paklenica

• vincent

Hallo,

Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat er naast de canyon van NP paklenica een kleinere vallei moet zijn die ruiger is en waar je gieren kunnen spotten. Heeft iemand deze vallei al bezocht en indien ja is het de moeite? Is er tevens een opvangcentrum van beren in het Velibitgebergte?

Graag meer info.

Grt Vincent

• Jo

Een berenopvang is er in Kuterevo (volgens Google). Als ik op kaarten kijk ligt Kuterevo wel buiten het Velebit en zeker buiten het Nationaal Park Noord Velebit. Gieren zouden er in Paklenica nog wel zijn (vale gieren) maar steeds minder Ook volgens Google).

Of het de moeite waard is gaan anderen je moeten zeggen, dat vind ik niet in Google, of beter gezegd heb ik geen zin om te zoeken.

• Gerrit Peels

De kleine (male Paklenica)staat in verbinding met de Grote(velika Paklenica) de grote is goed te belopen er zijn diverse paden aangebracht.

De kliene Paklenica is veel moeilijker en heeft veel steile stukken als je van de Grote naar de kleine Paklenica loopt en weer in het dorp komt moet je rekenen op minimaal 8 uur dat hebben mijn zonen verledenjaar gedaan maar volgens de bevolking moet je op 9 uur rekenen.

• vincent

Gerrit Peels Schreef:

——————————————————-

> De kleine (male Paklenica)staat in verbinding met

> de Grote(velika Paklenica) de grote is goed te

> belopen er zijn diverse paden aangebracht.

> De kliene Paklenica is veel moeilijker en heeft

> veel steile stukken als je van de Grote naar de

> kleine Paklenica loopt en weer in het dorp komt

> moet je rekenen op minimaal 8 uur dat hebben mijn

> zonen verledenjaar gedaan maar volgens de

> bevolking moet je op 9 uur rekenen.

> http://i243.photobucket.com/albums/ff53/gerritpeel

> s/kroaie%202008/P4180324.jpg

De grote paklenica hebben we reeds gedaan en was ontzettend druk (juli). Vandaar dat we dit jaar eens willen wandelen in het Velibit op een rustiger plaats. Van waar moeten we vertrekken voor de kleine paklenica? Heeft deze een andere ingang of startplaats?

• Gerrit Peels

Ja de kleine Paklenica heeft de ingang in Seline dat is ongeveer 2km boven Starigrad Paklenica.

Er is een goed parkeerterein bij.en het staat goed aangegeven.

Als je niet bang bent om met je auto over onverharde wegen te rijden kan je ook een ritje maken met heel mooie panorama`s over Sveti Rok.Wij hebben het gedaan met eeb opel agila en ook met een renault kangoo en een Dacia Sandero het is voor elke normale auto goed te doen (geen verlagingen en of lage spoilers)

• Vincent

Waw, Mooie vergezichten. Vanwaar vertrekt deze tocht. In het dorpje Sveti Rok?

Grt

Vincent

• Gerrit Peels

De tocht begint vlak bij de tunnels van Sveti Rok.

In Starigrad Paklenica kun je ook met landrovers de tour doen dat duurt een hele dag en is met eten en drinken onderweg.Verdere info is te krijgen Bij Hotel Allan in Starigrad.

• Gerrit Peels

Kuterevo is inderdaad een berenopvang 2 jaar geleden kwamen wij daar in de buurt nog een beer in het wild tegen.

Bij de opvang werken ook Nederlandse vrijwilligers en het is best interesant en ook een mooie natuur.

Ik weet niet wanneer je daar bent wij zijn in Seline van 2 juni tot 1 september.als je me mailt wil ik wel mijn tel Nr geven dan kan je daar langskomen als je meer wil weten.

Gr Gerrit

• Jo

Is dat Seline tegen Senj of tegen de Maslenicabrug?

• Gerrit Peels

Tegen Starigrad Paklenica. Ik kan wel vanaf mijn huis de Brug zien bij Maslenica (Rovanska)