Douane

• André

Hallo mede Kroatie liefhebbers,

Wij zijn dit jaar voor de 7de maal naar Kroatie geweest. Voor de 5e keer op Losinj en daarvoor 2 jaar bij Porec. De grensovergang is nooit een probleem, al vind ik de douane altijd een beetje intimiderend. :-) Langzaam voor de auto voorbij lopen, niet echt welkom zeg maar…maar nog nooit een probleem. Ook dit jaar geen problemen gehad bij de grens.

Wat is er dan wel gebeurt: Op de terug reis bij de grensovergang Kroatie uit kregen wij plotseling een stempel in onze paspoort. Iets wat al die jaren hiervoor nog nooit gebeurt was. We maakte al een grapje dat we er nu nooit meer in kwamen….maar vind het toch vreemd.

Heeft iemand hier ervaring mee???

Groet,

André

• miriam

nog nooit meegemaakt,

gaan al een jaar of 5 naar kroatie,maar nog nooit ons paspoort hoeven laten zien,en zeker nooit geen stempel gehad?

geen idee waar dit vandaan komt.

groetje miriam.

• Gerrit Peels

Klopt wij zijn net terug en hebben ook stempels gekregen.Dit is al jaren niet meer gebeurd

• JaPa :o)

Stempels in het paspoort heb ik de laatste jaren ook niet meer gehad, maar wat wel nieuw was voor mij is dat ze op de heenreis in iedergeval bij de grensovergang bij “Rupa” de paspoorten van mij en mijn vrouw hebben gescand, en dat was wel nieuw voor mij.

JaPa.

http://www.eilandkrkkroatie.nl

• MarkoMarko

Bij binnenkomst in Kroatië dit jaar ook een stempel gekregen. Laatste keer dat ik die kreeg was in 2007.

Bij uitreis overigens geen stempel gekregen.

Gezien het inconsequente toepassen van het stempelen ontgaat mij de zin ervan, zeker omdat i.g.v. ID-kaarten in het geheel geen stempels gezet kunnen worden.

• aggie

ook wij hebben op de heenweg voor eerst in 20 jaar een stempel gekregen en pp gescand

terugweg gewoon doorrijden ,zoals altijd

• Jo

Zowel heen als terug gewoon onze ID-kaart eens bekeken. Zelfs de vouwwagen niet moeten open maken. Anders is er bij het binnen rijden toch altijd één die ons het zeil moet doen losmaken.

• Norbert HR

De ene keer stempelen ze wel en de andere keer stempelen ze niet. Zoek er niet teveel achter, er is niets aan de hand, het hangt een beetje af hoe hun pet staat.

Het uitstempelen is alleen van belang wanneer je bv PDV terug wilt hebben of wanneer je moet bewijzen dat je echt het land uit bent geweest.

Mijn paspoort staat stampvol met stempels en ik denk dat ik meer inreis stempels dan uitreis stempels heb. Nooit problemen mee gehad.

• Robert

Ze zijn over het algemeen wel een stuk strenger geworden sinds de grens Slovenie-Kroatie nu “Schengengrens” is geworden. Maar dit geldt meer voor Kroaten zelf.

Ik het algemeen durf ik wel te stellen dat men in Kroatie heel erg van stempelen houdt, maar ik zou je er als toerist niet teveel zorgen over maken.

• Tiepie

Bij ons zijn de paspoorten alleen maar heel vluchtig bekeken en we konden weer doorrijden (met vouwwagen). Bij het verlaten van Kroatië was de douanier in gesprek met iemand en gaf zelfs aan dat we door konden rijden zonder paspoortcontrole. Aan de drukte lag het niet, het was heel rustig op dat moment.