Aantal vragen over Zadar

• René

Dag kroatie prikbord,

Mijn vriendin en ik (25 en 24 jaar) hebben een retourvlucht van een week geboekt naar Zadar. Ik had een aantal vragen over het plaatsje en vertel jullie onze instelling van ‘de vakantie’ en hopend op jullie expertise of jullie ons tips kunnen geven wat te doen.

Onze insteek van onze week vakantie is hopen op goed weer, maar in de 1e week van oktober heb je dat helaas niet zo in de hand, daar zijn we al op ingesteld, maar hopen op zon mag natuurlijk altijd. Daarnaast willen we natuurlijk ook culturele dingen bezichtigen waaronder naar een van de eilandjes in de buurt gaan. Volgens mij zijn de Plitvice Meren ook te doen met de auto. En zoals ik in Istrië altijd meegemaakt hebt zijn er denk ik ook altijd wel van die georganiseerde boottochtjes om mee te varen. Wat ook wel erg belangrijk is is dat het stadje/dorpje waar we heen gaan ook wel een soort van boulevard heeft dus leuke winkeltjes om te bezichtigen voor ieder. Op stap gaan is opzicht ook niet verkeerd maar dat is niet echt onze belangrijkste prioriteit.

Nu dus de vragen waar ik graag jullie expertise voor nodig heb: We landen dus op Zadar en we gaan deze week een huurauto regelen. We willen dus met ons hebben en houden naar een camping (sta caravan) of appartementen complex dicht bij of aan het (zand)strand (vaak zijn dit toch privé camping stranden?). Dit mag best een aantal kilometer van Zadar of een ander toeristisch klein plaatsje in de buurt zijn. Maar als Zadar zelf ook al genoeg te bieden heeft ook prima. Welke campings zijn fijn aangeprezen, en voldoen aan dit criteria want de sta caravan of het appartement moeten we nog regelen? Ik was misschien ook aan Novalja aan het denken maar is daar het leuke gedeelte (boulevard etc.) nog wel open in oktober?

Daarnaast had ik nog een vraag maar ik zag op het forum ook al een topic daar over: Zijn er nog mensen zijn met goede ervaringen met huurauto's op vliegveld Zadar die klaar staan?

En als laatste vraag: Tips om leuke dingen te doen in Dalmatië hoor ik ook heel graag, niks is te veel. Kunnen we zelf uitzoeken wat leuk is om te doen/bezichtigen in Dalmatië.

Volgens mij heb ik wel genoeg achtergrond informatie gegeven bij mijn vragen, hopend op fijne antwoorden van jullie kant.

Vriendelijke groetjes en alvast bedankt,

René

• Jo

Wij zijn aan onze laatste voormiddag in Novalja bezig en het ene na het ander sluit momenteel. Er zijn restaurants die al ruim 2 weken dicht zijn. En bij een aantal van de gekende zijn we deze week toch goed in 't zak gezet! Maar dat vertel ik wel als we thuis zijn.

Wat Plitvice betreft: ik zou het je niet aanraden met de auto vanuit Zadar. Ik denk dat je met heen- en terugreis te veel tijd verliest. Komt daarbij dat het pas klaar wordt rond 7 uur momenteel en dat de zon onder gaat ook rond 7. Wil je Plitvice echt gezien hebben dan heb je toch minimaal 6 uur nodig.

In Novalja heeft camping Strasko wel accommodatie te huur maar ze sluiten, dacht ik, op 9 oktober. De ene na de andere vertrekt hier momenteel. Wij dus straks ook.

• Norbert HR

De meeste campings sluiten inderdaad begin oktober, dus daar zou ik niet meer op gokken. Voordeel is wel dat vrijwel alle appartementen leeg zullen staan oftwel gewoon daar naartoe gaan en wat uitzoeken. Het kan 's avonds al behoorlijk koud zijn, dus zorg dat je bent voorbereid en neem een appartement waar ook een airco zit met verwarming.

Natuurlijk is het niet optimaal dat het al wat vroeger donker wordt en pas later lichter, maar aan de andere kant, het is zo stil op de wegen dat je nu overal vrij snel en vrij gemakkelijk naartoe kunt rijden.

Is het weer niet al te best………..rij dan gewoon nog wat verder zuidelijk. Dubrovnik etc is nog eens 400 km zuidelijker, scheelt toch weer een paar graadjes. Split zal ook nog wel aangenaam zijn in temperatuur en ook daar zal het niet moeilijk zijn een appartement te vinden.

• René

Hallo,

Ik heb inmiddels contact gehad met camping kozarica in pokostane (35 km van zadar), deze is nog open en ik kan daar voor een leuke prijs een sta caravan huren voor een week. Lijkt me wel prima zo dacht ik. Nu nog hopen op goed weer en wat restaurantjes in de buurt die open zijn.

