In dubio

• G

Hallo mensen van dit forum,

Mijn vriend en ik zijn in 2009 naar Rovinj geweest en verliefd geworden op Kroatie, nou ja Istrie dan. Met zijn mooie plaatsjes zoals Motovun, Hum en de mooie natuur. Ook hebben we een uitstapje gedaan naar de Plitvice meren, wat ook erg mooi is.

Nu willen wij volgend jaar weer graag terug naar Kroatie en zitten we verder te kijken dan Istrie. We zitten te denken aan de tak tussen Zadar en Split. Maar zouden niet weten waar het daar dus mooi is. Op plaatjes zie je veelal de bergen meteen op de achtergrond en dat schrikt ons eigenlijk een beetje af. Hoe is de natuur daar bij de kustplaatsjes en als je de binnenlanden in wil voor de natuur, moet je dan eerst die bergen trotseren???

Het blijkt wel, ik heb totaal geen beeld van Dalmatie ten opzichte van Istrie en er zijn hier vast wel mensen op dit forum die me het kunnen uitleggen.

Dus wat trekt jullie meer in Dalmatie dan in Istrie.

Wij zijn op zoek naar een camping waar we met onze tent willen gaan staan, dus als jullie hiervoor ook tips hebben….:)

Gr. G

• Jo

Hoe het voorbij Zadar zit weet ik zo niet direct maar zeker vananf Rijeka tot voor Zadar moet je inderdaad de bergen in wil je naar het binnenland. En reken dan maar dat je al snel 10 km rijd om in vogelvlucht een kilometer van de kust te zijn.

Ter hoogte van Rab (ongeveer, kijk maar eens in Google Earth of Google Maps) heb je het natuurpark Northern Velebit en dat is toch wel mooi, hoor. In juni vind je ‘r nog veel orchideeën. In 2007 maakte ik er een paar panoramafoto’s: een overzicht van de daar gelegen botanische tuin en dezelfde tuin van de andere kant.

De panorama's zijn nog uit de hand gemaakt, nu heb ik een soort robot die ik op een statief kan plaatsen en waarmee er minder (geen) stukken verloren gaan. Ik heb nog een panorama met de brug naar Krk en één van de baai van Bakar maar die moet ik nog samenstellen en online plaatsen.

Wij gaan dus naar Novalja op Pag, voornamelijk voor de rust. Novalja ligt nu wel iets noordelijker dan wat jullie voor ogen hebben, dus als je maar wil weten van die omgeving dan zeg je 't maar.

• Norbert HR

Tussen Zadar en Split is het niet al te bergachtig. Er liggen wat heuvels, maar de echte bergen liggen een eind verderop. Wanneer je Istrië mooi vindt dan zul je die streek enorm weten te waarderen. De eilandjes liggen voor het grijpen voor de kust, je ruikt de dennenbomen, het is lang zo druk niet als in Istrië en er zijn genoeg plekjes waar je naartoe zou kunnen gaan.

Hou met het lopen in de natuur daar wel rekening met gifslangen, ga dus niet door velden lopen met lage begroeing, want daar zul je ze vinden. Ook zijn er meer dan genoeg dorpjes te vinden waar het prima toeven is en vergeet ook niet Krka nationaal park. En mocht je een boot bij je hebben, de Kornati eilanden natuulijk niet overslaan.

• Papa Leone

Twintig jaar kom ik in Kroatie en ik ben een echte reptielenliefhebber en ik ga ze ook zoeken. Waar deze beestjes leven gaan de mensen niet wandelen. Om de vipera ammodytes te vinden moet je heel goed zoeken en geluk hebben. Ook in Belgie en Nederland leven gifslangen, wil dat dan zeggen dat men hier niet meer mag komen? In Afrika leven leeuwen en slangen, mag men er dan niet meer op verlof gaan? Je hebt meer kans om de lotto te winnen dan een gifslang tegen te komen in Kroatie!!!

• Norbert HR

Je mag overal naar toe, niemand zegt dat je er niet naartoe mag. Ik heb het alleen niet zo op slangen en vond mezelf een keertje terug in een veld op Hvar, midden tussen de slangen, dikke bruinen jongens. Wist niet dat ze daar zaten en bij terugkomst in het hotel wist men te melden dat de bruine jongens de gevaarlijkste zijn, giftig als de pest.

Ook bij Plitvice een enorm aantal slangen gezien, allerlei kleuren, die plotseling voor je oversteken. De fel groene joegen nog de meeste schrik aan, presteerden het om midden in een groep mensen over te steken.

Ieder zijn meug, ben je reptielen liefhebber dan ‘by all means’ veel plezier, maar ik heb het er niet zo op. En omdat in de regio Zadar per jaar altijd een paar doden vallen door slangenbeten is het maar beter om te waarschuwen dat ze er zijn. Of je ze ook gaat zien is dan een tweede, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.

