Ideeën gevraagd voor website

• Jo

Om onze vakantie-ervaringen te delen had ik vorig jaar een blog-site opgestart. Jullie kunnen die vinden op vakantie.nikkelhost.com. De site is voorlopig met het Wordpress-cms. In het kader van een opleiding wil ik die nu omzetten naar een Drupal-website.

Maar ik heb hierover een vraagje naar jullie. Ik heb voor de website een (WordPress)-template gekocht en die zie je nu trouwens ook op de site. Vooral die fotootjes bovenaan spraken me erg aan. Nu is het wel de bedoeling dat daar natuurlijk allemaal foto's van Kroatië komen. Je zal ook zien dat ik iedere foto (als je'r op klikt) kan koppelen aan een stukje tekst en dat daar ook een 'Lees meer"-knop staat.

Graag van jullie tips wat de 8 belangrijkste zaken zouden kunnen zijn voor een website over Kroatië. Zelf dacht ik aan een algemene foto over Kroatië, eentje over Zagreb, ééntje over het eten, ééntje over de Nationale Parken. Maar dan is m'n inspiratie ver op. Dus jullie ideeën over 8 hoofdcategorieën voor een website/blog over Kroatië zijn welkom.

• Jan

Als je het over Kroatie hebt kun je niet om LADO heen. Het nationale volks muziek/dans ensemble van Kroatie.

www.lado.hr Het beste op het gebied van volksmuziek in de Balkan

• San Marko

zeilen, vissen, cultuur, geschiedenis, duiken, transport/verkeer, steden, eilanden, muziek, stranden, aktiviteiten, regio's…..

www.villasanmarko.com

• lipik

Zagreb (Sint-Marcuslerk met schilden op dak, Kathedraal of standbeeld Ban Jelasic)

Natuur (Plitvice, 't is een dooddoener maar blijft mooi en indrukwekkend, al zijn er zeker andere mooie natuurlijke erfgoeden)

Cultuur (een Klapa, zo'n authentiek koor met mutskes)

Eten & drinken (kaas, hesp, wijn en rakija)

Erfgoed (Split oude stad - paleis Diocletianus of amfitheater Pula, Kerkje in Nin, Fort van Knin, enz.. genoeg om te kiezen

Dubrovnik (behoord tot hierboven maar toch een categorie apart als je over Kroatie spreekt)

Hedendaags (mag niet ontbreken denk ik : ik zou een van de mooie bruggen van de nieuwe snelwegen of bv de brug voor Dubrovnik de Tudman-burg nemen. Maar ook de Mirna brug in Istrie of de vele bruggen en viadukten op de snelweg door Gorski Kotar)

Dat zijn er dan zeven. De achtste : Een zicht op eiland(en)

Behalve van een Klapa (koor) kan ik je van alles foto's bezorgen. mail me dan maar info@kroatie.org

Hans

• Jo

Bedankt Hans. Zijn je foto's zelf genomen? Ik kan, voor wat ik zelf niet heb, altijd internet afzoeken maar je weet nooit (of zelden) of er al dan niet auteursrecht op een foto is.

Wat je voorgestelde thema's betreft: Zagreb kan je niet negeren, inderdaad. Maar waarom Dubrovnik en niet bijvoorbeeld Split. Of een andere stad? Ik ken (zelfs na 9 jaar tamelijk intens met Kroatië bezig te zijn) te weinig van belangrijke steden (en ook nog wel van andere zaken).

• lipik

Jo, al m'n foto's zijn zelf genomen, dus geen probleem met auteursrechten (zeker niet te verwaarlozen op internet en terecht). 90 % van de foto's op m'n webstekken zijn de mijne, voor de rest heb ik toestemming gevraagd.

Waarom Dubrovnik. Ja je kan zeker ook Split nemen, of Zadar, of Rovinj, of … het probleem is dat er te veel moois is om uit te kiezen… Misschien is het beter om te kiezen wat de beste en meest geschikte foto is voor deze “voorpagina”.

Alles bij elkaar heb ik hier iets minder dan 10 000 foto's, kom er maar 10 uitkiezen ;-)

Hans