Vukovar 18/11/1991

• Leonneke

18 - 11 - 1991

Een dag om even stil te staan.

18 - 11 - 2011

Vandaag is het 20 jaar geleden dat Vukovar na 20 dagen beschoten te zijn geweest in de handen gevallen is van de Serviers. Velen hebben hun dierbaren verloren en velen dragen nog de wonden eeuwig met zich mee. Ouders verloren hun zonen voor eeuwig, dochters werden verkracht en hun kinderen leven met een trauma.

Zij die dit lezen, Kroaat, Servier, bosnier, zwart of wit, ik werp geen steen, maar laat ons gewoon elkaar beloven “dit nooit meer”. Herdenkt ALLE doden in deze Joegoslavische oorlog op deze dag en denk aan één ding! Wij zijn gewoon mensen op deze ronde bol en moeten samen leven.

Het is niet eenvoudig om te vergeten maar er is geen anders weg.

Vrede aan iedereen.

Papa Leone

• Jo

Wij hebben Vukovar (en andere steden en dorpen, zowel in Kroatië als Bosnië) gezien in 2005. Dit mag echt inderdaad nooit meer.

Maar ik ben realist genoeg om te beseffen dat het een utopie is. Is het niet in één van de voormalige Yoegoslavië-landen dat er weer iets gebeurt, dan zal het wel ergens anders zijn.

Het ergste is nog dat nadien iedereen z'n paraplu open doet: “Wij zijn het niet geweest, het waren de anderen”. En dat de echt grote verantwoordelijken de schuld leggen bij hun ondergeschikten (zie de reportage deze week over Karremans). Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat die géén fouten gemaakt heeft, daarvoor weet ik er te weinig van, ondanks de reportage.

• kelly

<3