Met boot en puber naar Bijela Uvala of Zaton in 2012?

• snowfun

Wij willen in juli 2012 weer met de tent en boot naar Kroatië, want we zijn er nog lang niet op uitgekeken(:P)

Dit jaar zijn we naar Cres geweest, was op zich leuk met de boot, alleen voor onze zoon van 14 was er niet zoveel.:S

Denken daarom nu aan Bijela Uvala-Porec of Zaton-Zadar, weten dat beide campings leuk zijn voor pubers.

Zaton zijn we al een keer geweest (2010) met onze boot, in Porec (2007) ook maar helaas toen nog zonder boot.

Waar is het leuker/mooier om te varen?

Hoe zijn de tankmogelijkheden en aanlegmogelijkheden in de buurt van Porec?

En hoe kun je een ligplaats reserveren op Bijela Uvala en wat kost dat?

Begrijp ik goed dat je zelf de havenmeester moet bellen?

• Jo

Op Pag kan je prima terecht in Novalja op camping Strasko. Ik vermoed op de camping zelf weinig te beleven voor een 14-jarige maar met één van de grootste partystranden op amper 3 km afstand kan dat ook geen probleem zijn. Wat op de camping zélf te beleven is kan ik me niet over uitspreken omdat wij er altijd komen in mei/juni of september en dan is er voor jeugd niets te beleven.

• anouschka

Waar is het leuker/mooier om te varen? beiden hebben hun charmes. porec heb je in de buurt kleine eilandjes, (de camping is stukken goedkoper dan zaton), leuk om te varen. Ook de plaatsjes Rovinj, Vrsar etc in redelijke vaarafstand. Het lim fjord is leuk… en bij Rovinj heb je savonds vaak dolfijnen.

Zaton vind ik persoonlijk wat minder leuk….alles verder uit elkaar.

Hoe zijn de tankmogelijkheden en aanlegmogelijkheden in de buurt van Porec? tanken kun je in de haven van porec, aanleggen kun je daar ook. (mits je geen hele dag blijft maar dat neem ik niet aan toch)

kortom…. ik zou voor Porec gaan… goedkopere camping en een mooie omgeving! (met een boot heb ik het dan over)

• Fabian

Dit jaar (aug 2011) hebben wij in de Lanterna Appartementen bij Porec gezeten. Appartementen en strand waren prijs/kwaliteit gezien perfect. Daarnaast zit ook een grote camping. Voor de jeugd wel een disco, gokhal, maar verder weinig Nederlanders en jeugd gezien. Daar kan je in de haven een boei huren en hebben ze een boothelling. Waren zelf met 2 gezinnen met kinderen, dus vermaakte zichzelf. Zelf hadden de papa's hun vaarbewijzen aan het begin van het jaar gehaald en hebben toen bij Funtana een paar keer wat mooie speedboten gehuurd. (140pk en 190pk) Zelf hebben we dus wat tochtjes gemaakt naar Porec, VrSar, Rovinj en zelfs naar de beruchte en beroemde Brijuni eilanden bij Pula. Het is een stukje varen…, echter verhuurmaatschappij was ons vergeten te vermelden, dat sommige eilanden VERBODEN GEBIED is..(en hadden daarvan geen vaarkaart) We voeren dus ook tussen de Bounty eilanden en zelfs bij een eiland aangelegd en rijkelijk gesnorkeld..totdat de politie ons aanhied. Toen moesten dan ook eigenlijk rond de E300,- betalen, maar na lang in het Engels praten en veelvuldig vermeld dat we nederlanders waren, kwamen we met een waarschuwing weg. Pas dus op en haal een vaarkaart. Tanken kan je in elke stad wel, en staan op de vaarkaart.

Als ik de posts bekijk lijkt Zaton leuker, Porec is wat eentoniger denk ik, alleen her en der wat eilandjes en bij de meeste kan je niet aanleggen. Natuurlijk kan de de steden wel aandoen! Ohja de Limski baai stelt niet veel voor, je mag een stukje in varen maar mag niet ver, maar is wel heel mooi om te zien.

Al met al een TOP vakantie daar gehad, en dus dit jaar dan zelf een Grew Speedboot met 140pk gekocht.

ps Nu dat we ook een Speedboot hebben en nu (morgen) gaan boeken voor 3 weken in Augustus 2012 in Jadranovo (vlakbij Crikvenica) dus naast eiland KrK ben ik nu aan het bekijken hoe dit allemaal moet…Welke papieren, ligplaats regelen, vignet regelen, bootregels (wat moet je aan boord hebben), waar laat ik mijn trailer, hoe krijg ik mijn boot te water, etc… Ik zal dus wat vragen gaan posten..Nauurlijk ben ik ook heel benieuwd wat de leuke vaarplekjes daar zijn.

Heb je tips, maat het me aub weten.

• Norbert HR

Lanterna ????

