Rondreis kroatie - Route?

• Mandy

Hallo allemaal,

Wij zouden graag in 2 a 3 weken rondreizen door Kroatie. Weet iemand een leuke route of waar wij een leuke route kunnen vinden? We zijn een jong koppel en een leuke afwisseling tussen historie, natuur en shoppen/stappen zouden we erg leuk vinden. Wie o wie kan ons helpen hierbij?

Groetjes,

Mandy

• harryhottentot@gmail.com

kijk eens meer bij de ANWB boeken afdeling

• mirjana

Ik zou volgende plaatsen niet voorbij gaan; Zagreb, Pltvice Meren, Zadar,Biograd na moru, Sibenik, Krka watervallen, Primosten, Trogir, Split, en als je tijd heb nog meer nar beneden en zeker een dagje naar Dubrovnik maar houd rekening mee dat het super druk is in juli/aug.

• MarkoMarko

Ik zou ook zoiets doen:

Komende van Maribor (Slo) door het “binnenland” via Varazdin, Zagreb, Plitvice meren naar Split. Dan via de kustweg naar boven: Trogir, Sibenik, Sibenik, Krka watervallen (alhoewel na Plitvice wellicht minder interessant), Zadar. Dan verder richting Istrië en uiteindelijk via Triëst terug naar huis.

Dan heb je een groot deel van Kroatië gezien, m.u.v. Slavonië, Dubrovnik en de eilanden.

Zou je overwegen vanuit Split ook naar Dubrovnik te gaan (in de zomer inderdaad berendruk), dan zou je op de terugweg van Dubrovnik naar Split kunnen reizen via het schiereiland Peljesac, het eiland Korcula (en Korcula stad aandoen) en vervolgens in Vela Luka de boot terug kunnen nemen naar Split (men je toch op een ieland geweest). En dan de rondreis vervolgen zoals boven beschreven.

Ofschoon Kroatië schitterende autowegen heeft, zie je m.i. meer als je de doorgaande binnenwegen neemt. Je kunt dan ook onderweg gemakkelijker wat kleinere plaatsjes bekijken zoals Primosten (tussen Trogir en Sibenik) en andere bezienswaardigheden, die wel in wel in elke reisgids staan aangeprezen. Zeker de kustweg is de moeite waard en biedt mooie plaatjes op de zee en eilanden.

Ik denk dat zo'n rondreis in 3 weken te doen is, ervan uitgaande dat je links en rechts ook wat rust wilt nemen. Voor Plitvice zou ik minimaal 2 dagen uittrekken, voor Zagreb en Split ieder 1 dag (evenals Dubrovnik). Het bekijken van de overige genoemde plaatsen kost m.i. minder tijd en is te combineren met “reisdagen”.

• L

Input die je van Marko kreeg is zeer zeker een hele goede.

Gezien ikzelf uit Dubrovnik kom zou ik voor de 2e optie kiezen. Voor Dubrovnik “ oude stad ” is 1 dag voldoende, als je omgeving ook nog wil verkennen heb je 2 dagen ervoor nodig. ( 2e dag … Cavtat, Cilipi - op zondag, Konavoski Dvori, Molunat, Prevlaka… ).

N-eilanden ken ik niet, wat Z-eilanden betreft zou ik Mljet, Korcula & Vis gaan bekijken. Met een goede plan en organisatie zou je toch aardig wat van Kroatie kunnen zien.( b.v. reizen met de klok mee, zonder verspringingen ).

• JaPa :o)

Mandy,

Misschien kan je via deze site http://www.kroatie-exclusief.nl/vakantieinkroatie.php ook wat inspiratie op doen voor jullie vakantie in het mooie Kroatië.

JaPa.

• melita

Bovenstaande route bevat inderdaad de meeste bezienswaardigheden. Ik vraag me wel af of het niet heel veel is voor drie weken. Ik zou zelf de route wat inkorten…..