vransko jezera

• vincent

Op de onderstaande foto (link) zie je blik boven het meer vransko jezera. Weet er iemand vanwaar deze foto genomen is?

We verblijven op een camping nabij Biograd vanwaar ik elke morgen een fietstochtje maak. Deze plaats rond het meer lijkt me een mooie bestemming.

http://www.zadarskilist.hr/media/base/vransko%20jezero%2020.JPG

Grt, Vincent

• Jo

43° 53' 40.83“ N 15° 36' 38.26” E

Lijkt me dit tafeltje:

Op 5 minuten tijd gevonden in Google Earth. De link trouwens naar de Panoramia-pagina: http://www.panoramio.com/photo/18310603.

• MarkoMarko

Ik vermoed uitzichtpunt Kamenjak in het natuurpark “Vransko Jezero” zie:

http://vransko-jezero.hr/cms/content/view/45/199/lang,en/

Als je vervolgens op het menu-item “Contact”klikt, kun je binnen de rubriek “Map” een gedetailleerde kaart (pdf) downloaden, waarop het genoemde uitzichtpunt aangegeven staat (aan de oostzijde).

Of dit punt overeenkomt met de coördinaten van Jo heb ik verder niet gecontroleerd.

• Jo

Ik ben in Google Earth naar Vransko Jezero gegaan en ben de foto'tjes rond het meer beginnen bekijken tot ik het getoonde tegen kwam. En dat aangeklikt en op de pagina waar ik uit kwam de coordinaten genomen die daar stonden.

Op de kaart die jij geeft vind ik in die buurt wel 2 keer Kamenjak. Bij het ene staat het symbooltje van een uitzichtpunt, bij het andere niet. Maar daar staat een heel klein cirkeltje en het getal 210. Een top van een heuvel, dus. Hoe ik daar kom? In GA kan je van de foto naar de lokatie “vliegen”. En dan kom je ook op iets wat een meer open plek lijkt.

edit: een screenshotje gemaakt van het punt op de kaart van Marco waar ik denk dat het volgens Google Earth is, aangegeven met een rode pijl.

Als je trouwens de gegeven coordinaten ingeeft in Google Maps kom je op ongeveer dezelfde plaats uit.

• MarkoMarko

Toch ben ik zo brutaal te denken dat de bewuste locatie bij het uitzichtpunt Kamenjak ligt (dus t.o.v. de rode pijl op jouw kaartje 4 hokjes omlaag en 1 hokje naar links).

Ik kan me immers nauwelijks voorstellen dat op de door jou aangegeven locatie een tafel en bankje staan, zoals op de foto getoond. (Als je de oorspronkelijke map op de site van natuurpark Vransko Jezero voldoende vergroot zie je geen enkel pad die heuvel opgaan). Verder betreft uitzichtpunt Kamenjak ook de top van een heuvel (250m; duidelijk te zien indien je de oorspronkelijke map voldoende vergroot).

Maar 100%zeker ben ik niet. Dus Vincent zal dat zelf moeten onderzoeken. ;)

• Jo

O, ik ben ook niet zeker, hoor. Maar de coördinaten van de foto zeggen me dat het aannemelijk zou kunnen zijn.

• Vincent

Bedankt Jo en Marko voor de snelle info. Het plannetje heb ik al afgedrukt en zit bij mijn documentatie.

Zouden de wegen met een fietsje op het plannetje geasfalteerd zijn of eerder grindpaden?

Grt, Vincent

• MarkoMarko

Een witte weg waarbij een fietsje getekend staat is een zogenaamde bijela cesta, niet geasfalteerd, veelal voorzien van grint. Dus niet geschikt voor racefietsen, wel voor mountainbikes e.d.

Een gele weg waarbij een fietsje getekend staat is gewoon geasfalteerd. Zie ook de legenda linksonder op de map.

• marco

hallo wij hebben een huis in pirovac en dat ligt aan de andere kant van het meer

als je rond het meer de borden vidikovac volgt gaat er een we die berg op

in het dorp banjevci heb je een splitsing en vandaaruit staan al de borden

je hebt er ook een soort ontvangst huisje en je moet intree betalen

maar wel de moeite waard zeker als het goed weer is kan je echt alles zien