Brand verwoest deel Kroatisch vakantie-eiland

• JaPa :o)

zaterdag 16 juli 2011 | 14:58

ZAGREB (ANP) - De brandweer is er nog steeds niet in geslaagd om een enorme bosbrand te bedwingen op het Kroatische toeristeneiland Brac.

Het vuur raast er al 3 dagen lang.

De vlammen verwoestten al circa 4000 hectare aan pijnbomen, olijfbomen en andere begroeiing, meldden autoriteiten zaterdag.

Het vuur is waarschijnlijk ontstaan toen toeristen gingen barbecueën.

Ongeveer 230 toeristen en bewoners zijn vrijdag geëvacueerd aan de zuidkant van het eiland. Tot dusver kon de brandweer alle gebouwen behoeden.

Bron: © Brabants Dagblad 2011.

JaPa.

• JaPa :o)

Kijk ook op de volgende link:

http://nos.nl/video/256433-evacuaties-in-kroatie-door-grote-bosbrand.html

Bron: NOS.

JaPa.

• Geert Wauters

fel overroepen wij waren vandaag op Brac , ze hebben het nu wel degelijk onder controle , gisteren vrijdag is er wel aardig wat over en weer gevlieg geweest tussen Split en Brac . Hier in Kroatie zijn ze wel wat gewoon qua bosbranden en inderdaad meestal zijn die aangestoken de beelden van NOS waren hier ook te zien via HRK1,

Geen probleem alles komt in orde

Ik heb in Kroatie wel al veel grotere bosbranden gezien , in 2001 moesten wij in Cavtat 1 nacht op het strand slapen omdat het vuur zo dicht bij het hotel gekomen was ,

Wij hebben nu wel al 2 dagen geen verbinding meer met GSM en het water en stroom valt gereld uit zelfs al zitten wij nu niet meer op Brac maar op Ciovo

• harryhottentot@gmail.com

ongelofelijk, dat er met een hitte periode nog gasten zijn, die met open vuur gaan barbeknoeien!, zonder een blus middel waarschijnlijk

op campings wordt dat nog gezegd

• Norbert HR

Inderdaad onbegrijpelijk dat men zo onachtzaam is. Het is kurk en kurk droog, overal ligt hout, staan struiken oftewel in no time wordt het een immense brand. Soms vraag je je af wat mensen bezielt om dan vrolijk vuurtjes te gaan stoken ?

Gewoon de kosten van het blussen op de veroorzakers verhalen, dan leert men meestal zeer snel om dit soort zaken niet te doen of niet meer te doen.

• Jo

Moet je ze wel voor hebben, hé.

• Groeten van MAX

Beste Geert,

Ik zou graag met u in contact willen komen om te spreken over uw ervaring in Kroatie. Wij maken het consumentenprogramma Groeten van Max en behandelen hierin verschillende verhalen rondom vakanties. Om deze reden vroeg ik mij af of u inmiddels alweer contact kunt leggen via de GSM. Wellicht kunnen wij u telefonisch spreken in ons programma.

U kunt mij mailen via: sheena.schouwink@tuvalu.nl

Ik hoop iets van u te horen,

Vriendelijke groet,

Sheena - Redacteur Groeten van MAX

• lavanda

Helaas is de “dader”vaak niet te achterhalen.

Daarnaast is de schade natuurlijk moeilijk te berekenen.Er zijn erg veel oude olijfbomen door brand verwoest.Voor de bevolking is het dus een ramp.

Overigens was de brand behoorlijk groot, vanaf Vinisce waren de vlammen ;s avonds te zien…..