Snelweg Koper - Novigrad

  • Christiaan

    Weet iemand of er ooit nog een snelweg van Koper naar Novigrad wordt aangelegd? Je kan nu vanaf de Karawankentunnel, op 1 viaduct bij Ljubno na (wanneer is deze klaar, de tweede tunnel is al 10 jaar geleden geboord) geheel over een goede snelweg rijden, maar bij Koper houd het op en moet je via een zeer drukke slingerweg richting de Kroatische grens rijden. De rondweg bij Ljubljana is echt super, vroeger stond je altijd vast toen je nog door de stad heen moest.

  • Mark

    De Slovenen maken weinig aanstalten om de snelweg door te trekken tot de gensovergang Kastel. Iets wat uiteraard wel zou moeten. De Istarsky Ypsilon houdt nu plots op te bestaan.

    Men is al 10 jaar bezig om de grofweg 60 kilometer lange, grotendeels over nagenoeg vlak terrein voerende, deels door de EU betaalde, snelweg tussen Jesenice en Ljubljana af te maken. En anno 2011 is men nog niet klaar…..

    Dit geeft te denken wanneer aan de bouw van de snelwegen tot de grensovergangen Kastel (Istrie) en Macelj (Krapina-Maribor) zal gaan beginnen; laat staan wanneer het klaar zal zijn.

    In die tijdspanne wist Kroatie ruim 400 (…) kilometer snelweg tussen Bosiljevo en Vrgorac aan te leggen.

  • Jo

    Ik kan er natuurlijk niet met zekerheid uitspraken over doen maar misschien is men slimmer dan in pakweg Griekenland. Heet dat niet “tering naar de nering zetten” in 't Nederlands >:D< ?

  • Norbert HR

    Men zou die laatste kilometers ook in no-time kunnen bouwen, de Slovenen liepen ver vooruit v.w.b. het bouwen van snelwegen. In de tijd dat in Kroatië amper snelwegen bestonden waren die van hen zo ongeveer al aangelegd.

    Denk dan ook dat dit meer te maken heeft met de onenigheid over Piran baai en de andere grens geschillen.

    Ook hoor ik geruchten dat er nog altijd grond onteigend moet worden en wie weet hoe snel dat in Nederland gaat kan zich wel voorstellen hoe snel het daar zal gaan.

  • JaPa :o)

    Norbert,

    Het zou ook niet verkeerd zijn als er een stuk snelweg zou worden gemaakt tussen Postojna (A1) en de aansluiting op de prachtige A7

    bij de grensovergang Rupa tussen Slovenië en Kroatië.

    JaPa.

  • Norbert HR

    Dat is officieel ook de bedoeling, maar zowel aan de Kroatische kant als aan Sloveense zijde is er geen enkele activiteit.

    Bij Kastel heeft Slovenië inmiddels wel de grensovergan zelf aangepast en worden er stukken ontgonnen voor de komende weg, maar veel verder zijn ze nog niet gekomen.

    Zodra Kroatië bij de EU zou komen is heel die gens overgang ook niet meer nodig, dan kunnen ze bij Schengen en kan het gewoon een doorgaande weg worden……………..zoals het in de tijd van Tito ook was oftewel we gaan dan gewoon weer terug in de tijd en tegelijkertijd toch vooruit.