De Paus

• Robert

“zei 1 van die jongeren mij dat pedofilie ook in de kroatische kerk voorkomt” (citaat Rita).

Ik vind dat je wel erg makkelijk zware beschuldigingen aanneemt aan de hand van de mening van 1 jongere…….

De prijs van het bezoek mag dan in de krant hebben gestaan, maar naar de opbrengsten van het bezoek kan je alleen gissen. Feit is dat een enorm aantal mensen in Kroatie erg genoten heeft van het bezoek en hier wellicht weer hoop uit heeft geput om verder te gaan. Wellicht was het dus toch een goede “investering”.

Ik vind het een beetje te vergelijken met het Nederlandse Koninklijk huis. Enorme kostenpost en wat het daadwerkelijk opbrengt??? Maar het merendeel van de Nederlanders is er toch tevreden mee.

• MarkoMarko

Wij zijn hier in NL/B dan ook behoorlijk verwend met onze ruime, wereldse blik op de wereld.

Geen mening is ons te gortig. Je Kroatische man moet het hier moeilijk hebben. :(:S;)

• eddy35

Het wereldbeeld was vroeger Joeslavie liberaler dan het nu is in de onafhankelijke staten. Zowel Kroatie als Servie zijn teruggevallen op hun conservatieve roots.

• MarkoMarko

Bedoel je het Joegoslavië van koning Alexander of het Joegoslavië waarin het wereldbeeld gedicteerd werd conform de wetten en binnen de gestaalde kaders van het internationale proletariaat en waarin volgens dat wereldbeeld de door jou genoemde conservatieve roots onderdrukt of liever nog ontkend moesten worden? In beide gevallen lijkt me het predicaat “liberaler” niet op zijn plaats.

• L

En nui terug naar de topic…..De Paus!

• Jo

Ja pa!

• eddy35

Als je kijkt naar zaken als abortus en homo vriendelijkheid zijn de landen van ex-Yugo er toch echt op achteruit gegaan. Dit alles onder invloed van de katholieke en orthodoxe kerk.

Dat bedoelde ik met minder liberaal.

• zelande

Eddy,

Als we deze bovengenoemde zaken als maatstaf moeten aannemen voor de samenleving, is het wel zeer droevig gesteld.

Temeer we zien hoe in de westerse landen, deze zaken worden gehandhaaft, ik neem alleen Amsterdam, dat je je daar als Jood, Home, Lesbienne

niet meer op straat durft te vertonen, denk ik dat dit in Kroatie nog wel meevalt. Ik kan het mis hebben.

Nemen we de abortus, dan hoef je in vele vele andere landen ook niet aan te kloppen.

Maar zoals zo vaak gezegd, het is zo verdomd gemakkelijk overal de negatieve punten te zien, waar dan ook vaak nog naar gezocht moet worden.

Kunnen we nu echt geen positieve punten vinden, over Kroatie, waar we met zn allen zo verdomd graag vakantie houden.

Is het nu echt nodig om alleen het negatieve te zien en veelal te zoeken.

Het is toch duidelijk gebleken dat heel veel mensen in Kroatie wel degelijk vreugde hadden aan het bezoek van de Paus.

En is het dan aan ons om te oordelen????

En dat we dan moeten argumenteren met homosexualiteit, pedofilie, etc, dan ga naar het Vatikaan, en ga daar tekeer, maar leg toch hier geen konnekties met Kroatie.

En pedofilie kan men toch zeker niet in de schoenen schuiven van de Paus, sorry, daar zijn de individuen toch altijd nog zelf verantwoordelijk voor.

Marc Dutroux was ook geen prediker, pastoor of wat dan ook.!!!!!!

En thuis brullen, joepie, we gaan weer op vakantie naar Kroatie!!!!!

• eddy35

Waarom reageer je eigenlijk altijd zo fanatiek als er op dit forum ook maar iets gepost wordt wat een beetje op kritiek lijkt ?

Ik heb helemaal niks met de Paus maar als Kroatie het leuk vindt om die man uit nodigen moeten ze het vooral doen. Het enige wat ik opmerkte was dat de landen van het voormalig Joegoslavie een stuk conservatiever zijn geworden omdat de kerk ( en de moskee ) meer grip op die landen hebben gekregen.

Mijn persoonlijke mening is dat dat geen goede zaak is maar als jij dat als te veel kritiek ziet op het land waar jij al 20 jaar niet geweest bent kan ik daar ook niets aan doen

Over pedofilie heb ik het helemaal niet gehad maar als volwassen kerels op jonge leeftijd beslissen dat ze de rest van hun leven geen sex zullen hebben en hun leven aan de kerk zullen wijten heb ik al mijn twijfels. Vind die geestelijken ook altijd zo verwijft praten maar dat heeft niets met Kroatie te maken.

Kroatie blijft, ook als de paus zou besluiten zijn residentie naar dat land te verleggen ,een prima vakantieland. Het glaasje wijn en het visje van de gril zullen er nog net zo lekker smaken en Oliver ( die was 20 jaar geleden ook al populair ) zal mij nog net zo lekker in de oren klinken.

• Robert

Helaas ben ik bang dat je het mis hebt. Homo's zijn in Kroatie niet zo geaccepteerd en ik zie regelmatig berichten dat er homofielen in elkaar worden geslagen (vooral in Zagreb).