Het enige wat daar ontbreekt is de Nederlandse douane aan de poort en een groot bord "Arbeit macht Frei'. Zelden zo'n concentratie kamp gezien als Lanterna. Kennissen van mij zijn gillend weggegaan na 1 dag Lanterna. Hadden vooruit betaald, maar wilden geen minuut langer daar zitten. Hebben dus extra betaald voor een appartement in de stad. Dan heb je een idee hoe erg het daar is. Alles staat hutje mutje op elkaar, onder het motto: ‘laten we zoveel mogelijk gebruik maken van iedere grasspriet’. In juni zal het nog meevallen, maar in Juli is het crisis. De pre-fab dingen staan per definitie dicht op elkaar. Die staan dan ook met haringen vast aan de grond, want als de buren een sche*t zouden laten vliegen er meteen 3 van die dingen door de lucht. ‘Buurman, kunt u het zout even doorgeven’, zoiets is het gewoon.

Geloof me, je oude schoenen zou je nog niet eens naar Lanterna willen sturen, die zouden spontaan in de verbrandingsoven springen.

.

Dat het vaargebied bij Zaton niet helemaal ‘je van het’ is kan ik me voorstellen, daarvoor zou je eigenlijk iets meer richting Biograd (en zuidelijker moeten zitten), maar ja, dan valt wellicht de entertainment voor de jeugd weer tegen.

Wil je een mooi vaargebied (als je een beetje motor achter de boot hebt hangen) en toch wat entertainment dan zou ik gaan zoeken rond Sibenik, Vodice, Primosten, Rocogniza. En nu schiet mij te binnen dat er een pracht van een disco bij Rocogniza zit (in de jachthaven), maar ja, dat is niet voor een 14-jarige. 14 jaar is natuurlijk net zo'n leeftijd waar je overal tussen in valt. Je mag geen alcohol drinken, officiële disco's kom je niet in en je voelt je te oud voor de kinder H.Z.B. (Hou Ze Bezig).

Misschien dat het eiland Murter een optie is. Schitterend vaargebied, rustig water, niet te duur (Kornati voor de deur, vlakbij Sibenik en Krka nationaal park, Zadar onder bereik), tanken kun je er ook, en in de dorpjes is voor ieder wat wils.

• andre

limski baai/flord(12km lang) kan je tot achterin varen. Vanaf het bord “verboden toegang” mag je alleen stapvoets varen(zelf aan politie geraagd). echt de moeite waard. aan het einde kan je lekker eten in een van de restaurants

• frank

In het limskifjord mag je in varen echter NIET voorbij het bord verboden toegang zoals hierboven gesuggereerd wordt.

Wij zijn er eens in gevaren en hadden het bord verboden toegang niet gezien. Wij kwamen aan het eind en wilden aan leggen, maar dat mag dus niet.

Er werd ons toen verteld dat we er niet in hadden mogen varen. Ze waren verder wel vriendelijk , maar we moesten direct stapvoets terug varen.

Op de terugweg zagen we inderdaad op een boei het verboden in te varen bord. Het heeft te maken met de vis die er gekweekt wordt dat je er niet mag in varen heb ik me laten vertellen.

in het limskifjord heb je grote kans dat je dolfijnen ziet, voor de rest is het niet echt spectaculair.

Gr Frank.

• snowfun

Het is dus Bijela Uvala in Porec geworden, ik zal nog even laten weten wat onze bevindingen waren. :)

De camping is goed bevallen, ruime half/schaduw plek waar we om gevraagd hadden.

Het was er hartstikke leuk, veel jongelui, dus geen kind gehad aan onze puber!;)

Op loopafstand restaurantjes, muziek en marktjes etc., genoeg vertier dus.

Leuke (toeristische) dorpjes in de omgeving, waar je op zich met de boot ook zo was.

We hadden gelukkig in de haven van de camping een ligplaats voor de boot gereserveerd, anders hadden we er dus geen gehad, was vol.

Qua varen viel het ons best tegen, in vergelijking met bv Cres, Mali Losinj of Zaton. En daar kwamen we tenslotte ook voor.:(

Er waren weinig mooie eilandjes en baaien en die er waren lagen vaak vol met tig bootjes, dan moest je uitkijken dat een ander niet met zijn ankerlijn in de onze kwam.

Het water was best wild (veel wind) en ook niet zo helder als in het zuiden, tijdens het snorkelen ook niet zoveel bijzonders gezien.

Zijn een keer richting Pula gevaren en vonden het vanaf Rovinj pas wat mooier worden…

Onze conclusie (ook die van onze zoon) is dat Porec-Istrië wel leuk was voor een keer, maar dat wij volgende keer dus weer zuidelijker gaan.

Zomer 2013 gaan we naar camping Solaris bij Sibenik, zijn al aan het aftellen!!(:D

• anitatheo

Wij gaan dit jaar ook voor het eerst naar Solaris, we hebben ook dit jaar voor het eerst een boot mee, nl een rubber boot, 4,20meter, en 25 pk motor,

we willen hem niet in de haven leggen, omdat we dat best wel prijzig vinden, je mag (dat hebben we gehoord van de havenmeester) ook een eigen boei meenemen, en voor de camping leggen. Hebben jullie tips hoe je dat het beste vast kan leggen.