Nu ken ik Losinj niet en al zeker de campings niet maar onze ervaring is dat je op een eiland wel een beetje “vast” zit. Wij zitten de laatste 4 of 5 vakanties in Novalja op Pag en veel is daar niet te beleven. Wat ik bedoel: wij zijn tevreden om in de wagen te stappen, 15 of 20 km te rijden naar een klein dorpje, daar iets te eten, te drinken, wat te wandelen, etc… Maar boeit kinderen van rond 10 dat?
Pag (stad) ben je rond op 2 uur (de bezienswaardigheden). Rijd je naar Zadar dan heb je van in Novalja een rit van ongeveer 100 km voor de boeg Er is best wat te zien maar of je kinderen van 10 daar een paar uur mee boeit? Wil je meer naar het noorden op het vasteland dan moet je de boot op met de bijhorende kosten. Dat zijn de nadelen van een eiland. Anderzijds voelen wij (allebei halfweg 50) er ons best goed, juist door de rust. Maar wij zijn er dan ook in juni of september, niet in het hoogseizoen.
Nu denk ik dat kinderen zich op een camping best kunnen bezig houden met de andere kinderen, of die nu Nederlands spreken of niet. Zelf hoeven er voor ons geen Vlamingen of Nederlanders aanwezig te zijn, wij leggen onze contacten ook wel. En we zijn geen talenwonders maar desnoods leggen we het uit met handen en voeten.
O ja, 'k weet Losinj wel liggen hoor maar we zijn er dus (jammer genoeg) nog niet geweest. Maar als ik uit Nederland of België kom zou ik geneigd zijn de overzet naar Cress te nemen.