• G

Twee jaar geleden waren wij ook in Plitvice en een route gedaan waar niet al te veel toeristen liepen (want een heel stuk lopen zonder de toeristentreintjes/bootjes tegen te komen). Wij hebben echter geen slangen gezien, wel salamanders (geloof ik).

Maar bedankt voor de tip, heb het zelf ook niet zo op slangen, maar je kunt ze natuurlijk overal tegenkomen. Gewoon goed uitkijken dus.

Maar heeft iemand wat info over het eiland Murter, het ziet er op foto's wel mooi en groen uit. We hebben zelf geen boot, maar volgens mij ligt het verder wel redelijk centraal ten opzichte van de Krka watervallen en de toeristische steden zoals Sibenik, Split en Trogir etc. En het is met het vaste land verbonden dus geen gedoe met veerboten etc.

en iemand nog een idee of hier nog een goede camping is?

Gr. G

• Norbert HR

Er zijn diverse campings op Murter. Type maar even in op Google en je zult er een aantal vinden. Afhankelijk van wanneer je gaat zou ik gewoon niet reserveren en gewoon ter plekke kijken waar je wilt staan. Met een tentje kun je altijd nog wel terecht en pin je je niet vast op een camping. Kom je in Juni of Juni dan is er nog volop plek en kun je rustig kijken waar je het beste staat.

• Robert

Voor wat meer info over de “Kroatische” slangen:

http://www.zh.zadweb.biz.hr/

Wees gerust, er zijn enkele giftige slangen bij, maar doodgaan aan een slangenbeet gebeurt zelden meer tegenwoordig.

Ze komen wel overal voor (een paar jaar geleden werd er zelfs een levend exemplaar van de gevaarlijkste soort gevonden in Rijeka op een parkeerplaats!), maar ze zijn banger voor mensen dan omgekeerd. Gewoon op de paden blijven en er is niets aan de hand.

• kattyvds

Hoi, wij waren net in Tribunj op vakantie. In dit kleine dorp heb je een tiental restaurants, allemaal heel verzorgd en prima eten, niet duur. S avond's was het er een gezellige drukte,maar nooit overdreven. Het haventje heeft een apart eilandje met café's en restaurant's en daar rijden geen auto's.Winkel met kledij ofzo zijn er niet, maar wel een beenhouwerij,bakkers,drie supermarktjes,ijskraampjes. Er kunnen grote schepen aanmeren en het is de moeite wat daar aanmeert! Er zijn heel veel verscholen plateau's op rotspartijen, zodat iedereen zo een beetje een eigen apart plekje kan hebben, heel mooi en gezellig daar. Je hebt een klein keistrandje die doorloopt naar een stukje waar ze naaktlopen, dan kom je in Vodice: Vodice is druk druk, maar we kwamen er graag: de boot aanleggen en dan de vele winkeltjes bezoeken en lekker eten aan het strand. Het bleef me ook opvallen dat er daar ook met de wagen helemaal geen druk verkeer is. En even zoeken naar parking: sommige zijn heel duur, maar we vonden er al snel een paar voor 20 kuna per dag. Met de wagen naar Sebenik gaat vlot. We zijn heel wat dagen naar daar gereden omdat mijn man daar examen had, en ik tattoo - sessies - bij een russische tattoo-artiest. Sebenik is een mooi en gezellige oude stad. Beetje drukte in het centrum met de wagens, omdat parkeerplaatsen daar beperkt zijn en duur ( 10 kuna per uur ) Het was wel erg warm daar in die straatjes 40 c° in de schaduw op 25 aug. Je bent vandaar ook al snel langs de autosnelweg in Trogir. Zaton is ook gezellig en dichtbij. Panorama restaurant was onze favoriete plek op de terugwel van Sebenik naar Tribunj. Fantastich zicht op de doorgang naar de krk watervallen en ze doen daar bunjee vanaf die brug. Ik kan nog veel opnoemen,maar dit is zo een beetje dat stukje dat ons nu meest bekend werd. Over gebergte kan ik zeggen: das niks speciaals. Geen haarspeldbochten of mooie verzichten ofzo.. niet Italy of monaco ofzo bv.. Volgende keer gaan wij naar Brocante of Trogir. (we moeten dicht bij Sebenik blijven omdat we daar contacten hebben en vrienden leren kennen hebben daar ) En dat is al in Mei 2012.

• Jo

Je moet dan maar eens van Senj of Karobag richting snelweg rijden! Je zal dan we haarspeldbochten hebben. Vorig jaar hebben wij een nacht in de auto geslapen op een snelwegparking omdat ik het niet aandurfde in het donker met een grote vouwwagen die route te rijden.

Ook hier in het centrum van Novalja betaal je 10 kuna/uur om te parkeren. En dit van ongeveer 15 juni tot…. Nu in elk geval wel nog.