overwinteren in Kroatie

• San Marko

Het kan heel wisselend zijn. Wij zijn afgelopen winter diverse malen naar ons huis in Pisak geweest in de periode oktober tot en met maart. Hoewel het eind oktober eigenlijk nog heel goed zou moeten zijn, was het toen echt winters koud door de Bura vooral. Het zeewater was nog wel erg warm. In december en januari daarentegen hebben we weer erg mooie dagen gehad met temperaturen tegen de 20 graden ‘s middags. Als ’s avonds dan de Bura weer op komt zetten kan het dan ineens weer snel gedaan zijn en gaan de temperaturen snel naar het niveau winterjas. De volgende morgen kan het dan weer prachtig zijn en is de lucht weer helemaal ‘schoongespoeld’ waardoor je kilometers helder zicht hebt over de eilanden en kust. Je bent dus nooit zeker (vrijwel nergens in Zuid Europa), daarvoor moet je echt Europa uit of richting Canarische eilanden. Maart was ook prachtig en bijna elke dag buiten eten op ons balkon, maar ook wel regen sommige dagen. Ik heb wel de indruk dat de winters daar veel zonniger zijn dan bij ons, ondanks dat de temperaturen niet altijd hoog zijn maakt de zon dan toch veel goed op een beschutte plaats. In de grotere plaatsen zoals Makarska en Split, zijn altijd wel terassen open.

villasanmarko.com

• rebas

Het zuiden van Tenerife heeft voor de overwinteraars de beste troeven.

Ik was er van 17 tot 27 februari,elke dag 22 tot 25 gr,een lichte bries en een wolkenloze blauwe hemel.

S'avonds kan je nog in een licht bloesje gewoon gaan wandelen.

De horecaprijzen in de bekende toeristencentra liggen op een normaal peil.

Alleen de verplaatsing met het vliegtuig kan wat kosten.

• dinaridi

Beste Krasi en Jan,

Graag wil ik jullie helpen om een mooi plek te vinden in Kroatië om te overwinteren…het is zeker een mooi land om overwinteren, met een mild klimaat in winter. Hoe zuidelijk hoe beter!!! Ik heb wel wat opties in en rond Dubrovnik. Verder bieden wij u ook mogelijkheden om in contact te komen met locale bevolking, bv. om mensen helpen met plukken van citrus vruchten enz. in winterse maanden.

Mail mij aub aan; luka2112@hotmail.com

Gr. Dinaridi

• rita

Ik weet niet hoe dinaridi er toe komt om dubrovnik aan te raden om te overwinteren.

Mijn man is dan duborvnik afkomstig en de winters kunnen er venijnig koud zijn, vooral als er bura wind staat.

zelf ben ik ooit met pasen geweest (begin april) en het was er ijselijk koud en vochtig.

kroatie is geen aanrader om te overwinteren, beter een land met een zachter klimaat kiezen.

• david zecevic

Dag allemaal,

Ik begrijp niet waar jullie over praten.

Ik woon reeds gedurende 10 jaar in Dalmatie ( Kastela).

Nergens heb ik zo mooie winters gehad als hier.

Natuurkijk hebben we last van de bura. Maar dat duurt maar max drie dagen.

En wat komt er na? Minstens een week prachtig, zonnig weer.

En zoveel buras zijn er ook weer niet hoor.

Ik heb 26 jaar in belgie gewoond en weet wat een winter betekent.

Vorig jaar hadden we mensen bij ons in de apartementen en die waren heel tevreden.

Zo tevreden dat ze dit jaar weer van november tot maart komen.

Dan zullen ze het toch niet zo slecht gehad hebben zeker.

Ik kan alleen maar zeggen aan degene die echt plannen een winter hier door te brengen.

Doen want het maakt een ander mens van je.

• Guido

Zit nu nog op het eiland Cres na 6 weken Kroatie.Jammer genoeg maandag naar huis.Wat overwinteren betreft ben ik het toch helemaal met Carla eens. Weet verder iemand hoe het nu voor de terugreizigers met de karawantkentunnel gesteld is.?

Zonder positief tegenbericht zal ik maar via de Wurzenpas gaan .

• japaned

Guido,

Voor zover mijn informatie strekt, is er niets aan het handje, dus kan je ook via de Karawankentunnel naar huis rijden.

Aan jou de keus!

Sretan put!

JaPa.

• Wiel De Keyser

David,

Wij zijn nog op zoek naar een winterverblijf (ongeveer één maand eind Januari-begin Februari)

In Spanje hebben we iets op wandelafstand van de kust en met zicht op zee à €400 per maand, wat kan jij aanbieden?

Je kan een mailtje sturen naar doremifasol@telenet.be

Groeten