losji

• bm.bolink@tele2.nl

Hoi,

Het lijkt me toch heel mooi dat eiland,

Nog even een vraag, hoe lang doe je erover om van begin Krk naar Losjn te komen?

Qua tijd en kilomters.

Las ook wat van dolfijnen, maar er is verder op dit eiland wel genoeg te beleven? Heb 3 kinderen, 10 jaar.

Zijn er ook meerdere ned.gezinnen.

We liggen even aan het strand, en gaan vaak ook nog even weg om een stadje of zo te bekijken.

PS Istrie, was vorig jaar mooi, maar een compleet vakantie dorp.

Dank je alvast voor de reactie.

gr. Berlinda

• Jo

Nu ken ik Losinj niet en al zeker de campings niet maar onze ervaring is dat je op een eiland wel een beetje “vast” zit. Wij zitten de laatste 4 of 5 vakanties in Novalja op Pag en veel is daar niet te beleven. Wat ik bedoel: wij zijn tevreden om in de wagen te stappen, 15 of 20 km te rijden naar een klein dorpje, daar iets te eten, te drinken, wat te wandelen, etc… Maar boeit kinderen van rond 10 dat?

Pag (stad) ben je rond op 2 uur (de bezienswaardigheden). Rijd je naar Zadar dan heb je van in Novalja een rit van ongeveer 100 km voor de boeg Er is best wat te zien maar of je kinderen van 10 daar een paar uur mee boeit? Wil je meer naar het noorden op het vasteland dan moet je de boot op met de bijhorende kosten. Dat zijn de nadelen van een eiland. Anderzijds voelen wij (allebei halfweg 50) er ons best goed, juist door de rust. Maar wij zijn er dan ook in juni of september, niet in het hoogseizoen.

Nu denk ik dat kinderen zich op een camping best kunnen bezig houden met de andere kinderen, of die nu Nederlands spreken of niet. Zelf hoeven er voor ons geen Vlamingen of Nederlanders aanwezig te zijn, wij leggen onze contacten ook wel. En we zijn geen talenwonders maar desnoods leggen we het uit met handen en voeten.

O ja, 'k weet Losinj wel liggen hoor maar we zijn er dus (jammer genoeg) nog niet geweest. Maar als ik uit Nederland of België kom zou ik geneigd zijn de overzet naar Cress te nemen.

• MarkoMarko

Afstand Krk-brug tot Mali Losinj is ongeveer 100km. Inclusief de overvaart ben je ongeveer 2,5 uur onderweg.

Dolfijnen zijn niet iets specifiek voor Losinj; het is meer toeval en geluk dan zekerheid dat je ze tegenkomt.

Losinj heeft behalve Mali en Veli Losinj eigenlijk geen stadjes. Op het breukvlak met Cres heb je wel nog Osor, maar dat ligt eigenlijk op Cres.

Wat Jo zegt klopt. Op een eiland zit je al gauw “opgesloten”. Al kun je vanuit Losinj ook gemakkelijk Cres bestrijken: Cres stad, Lubenice, Valun, Beli.

Losinj en Cres zijn minder toeristisch dan Istrië, maar (zeker in het hoogseizoen) wel toeristisch te noemen.

En wat er voor kinderen te beleven is? In ieder geval geen pretparken o.i.d. Maar toen ik die leeftijd had was de zee meer dan genoeg ;), zeker als je iets van een (opblaas)bootje ter beschikking hebt.

• Carla

Berlinda,

Hier vind je informatie over Lošinj. Lošinj kent zelfs een dolfijnenreservaat: http://www.tz-malilosinj.hr/Losinj.aspx?IzbornikId=73&lang=en-GB

• Andre

Hallo,

Ik sluit me geheel aan bij Carla, kijk even op die website.

Losinj is een geweldig eiland voor de natuur het water en genieten. Voor de wat oudere jeugd is het idd een “rustig”

Voor het varen, zelf of met een excursie zeker de moeite waard.

Kijk maar eens:

http://www.youtube.com/watch?v=lbwCxkwXmh4

Of:

http://www.youtube.com/watch?v=3Sa4qg6ItPU&feature=related

• Norbert HR

Losinj is geen Pag en omdat Cres er ook nog een keer aan vastzit is er meer dan genoeg te beleven op een wat regenachtige dag. De meeste mensen zitten tijdens de zonnige dagen veelal op het water of aan het strand, beetje zoeken naar verkoeling.

Mocht het een keer wat minder zijn dan kun je naar Osor, Cres, Valun, Ljubenice, Veli Losinj en desnoods pak je de pont naar Krk en dan kun je daar nog een dagje doorbrengen.

Maar voor de meeste mensen heeft Losinj meer dan genoeg te bieden, temeer daar de natuur er prachtig is, je kunt er lange wandelingen maken als je dat zou willen. Voorts kan iedere toerist zo ongeveer zijn eigen stuk strand uitkiezen oftewel je zit niet boven op elkaars lip.

's Avonds in Mali en Veli Losinj is het goed toeven en wie een beetje de dorpjes kent weet ook precies waar de goede restaurantjes zitten.

Mocht je inderdaad op zoek zijn naar een discotheek dan kan het lastig worden. Er is af en toe wel iets van een ‘dorps disco’, maar daar moet je niet al teveel van voorstellen. Is te vinden vlakbij de Konzum supermarkt in Mali Losinj.

• Jo

Je hebt gelijk Norbert maar ik zat met de 3 jonge kinderen in m'n hoofd. Ljubenice moet je gezien hebben maar kinderen op die leeftijd zal het niet veel zeggen. En je bent langer naar het dorpje onderweg dan het bezoek duurt.

Ik denk dat we ons zelf prima zouden vermaken op Losinj en als de kinderen snel vriendjes maken zal het voor hen ook geen probleem zijn.