havens

• natasja

hallo,

We zijn ons aan het inlezen om met de boot op vakantie te gaan in kroatie.

Plan: de boot in het water laten in de haven van rijeka of daar ergens in de buurt want we moeten de auto+trailer ergens 3 weken parkeren. wie heeft hier goede tips voor?

nu lezen we dat de havengelden niet erg goedkoop zijn voor boten. we hebben een klein bootje van 5.30meter wat ben je hiervoor ongeveer kwijt als je in een haven zou willen overnachten? of wat ben je kwijt als je een bootje een paar uurtjes zou willen laten liggen om ergens boodschapjes doen te tanken en daarna weer wegvaren?

ben erg benieuwd

groet natasja

• Taita

Ik heb geen actuele prijzen voor een schip van die lengte, maar een 10-meter jacht kost inmiddels zo'n EUR 50 per nacht in jachthavens. Prijzen in reguliere havens variëren enorm, van EUR 10 tot tarieven die vergelijkbaar zijn met jachthavens. Blijf je een uur of enkele uurtjes, en ben je weg voordat de charters 's middags binnenstuiven (vanaf 15.00 uur) dan is het een kwestie van de havenmeester aardig aankijken of 20 kuna voor koffie toesteken. Meestal kost dat niets, maar het hangt erg van de locatie af. In populaire havens als Hvar willen ze je eigenlijk al laten betalen als je zelfs maar naar de haven kijkt….

Voor tewaterlating en parkeren zou je ACI Marina Opatija in de gelijknamige stad kunnen proberen. ACI Marina Pomer ten zuiden van Pula ligt ook gunstig maar heeft geen slipway.

www.seesing.com

• Norbert HR

Ik zit me af te vragen waarom je de boot op 1 plek te water wilt laten gaan en van daaruit alles te varen. Het voordeel van een trailer is juist dat je overal kunt komen, daar de boot te water laten en dan gaat varen. Zo zou je een deel kunnen doen rondom Krk / Cres / Losinj / Rab en dan de boot oppakken, naar het zuiden rijden en daar weer te water gooien om dan de eilanden rondom Zadar, Kornati etc te doen. Kost je hooguit een dagje rijden, maar scheelt je een zeer lange vaartocht van benzine pomp naar benzine pomp.

Vrijwel alle campings hebben een slipway, dus daar zou ik me niet al teveel zorgen over maken. Ook de jachthavens en de havens voor de Kroaten zelf hebben een slipway en mocht je in het zuiden komen, waar veel mensen aan het water wonen dan zul je daar ook meer dan genoeg slipways vinden. Ik ken een plek vlak boven Biograd, is een slipway en de trailer kun je er ook laten staan, denk niet dat ze er veel voor gaan vragen. Op Losinj bij camping Poljana parkeert iedereen de trailer gewoon op een stuk terrein langs de weg, geloof niet dat men daarvoor moet betalen.

WIl je inderdaad een ligplaats in de havens in de steden dan zul je in de buidel moeten tasten en vaak moet je nog reserveren ook, maar zoals Taita al aangeeft, wanneer je slechts voor een paar uur komt dan kun je ook vragen of je even naast een andere boot mag liggen. Wanneer het warm is kiezen veel mensen ervoor om met de boot in een baai te gaan liggen en niet in de stad, waar het veel en veel warmer is. Door al dat tupperware is het vaak niet uit te houden in de boot en zie je veel mensen gewoon op het dek slapen. In een baai, met wat wind heb je daar geen last van en het is nog gratis ook. 's Ochtends heb je dan de hele baai voor jezelf………kan het nog luxer ?

• wichard

Hallo Natasja

Ik ga al een aantal jaren met de boot naar Kroatie een rib van 4.80m Ik regel vaak via de eigenaar van het app een ligplaats voor de boot en een plek voor de trailer. Vaak is er in de directe omgeving een trailerplek of een kraan. Dit jaar voor het eerst moeten betalen voor ligplaats 7,- per nacht incl stalling trailer. Boor ligt dan in in kleine haven (lokaal). Voordeel is dat ik vanuit mijn app zo op de boor kijk. Wel is het zo dat ik hiermee alleen ervaring heb in Dalmatie.

Gr