Ik ben op zoek naar informatie om in kroatie een charter te beginnen / over te nemen.
Hiervoor heb ik nodig de mogelijkheid om bemanning in te huren (kapitein met kennis van de vaargebieden, kok)
verkoopbureau voor gulets
bank voor financiering
Kunnen we heel snel heel makkelijk over zijn.
Vergeet het maar, het gaat je niet lukken.
De banken zullen niets financieren tenzij je 200 % collateral geeft. Dus om simpel te gaan, je moet het gewoon zelf financieren.
T.a.v. de vergunningen zul je veel tegenwerking ondervinden, je bent immers hun concurrent en alles zal uit de kast worden gehaald om het leven onmogelijk te maken. Dat kan betekenen dat jij inspectie na inspectie krijgt, boete op boete, vaarverbod op vaarverbod en je concurrenten wordt geen strobreed in de weg gelegd. Dit zijn geen fabels, dit is gewoon de realiteit van zaken doen in Kroatië…………ik kan er een boek over schrijven en nog blijf je klapperen met de oren.
Tenzij je veel geld wilt verliezen zou ik zeggen: ‘zoek een ander land’.
Wanneer Kroatië in de EU komt zal het iets moeten verbeteren, maar dat zal zeker niet in 1 dag gaan oftewel reken op 2 jaar na toetreding van Kroatië eerdat de situatie wat zal zijn verbeterd.
Klopt, zonder bankgarantie van een AAA bank of onderpand (bv huis) kun je bij een bank geen cent lenen.
Wil je dan bv een bankgarantie van een buitenlandse bank gebruiken dan moet je eerst toestemming voor vragen bij de Nationale bank. Zowel bij je eigen bank, als bij de Kroatische bank betaal je dan maandelijks kosten en of dat nu zo interessant is weet ik niet.
Heb je dan bv al een boot in Nederland of België dan zul je die moeten importeren en dat zijn zeer hoge kosten. Dan kun je daarna wel een boot hebben, maar dat houdt niet in dat je dan ook wat mag gaan doen. Oftewel je zult vergunningen moeten aanvragen en reken gewoon op minimaal een jaar eerdat je die hebt.
Kun je uiteraard regelen via allerlei kantoortjes en via advocaten, kost je nog meer geld. Niemand werkt voor niets en niemand werkt zonder er iets voor terug te willen.
En vervolgens moet je jezelf afvragen: ‘wat wil ik precies gaan doen ?’
Dagtours, weektours, sunset cruises, verzin het maar.
Hoe dan ook, je gaat concurrent worden van een zeer hecht clubje en die zullen je niet ter wille zijn. Zo zul je bv geen ligplaats kunnen krijgen, mag je geen reclame maken op de boulevard en ga zo maar door. Omdat het noodzaak is dat je in het zeer korte seizoen iedere dag volle bak draait, kom je dus al zeer snel in de problemen.
Geloof mij (en anderen), wanneer het geld voor het oprapen lag dan waren alle Kroaten op het water te vinden, toeristen aan het rondvaren. Maar ook zij komen niet tussen dat clubje wat alles in handen heeft. Wanneer je denkt dat je dat als buitenlander wel even zult regelen dan geloof je waarschijnlijk ook nog in sprookjes.
Kortom, om te voorkomen dat je nu over een paar jaar volledig aan de grond zit, doe eerst een grondig markt onderzoek en dat houdt niet in dat je even naar wat toeristen loopt en vraagt of ze belangstelling hebben. Dan krijg je altijd JA als antwoord, maar als puntje bij paaltje komt zijn die toeristen nergens te vinden.
Maak een inschatting van de totale markt en bekijk de statistieken voor de desbetreffende area. In veel regio's is het toerisme in zeer zwaar weer aanbeland, toeristen blijven massaal weg, het seizoen is nog korter geworden dan het al was en het weer is de laatste 10 jaar werkelijk bar en boos. 8 weken mooi weer is het zo'n beetje wel, daarna alleen maar regen, wind en lage temperaturen. Ik weet, het is als toerist niet erg om af en toe een koeler dagje mee te maken, maar er zijn dan weinig toeristen te vinden die dan het water op gaan.
Maar belangrijker dan de markt………..doe onderzoek naar alle vergunningen, verkrijgen van ligplaatsen, mogelijkheden tot maken van reclame, lokale wetgeving, nationale wetgeving etc. Je zult niet de eerste zijn die denkt alles voor elkaar te hebben, maar dan ineens tot de ontdekking komt dat een zeer belangrijke vergunning niet kan worden afgegeven omdat er bv maar 1 inspecteur is en die heeft pas volgend jaar tijd. Klinkt overdreven, is helaas de dagelijkse praktijk in kroatië. Neem ook geen genoegen met: ‘Oh, dat komt wel goed’ of ‘nema problema’. Als het geen probleem is kunnen ze net zo goed meteen hun handtekening zetten, maar dat zal niet zo snel gebeuren.
Zo was bij ons de import van de machines geen enkel probleem, keurig netjes geregeld, alle papieren waren prima in orde. Douane accepteerde de certificaten, dus dat was een kat in het bakkie……………….totdat de inspecteur ons even kwam meedelen dat zijn kantoor de certificaten wel kende, maar niet accepteerde. Die moesten worden overgezet in Kroatische papieren en om dit te doen moesten de machines worden opengesneden en moesten de exacte bouwtekeningen tevoorschijn komen. Klinkt heel aardig,maar de machines opensnijden was niet mogelijk, dan waren ze kapot en de bouwtekeningen waren juist het geheim van de producent. Gevolg ?
Nooit ook maar 1 vergunning ontvangen voor die machines en in feite hebben we dus illegaal gewerkt met die machines.
Onze concurrent ? Een Kroaat, werd geen strobreed in de weg gelegd, heeft nimmer ook maar 1 papier hoeven laten zien, kreeg zo zijn vergunning.
Ik ben nog bij de minister van economische zaken geweest, maar die moest alleen lachen en wist te melden: ‘nou, volgende keer beter zullen we maar zeggen! ’
Hadden we dit aan moeten zien komen of aan KUNNEN zien komen ?
Niet echt. Voor de import zijn we bij dezelfde inspecteur langs geweest en hij wist keurig te melden dat de import van de machines geheel was toegestaan. Hij was alleen vergeten te melden dat hij daarna ervoor zou zorgen dat we ze nooit legaal in gebruik zouden kunnen nemen.
Dat is Kroatië, zo werkt Kroatië en zo gaat het al decennia lang, zo zal het ook nog wel decennia lang doorgaan.
Naar de rechtbank stappen om je gelijk te halen ?
Goed idee, maar voordat jij je gelijk hebt gekregen ben je allang failliet, want men kan die rechtszaak jaren dreineren en zolang zing jij het echt niet uit.
Gevolg ?
Je werkt in feite illegaal en dat gaat goed zolang je geen inspectie krijgt. Zodra je die krijgt is het over en uit, krijg je mega-boetes en draai je de gevangenis in.
Wat dat betreft ben ik blij dat ik er heelhuids vanaf ben gekomen, maar ik weet dat ik ook nooit meer terug kan naar Kroatië, ik zou alsnog de gevangenis indraaien en daar heb ik geen zin in.
Ergo, duik niet zomaar in een avontuur, alleen omdat je er een paar keer op vakantie bent geweest.
Wanneer zelfs bedrijven als Rockwool (nabij Pican in Istria) het niet voor elkaar krijgen om door de bureaucratie te komen en inmiddels tientallen miljoenen hebben verloren…………..denk dan niet dat jij het wel even zult regelen. Je gaat het hoe dan ook verliezen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?