kaartjes Catamaran

• Carla

Mededeling voor degenen, die gebruik maken van een catamaran i.p.v. trajekt. Tot dit jaar werden de catamaran's van overheidswege flink gesubsidieerd, derhalve was een overvaart met de catamaran voordeliger dan met een trajekt. Hier is echter verandering in gekomen en de kaartjes voor de catamaran vallen nu duurder uit dan voorheen. Wanneer je dus, zonder voertuig, één van de eilanden wilt bezoeken en je hebt de keuze tussen de catamaran en 't trajekt informeer dan even naar de prijs voor beiden.

• kattyvds

Carla, vraagje: wij gaan dus op toer met een huurwagen. Wat is de prijs ongeveer , om een wagen over te zetten naar een eiland? Het zal een beetje afhankelijk zijn wat we gaan bezoeken. Als er op een eiland mogelijkheden zijn een bezoek te brengen zonder auto, dan kan hij misschien ook op een parking, waar de boten vertrekken. Maar daarover heb ik ook een vraag: op welke manier zijn die parkingen te betalen? Tickets? of mogelijkheden tot gratis?

bedankt

• Carla

De prijs voor het overzetten van een motorvoertuig is uiteraard afhankelijk van het trajekt dat men af wil leggen. Hier heb je een link waar je alle actuele tarieven (en vertrektijden) kunt vinden:

http://www.jadrolinija.hr/default.aspx?dpid=1338

De overzet van een voertuig is niet goedkoop, maar wel de moeite waard indien je een eiland wilt bezoeken. Wanneer je 's ochtends om een uur of zes een ferry pakt heb je in principe tijd genoeg om gedurende die dag een heel eiland te verkennen. In de loop van de avond kun je dan, indien gewenst, weer retour. Mocht je bijv. van Split naar Supetar (Brač) overvaren zou het absoluut zonde zijn om niet Vidova Gora te bezoeken. Vanaf Vidova Gora heb je een grandioos uitzicht. Je hebt daarvandaan o.a. zicht op de eilanden Korčula, Hvar en Vis. Er ligt tevens een restaurant op de top, waar je heerlijk kunt eten.

Mocht je toch zonder auto een overvaart willen maken, zorg dan dat je op tijd bent en zoek een vrije parkeerplaats in de omgeving van de haven van vertrek. Dan kun je 'm gratis parkeren. Officiële parkeerterreinen werken met tickets.

Houd er rekening mee dat er in het hoogseizoen een flinke rij wachtenden voor je kan staan bij de loketten voor de kaartjes. Het is raadzaam de kaartjes altijd zo vroeg mogelijk op de dag van de reis te kopen (zowel voor de ferry als catamaran).

• kattyvds

Ok Carla, bedankt voor deze informatie. Ik zal eens de site bekijken :) maar kwou toch al vragen: van welk uur zijn de loketten open voor de afvaarten, of is dat overal verschillend? Of staat dat op de site, want ik ben misschien te vlug met deze vraag. Kan je ook tickets op voorhand kopen? Ik doe dit meestal: ik kom ergens in een land aan en koop eerst de tickets voor de komende dagen. De planning waar ik heen wil, leg ik thuis al voor de grootste stukken vast.

Daar ben ik voor Kroatië nu al aan begonnnen met een landkaart en pc. Gr

• Carla

De loketten zijn voor de eerste afvaart, dus voor dag en dauw, geopend. Tickets voor de catamaran kun je alleen op de dag zelf kopen. Er is slechts een beperkt aantal zitplaatsen en ben je er niet op tijd bij, zijn ze, zeker in het hoogseizoen, uitverkocht. Tickets voor de ferry kun je proberen op voorhand te kopen. Mocht je problemen hebben met de link van Jadrolinija… je moet kijken onder ‘Local lines’, in de linkerkolom.

De komende week ben ik ‘gevlogen’, mocht je dus nog vragen hebben… op z'n vroegst maandag over een week ben ik weer tot je beschikking of iemand anders moet in de tussentijd je eventuele verdere vragen beantwoorden.

groetjes!

• Jo

De loketten zijn voor de eerste afvaart, dus voor dag en dauw, geopend

Wel met dien verstande dat de “verkoper” de tent tussen 2 afvaarten ff durft te sluiten en in het nabijgelegen barretje een pivo gaat drinken.

Wij betaalden voor de overtocht naar Pag 96 kuna voor de wagen en 17 kuna per persoon, omgerekend dus zo'n €18. De vouwwagen betaalden we vroeger altijd 55 kuna, nu bij de terugtocht schatte de loketbediende deze langer in en betaalden we net als voor de wagen 96 kuna. 'k Ga er toch eens de meter naast leggen om te kijken of hij korter of langer is dan 3 meter. Scheelt hem misschie toch ruim 2 pilsjes, hihi.

• Carla

Dit zal je in de haven van Split niet gebeuren, Jo. Hier heeft men een grote terminal met meerdere loketten. Ik heb eergisteren overigens gezien dat de terassen in de Hohe Festung in Salzburg pas om 11.00 uur open gaan. Iedereen blij dat ze eindelijk aan de koffie konden… Wat denk je wat?… Gaat het voltallige personeel vervolgens eerst zelf aan tafel! Zóóó slecht doet men het dus nog niet in Kroatië. :)-D