Bootje meenemen

  • Leo

    Hoi, Wij gaan dit jaar weer naar Bijela Uvalia en willen voor het eerst een bootje meenemen.

    We hebben geen idee hoe graat hij mag zijn en hoeveel pk als je geen vaarbewijs hebt?

    En hoe het verder in zijn werk gaat. Kunnen een kleine boot lenen dus lijkt ons erg leuk maar is het verstandig?

    Of kun je misschien ook makkelijk boot huren?

    Alle reacties zijn welkom

  • JaPa :o)

    Leo,

    Misschien kan je op deze pagina starten met de informatie http://www.anwbwatersport.nl/vaarinformatie/varen-in-europa/vaardocumenten-buitenland/kroatie.html

    Maar denk er aan dat het niet eventjes voor de lol een bootje naar Kroatië mee nemen is.

    JaPa.

  • Gerrit Peels

    Wil je het allemaal goed geregeld hebben moet je de volgende zaken (papier werk) geregeld hebben:

    Vaarbewijs 2 + ICC

    ICP

    Verzekeringsbewijs dat je W.A. verzekerd bent.

    Passagierslijst.

    uitleg:

    Vaarbewijs 2 is officieel noodzakelijk omdat je in “coastal waters” vaart. Er zijn enkele havenmeesters die hier niet moeilijk over doen, maar de onze in Starigrad Paklenica heeft me één jaar gematst, maar daarna moest ik wel Vaarbewijs2 gaan halen. Dit heb ik afgelopen winter dan ook maar gehaald.

    ICC = International Certificate of Competence (Als je nu je vaarbewijs laat vernieuwen staat dit direct op de achterkant en hoef je het niet meer via de ANWB aan te vragen ik weet niet wat de doorlooptijd is)

    ICP = Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen, dit is via ANWB aan te vragen (duurt momenteel 3 weken, ik heb de mijne eergisteren binnen gekregen) Je moet kunnen bewijzen dat de boot van jouw is, vaak is dit ook mogelijk met een aankoopbewijs. Ik heb gelezen dat je ook een aankoopbewijs met BTW bedrag aan de grens moet kunnen tonen als je Kroatie binnen rijd, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.

    Het verzekeringsbewijs is nog twijfelachtig omdat Kroatie de limiet stelt op 15Kw Dit staat ongeveer gelijk aan 20PK. Ik heb mijn Zodiac met 20Pk toch al verzekerd en heb een groene kaart hiervoor aangevraagd bij mijn verzekeringsagent.

    Passagierslijst kan ter plaatse geregeld worden, neem wel even de paspoorten van de mensen mee die het meeste aan boord zijn.

    Op de volgende link zie je waar ik deze informatie vandaan heb: http://www.dubrovnik-guide.net/croatiaboating.htm

    Op deze link http://www.navis-yacht-charter.com/marinas/charter/croatia vind je nog meer informatie, maar onderaan staan de havenkantoren van de verschillende departementen in Kroatie en hun kleinere havenmeesters, misschien dat je de plaats waar je de boot aan gaat melden er tussen vind, dan kan je deze even bellen om meer info op te vragen. Je kan natuurlijk de gok wagen, maar goed geïnformeerd op vakantie gaan is soms wel zo handig.

    Dit is het verhaal wat mijn zoon hier al op het forum heeft geplaatst.

  • Bo

    3 jaar geleden is een kennis van ons aangehouden door de waterpolitie bij Zadar

    ter hoogte van Petrcane, in een rubberboot met 25 pk motor.

    Voor de kenners : als je de haven van camping Zaton uitvaart helemaal links waar het

    nieuwe resort is verrezen.

    Kennis had alleen een Nederlands vaarbewijs I bij zich, en had dus ook geen officiele sticker

    gekocht bij het havenkantoor in Zadar omdat vaarbewijs II+europees verzekeringsbewijs

    getoond moet worden om deze te verkrijgen.

    Op deze manier vaar je dus illegaal en onverzekerd !

    Deze persoon heeft 2 dagen doorgebracht bij de politie en mocht uiteindelijk na het

    betalen van een zeer hoge boete (was volgens mij iets van 700 euro, moet ik nog

    even navragen) naar de camping terugkeren.

    Omdat ze een dag later van de camping konden vertrekken dan voorzien, heeft zijn

    vrouw samen met andere camping gasten de caravan buiten de camping op een parkeerplaats

    moeten verslepen en daar doorgebracht tot manlief werd vrijgelaten.

    Het toeval wilde dat ikzelf vorig jaar op dezelfde plek ben aangehouden, ook met rubberboot en

    35 pk motor.

    Ik voelde me zeer zelfverzekerd (ik had immers de sticker etc.), maar de dienders lieten me toch

    aardig schrikken door me vermanend toe te spreken dat het me 200 euro zou kosten.

    Het bleek dat ik naar hun inzicht te dicht op de kust gevaren had.

    Nadat ik verteld had dat ik uit Holland kwam en uitdrukkelijk spijt betoond had ( a la Hollandaise),

    mocht ik vertrekken zonder dat het bonnenboekje er aan te pas kwam.

    De andere 7 jaren dat we daar vakantie vierden heb ik geen waterpolitie gezien, maar je ziet :

    1 keer is genoeg.

    Mijn advies : ga lekker in de winter je vaarbewijzen halen, en haal direct na aankomst op je

    vakantie adres de benodigde sticker.

    Dan vaar je met stukken minder stress en in elk geval goed verzekerd rond.

  • andre

    alles ligt aan het aantal pk en lengte bootje. vanaf ongeveer 3 meter met een 9pk motor moet je een sticker hebben(Kan je halen bij havenmeester). Je moet dan wel verzekerd zijn en hiervoor moet je een verklaring meenemen vanuit het land waar die verzekerd is. Havenmeester en politie zijn verschillende instanties met verschillende regels. zo krijg je wel een sticker met vaarbewijs 1 maar politie kan je bekeuren bij controle. waar jullie naar toe gaan is weinig tot geen controle. zelf heb ik vaarbewijs 2 in kroatie gehaald. dit kan in het engels of duits en is in een dagje gepiept. al met al een klein bootje is geen probleem maar groter dan 3 meter met 9 pk moet je voldoen aan alle eisen

  • Jo

    kijk hier eens!

  • Gerrit Peels

    En je moet zeer zeker een aankoop of eigendoms bewijs hebben anders kan je het schudden bij de capitanja

    Heb je dat niet maak je er zelf een thuis op de computer.