Afstand Zagreb- Istrië(Pula) en Zagreb-Dalmatië(Zadar)

• Guido

Om eens het misverstand uit de wereld te helpen dat Dalmatië veel en veel verder is het volgende (Routeplanner-Michelin) :

Zagreb- Pula : 267km. Reistijd : 03.20 uur. Zagreb-Zadar : 285km. Reistijd : 03.00 uur. Zadar maar 18km verder wel met een kortere reistijd van 20 minuten.

• JaPa :o)

Guido,

Deze vergelijking is niet helemaal eerlijk. Je pakt plaatsen die redelijk dicht bij elkaar liggen in het zelfde land, en dan klopt jouw redenering van het zogenaamde “misverstand”.

Eerlijker zou de vergelijking zijn van een plaats waar veel Kroatiëgangers langs komen, en dat is in veel gevallen “Munchen” en “Salzburg”.

Als je dan een “kortste” routeberekening maakt van Munchen naar Zadar, dan kom je uit op 827 km. met een reistijd zonder oponthoud van 7:58 uur.

En de “kortste” routeberekening van Munchen naar Pula zou dan 609 km. met een reistijd zonder oponthoud van 6:19 uur zijn.

M.a.w. Dalmatië is weldegelijk véél verder, en jij weet uit ervaring datde laatste loodjes vaak het zwaarst wegen!

JaPa.

• Jan

Met een heerlijke overnachting vlakbij de grens van Oostenrijk zijn er volgens ons geen “laatste” loodjes. Wij genieten van de zowel heen als terugreis. Ook dan hebben we nl. vakantie. En ja, tis een flink stuk rijden, maar zo erg de moeite waard dat we dat er graag voor over hebben.

• Guido

Ben ik helemaal met je eens,Jan.Ik overnacht in Kranjska Gora.Ook bij mij geen laatste loodjes.Daar veel mensen via Maribor reizen,vooral in de drukke maanden Juli tot half augustus gaat mijn stelling wel degelijk op.

• Carla

Tjonge, tjonge… daar gaan we weer… 8-)

Dan gaan we het nu nóg eerlijker aanpakken en we vertrekken gewoon van huis…

Laten we zeggen… Eindhoven :D

Nu pakken we de ANWB-routeplanner erbij en kiezen voor de snelste route…

Wat zegt de ANWB-routeplanner???

Eindhoven>Pula 13 uur en 29 minuten

Eindhoven>Zadar 14 uur en 38 minuten

Pfffff, 1 uur en 9 minuten langer rijden X( … peanuts op zo'n afstand

• Carla

Bij nader inzien denk ik dat ik toch maar gewoon de snelste route van Michelin pak:

Eindhoven>Pula 12 uur en 31 minuten

Eindhoven>Zadar 13 uur en 32 minuten

Nu is 't naar Zadar dus nog maar 1 uur en 1 minuut langer rijden dan naar Pula en ik doe er nu nog maar 3 minuten langer over om in Zadar te komen dan wanneer ik de snelste route van de ANWB naar Pula zou pakken B) LOL LOL LOL

• Jo

En ik probeer dan hetzelfde via Google Maps. Die geeft voor beide trajecten 3 mogelijkheden:

Eindhoven-Pula

A3 1328km 12uur 40min

A61 1322km 12uur 40min

A8 1388km 13uur 18min

Eindhoven-Zadar

A3 1497km 13uur 42min

A1+A3 1545km 14uur 8min

A61 1530km 14uur 3min

En een verschil tussen de kortste naar Pula en de verste naar Zadar van 223km of 1 uur 28 minuten. Dus alles is relatief.

Natuurlijk is er in de redenering van Guido één grote fout (nou ja, fout?) maar wie rijdt er nu vanuit Nederland of België over Maribor en Zagreb naar Istrië. Wij overwegen zelfs om dit jaar naar Pag te rijden via Rijeka en van daar uit de kustweg te nemen naar Pag. We hebben dat vorig jaar in de omgekeerde richting gedaan ipv over Zagreb en dat is ons uitstekend bevallen.

Edit: gelijk hoe en naar waar in Kroatië wij rijden, rijden we meestal over de A61 naar Munchen. Naar Zadar geeft Google (vanuit Eindhoven zelfs die mogelijkheid niet.

• Guido

Natuurlijk is het mij bekend dat rijden naar Istrië via Ljubljana een heel stuk korter is dan via Maribor-Zagreb.Als ik naar Cres rij ga ik ook niet via Zagreb maar toch zijn er nogal wat mensen die het verschil in afstand voor lief nemen om de soms uren lange filles bij de tunnels in Oostenrijk te vermijden in de drukke periode.En verder is het ook maar net wat Carla zegt dat een uur langer rijden op zo'n grote afstand ook niet veel meer uitmaakt.

Alle wegen leiden naar Rome zegt men en waarom dan ook niet eens via Rijeka en de kustweg naar Pag rijden.Trouwens in de oorlogsjaren zat er voor mij ook niets anders op dan steeds via Rijeka en Pag naar Zaton te rijden.Voor wie er de tijd voor neemt is het zeker mooi rijden.

• lipik

Maar mensen toch, maak het jullie allemaal wat gemakkelijker en ga naar de groen long van Kroatie, het Zwitserland van Kroatie, ga naar Groski Kotar !

voor verblijf aldaar : mail me maar ;-)))

Hans

• judith

Als ik naar Kroatie rijd ga ik altijd via Nurnberg,Passau, Linz ,Gras Maribor,

Zagreb , Zadar Ik vind zelf dit de beste weg om te rijden in

het hoog seizoen je vermijd dan de rondweg rond Munchen die dan erg druk is het is prettig rijden een en al snelweg.

Ik vertrek uit Rotterdan en het is dan 1630 km naar het eiland Vir bij Zadar .

Zadar is van Vir nog 30 km.