@ Jo: Plitvice meren dus uit ons hoofd zetten. Bedankt voor de aanvullende info.

@ Norbert: Bedankt voor de info in verband met appartementjes. Eens kijken of iets dichter bij Zadar een leuk appartementencomplex aan zee is. En dan daar goed opletten in verband met verwarming in de airco. 400 km rijden hebben we niet zoveel zin in omdat we maar 1 weekje gaan.

Bedankt voor de info en ik kan weer op onderzoek uit.

• Jo

Nee, ho Plitvice gerust in jullie hoofd, 't is echt de moeite. Maar je moet het doen op de heen of terugreis. Of als je langer dan een week gaat 2 nachtjes boeken bij Jannie, in het begin of op het einde van jullie verblijf. Dan heb je een ganse dag om de meren te bezoeken en ben je ook veel rustiger om er heen te rijden en terug te keren naar Zadar/Istrië of wat dan ook.

• René

Dag allen,

De vakantie is bijna rond, vlucht geregeld, auto gehuurd. Alleen inderdaad elke camping is ‘vol’ of dicht… Potjandorie ;)… Nou ben ik opzicht wel een voorstander om gewoon op de bonnefooi te gaan rijden langs de kust… Alleen de vraag hoe kom je achter leegstaande appartementen en dan ook in combinatie met recepties? Norbert had het hier over?

• Bernadette*

Geloof me Rene;op iedere hoek van de straat zijn appartementen;duizenden appartementen ten zuiden van Zadar.

Er zullen er vast veel zijn waar de eigenaren bijwonen zodat je erin kan. De appartementjes zijn aan het woonhuis gebouwd;dus geen recepties! In het voorseizoen betaalden wij ongeveer 25 euro wanneer we 2-3 nachten bleven. De eigenaren worden graag betaald in euro's. Dat is dus makkelijk.

Je belt aan en regelt het. Bijna iedereen spreekt engels of duits. In ieder geval voldoende om je verstaanbaar te maken. Neem voor de zekerheid een papiertje met pen mee zodat ze het bedrag per nacht in euro's kunnen opschrijven. Zo is er nooit een misverstand. Langs gaan bij de VVV is niet nodig. Ze zullen waarschijnlijk wel dicht zijn.

• agnes

Wij vonden net iets buiten de oude stad, in de wijk Puntamika overal plaats. Daar gaan de inwones van Zadar ook naar het strand.

We hebben zelf geslapen bij hele aardige mensen. Begane grond met veel groen en een eigen terras met 2 zitjes. Echt ruim.

Even de straat over en je was bij de zee. Kleine kiezeltjes. Op het strand stonden houten banken met een afdakje,

Vanuit Zadar richting Nin volgen en dan Puntamika.

Ik heb alleen een email. guido.profaca@zd.t-com.hr ,10 min. rijden naar de oude stad.

Vanuit Zadar is het heel goed te doen om naar Krka watervallen te gaan. Wij vonden ze prachtig.

Het is een uurtje rijden over de autobaan en er is een exit naar Krka.

• kattyvds

Bernadette, jij ben toch slechts één keer één week geweest naar Zadar? En jij weet, dat“ bijna iedereen” in de streek van Zadar Duits of Engels spreekt (??) kom nu, niet overdrijven hé. Ik zou graag eens het verhaal van andere mensen horen..ik ben heel veel mensen tegengekomen die enkel een paar woorden Engels verstonden, en verder enkel hun eigen taal spraken hoor! Ook in de horeca, in de winkels van zowel de grotere steden, als de kleine dorpjes. En betalen in Euro's zal je altijd duurder uitkomen dan dat je daar in Kuna's betaald. Dat is onze ervaring. Ze rekenen altijd om naar de hoogste koers, was ieder mens zou doen, in elk land…. Natuurlijk hebben ze graag Euro's. Wie niet. :)))))

• Bernadette*

Katty;op je verhaal ga ik verder niet in;vind ik de moeite niet. Waar ben je toch mee bezig? Wat wil je eigenlijk?

Mag ik je nog een ding adviseren? Vraag of de webmaster je postings weghaalt waarin je je hele hebben en houden etaleert. Dit doe je niet op een prikbord.Is voor niemand interessant en voegt ook helemaal niks toe aan het thema Kroatie.

Realiseer je dat dit eeuwig blijft staan totdat het prikbord wordt opgeheven. Niet dat je je ergens voor hoeft te schamen ; zo bedoel ik het niet, maar wat je gedaan hebt is heel ongewoon. En waarom? Om mij en misschien anderen ergens van te overtuigen? Je gelijk te halen? Van wat? Joh, dat zo vreselijk kinderachtig;zo onvolwassen.

Verder heb ik mij voorgenomen niet meer op wat voor posting dan ook van jou te reageren. Dus bespaar je verder de moeite om iets uit te lokken. Want zo komt het over.