overwinteren in Kroatie

• Krasi & Jan

Geachte lezers van dit bord,

Wij zijn voornemens te gaan overwinteren" in Kroatië. Wij houden niet van kou en sneeuw. Onze gedachten gaan uit naar iets in de buurt van Trogir.

Is dit aan te bevelen of is er een beter alternatief.

Ik weet dat Benidorm erg geliefd is vanwege de ligging. Kom je iets noordelijker of zuidelijker dan is er een heel groot verschil. Doordat Benidorm omgeven wordt door bergen is er vaak een aangenamer klimaat dan bijvoorbeeld in Valencia of Alicante.

Bestaat zoiets ook in Kroatië?

Alvast bedankt voor jullie (empirische) reacties.

• Hans

Krasi & Jan,

Ik moet jullie teleurstellen, helaas is Kroatië in de winter juist een land van kou en sneeuw.

Misschien heb je tijdens de zomervakantie(s) de idee gekregen dat het hier in de winter ook aangenaam is? Dat is een kapitale vergissing!

Hier kan het net zo hard vriezen als in NL, een groot aantal dagen was het zelfs kouder. Of het nu het binnenland of de kuststreek is, het weer kan bijzonder onaangenaam zijn.

De laatste jaren waren de winters koud met ongekend veel sneeuw, zeker aan de kust. Het najaar was bijzonder nat.

Daarnaast is het in de winter zo dood als het maar zijn kan. Zonder kenissen/vrienden zul je je langzaam aan erg eenzaam gaan voelen.

Iedereen zit rond de haard, drinkend te wachten op de zomer die verbetering moet brengen. (Tot op heden is die zomer helaas niet gekomen).

Is sneeuw en koud winderig weer niets voor jullie; zoek dan beslist een andere plek om lekker te overwinteren.

Er zijn beslist meer geschikter plekken.

Hans

P.s.: Het zou mij verbazen als Norbert het bovenstaande niet zou bevestigen.

Ondanks zijn vaak als negatief beschouwde bijdragen aan dit forum kan ik maar één ding zeggen: Norbert heeft een goede kijk op de zaken hier. Helaas voor liefhebbers van Kroatië (waar ik mijzelf ook toereken).

• Carla

Hans Schreef:

——————————————————-

> Iedereen zit rond de haard, drinkend te wachten op

> de zomer die verbetering moet brengen. (Tot op

> heden is die zomer helaas niet gekomen).

Het is mij onbekend waar jij je in Kroatië bevindt, Hans, maar in Dalmatië zit men niet ‘rond de haard’. Sterker nog… in Dalmatië heeft men zelfs geen haard en Trogir bevindt zich nog altijd in Dalmatië. In Dalmatië is het mooie weer overigens inmiddels wel aangebroken. 't Is heerlijk vertoeven op een terrasje B)

't Bovenstaande neemt echter niet weg dat ik ‘s winters ook liever in NL bij een open haard, of zelfs bij de cv, zit wanneer de bura hier te keer gaat. Kroatië is absoluut niet geschikt voor iemand die wil ’overwinteren'.

• Robert

Hier in Rijeka ook fantastisch weer de laatste tijd. Vandaag 25 graden. Wel een verschil met de kou die we deze winter hebben gehad met hier ook de keiharde bura. Voor overwinteren zal je meer naar het zuiden moeten…

• Norbert HR

Kan het inderdaad bevestigen. De winters in Kroatië kunnen verschrikkelijk koud zijn. Dat was ook 1 van mijn grootste misrekeningen. Had 4 jaar in Italië gewoond en daar werd het nooit kouder dan 5 graden (bij Venetië), dus dacht dat Kroatië aan de kust net zo zou zijn……………..tja, niet dus.

Rond Trogir zal het iets warmer zijn, maar de Bura komt daar regelmatig voorbij en dan is het niet te harden.

Ook klopt het dat vrijwel alles gesloten zal zijn, er is dan niet veel te doen, dus wanneer je jezelf niet bezig kunt houden dan zul je je flink eenzaam voelen.

Naar het schijnt is het op Korcula nog het beste toeven in de winter.

Maar……………ook Benidorm kan goed koud zijn. Afgelopen winter was het daar regelmatig rond het vriespunt, veel regen en ook sneeuw.

Misschien is overwinteren in het Caribisch gebied nog wel de beste optie. Ik zit nu lekker op een terrasje, het is 33 graden, zeewater toch wel 28 graden. Maar……………………..ook hier was het de afgelopen winter enigzins afzien. Niet qua temperatuur, maar wel qua regen. Nog nooit in de historie van Curacao had het zoveel geregend, het eiland stond onderwater, veel huizen overstroomd en zelfs vernietigd. Desondanks bleef het altijd lekker warm, nooit kouder dan 28 graden, kan ik wel mee leven.

• Carla

Moet toch nog even tegenspreken dat het in de winter ‘dood’ en alles gesloten zou zijn. In Dalmatië in elk geval niet. De terrassen in Split zijn, net als tijdens de overige jaargetijden, gewoon bevolkt. Op Riva (de boulevard) bijv. zit je beschut, dankzij de paleismuren. De bura, indien aanwezig, heeft hier geen enkele vat op. Wanneer men in Pazin door de sneeuw ploegt, koestert men zich op Riva in Split in een heerlijk zonnetje :D Mocht je aan mijn woorden twijfelen, kijk dan eens naar de foto's op Facebook bij FRO (isprid banke). Daar staan momenteel 66 foto's op, genomen in veljača (februari).

• kattyvds

Ook wij waren al een tijd aan het internet-surfen over die streek. En als je op het internet leest, dan zie je bijna 100 % sites, met meldingen, dat de streek daar een ‘subtropisch klimaat’ heeft, en dat men daar van maart tot oktober een' zacht' klimaat heeft. Ik vergeleek het dus ook een beetje met ‘de provence’ in frankrijk. Ik kan niet goed tegen de koude dagen (spierpijnen) en ik wil niet in België blijven wonen. Maar ik wil geen 10 uren vliegen, om naar Belgie te gaan, wanneer dat nodig is , voor papieren,familie en andere zaken.Wij houden van de natuur, rust en water. Dus, was Kroatië een eerste keuze. Wij zoeken ook nog verder. In augustus gaan we twee weken rondzien in die streek en dan horen wij wel meer van de bevolking daar.

• Krasi & Jan

Geachte lezers,

Allereerst heel hartelijk dank voor jullie informatie!!!

Wij gaan, gelijk Kattyvds, ook van de zomer oa naar Kroatie en mn omgeving Tragir.

We zijn heel benieuwd. Dankzij jullie info kunnen wij een betere afweging maken waar we onze winter (-s) door zullen brengen.

Reacties blijven welkom.

Een heel fijne zomer en alvast een heel warme winter :-) gewenst.

Jan

• minites

De Canarische Eilanden is misschien wel een goede optie daar heb je het hele jaar door temperaturen van minimaal 18 graden!!! En het is maar 4 uurtjes vliegen!!;)

• kattyvds

Laat eens weten welke datum jullie gaan. Wij zijn daar van 13 tot eind augustus.gr