werkvergunning.

Lees ook even hier wat de ervaring (en mening) van anderen is m.b.t. wonen en werken in Kroatië

http://visitcroatia.proboards.com/index.cgi?board=living&action=display&thread=8288

en

http://visitcroatia.proboards.com/index.cgi?board=living&action=display&thread=8337

en

http://visitcroatia.proboards.com/index.cgi?board=living&action=display&thread=8338

en

http://visitcroatia.proboards.com/index.cgi?board=news&action=display&thread=8319

en

http://visitcroatia.proboards.com/index.cgi?board=news&action=display&thread=8238

Het is inmiddels zelfs zo erg dat de Nederlandse Ambassade in Zagreb, off the record, iedereen adviseert geen zaken te gaan doen in Kroatië. Ik ken inmiddels zeer veel buitenlanders die zo ongeveer gillend Kroatië hebben verlaten.

Nogmaals, ga er gerust kijken, ga eens langs in de winter, maar dek je driedubbel in.

• kattyvds

Bedankt voor antwoord. Ik begrijp niet goed wat er met' het weer' is? Ik lees quasi overal op de sites dat in Tussen Zadar en Split de temperaturen juist heel aangenaam zijn, en het er amper vriest? Mag ik weten in welke streek u gewoond hebt (want ik begreep dat u verhuisd bent?) In belgie is het sinds augustus al slecht weer……Noord Dalmatie heeft naar ik begrepen heb veel zonuren?

alle vergunningen die wij nodig hebben yachtman,marifoon,enz halen wij op het examen dit jaar in belgie. Dan wil vooral mijn man gaan varen bij een maatschappij. Ik haal ook hetzelfde brevet, en wil ook in die sector werken.De vergunning rondkrijgen in belgie zal wel lukken, gezien wij op 5 juli examen hebben. Wij gaan op onderzoek in augustus, en hopen dan een werkvergunning te krijgen. Wij gaan niet zelfstandig beginnen in aanvang. Of het ware op zelfstandige basis fakturatie per dag of week, of uur..erelonen dus. Daar ben ik nog niet uit. Eerst rondkomen met wat we kunnen verdienen, om op die manier ook alles te kunnen verkennen en af te wegen wat het waart is. We zoeken ook nog naar de juiste formules om alles zo veilig mogelijk voor onszelf te hebben. Vooral ziekte/hospital is belangrijk natuurlijk!