3 jaar geleden is een kennis van ons aangehouden door de waterpolitie bij Zadar
ter hoogte van Petrcane, in een rubberboot met 25 pk motor.
Voor de kenners : als je de haven van camping Zaton uitvaart helemaal links waar het
nieuwe resort is verrezen.
Kennis had alleen een Nederlands vaarbewijs I bij zich, en had dus ook geen officiele sticker
gekocht bij het havenkantoor in Zadar omdat vaarbewijs II+europees verzekeringsbewijs
getoond moet worden om deze te verkrijgen.
Op deze manier vaar je dus illegaal en onverzekerd !
Deze persoon heeft 2 dagen doorgebracht bij de politie en mocht uiteindelijk na het
betalen van een zeer hoge boete (was volgens mij iets van 700 euro, moet ik nog
even navragen) naar de camping terugkeren.
Omdat ze een dag later van de camping konden vertrekken dan voorzien, heeft zijn
vrouw samen met andere camping gasten de caravan buiten de camping op een parkeerplaats
moeten verslepen en daar doorgebracht tot manlief werd vrijgelaten.
Het toeval wilde dat ikzelf vorig jaar op dezelfde plek ben aangehouden, ook met rubberboot en
35 pk motor.
Ik voelde me zeer zelfverzekerd (ik had immers de sticker etc.), maar de dienders lieten me toch
aardig schrikken door me vermanend toe te spreken dat het me 200 euro zou kosten.
Het bleek dat ik naar hun inzicht te dicht op de kust gevaren had.
Nadat ik verteld had dat ik uit Holland kwam en uitdrukkelijk spijt betoond had ( a la Hollandaise),
mocht ik vertrekken zonder dat het bonnenboekje er aan te pas kwam.
De andere 7 jaren dat we daar vakantie vierden heb ik geen waterpolitie gezien, maar je ziet :
1 keer is genoeg.
Mijn advies : ga lekker in de winter je vaarbewijzen halen, en haal direct na aankomst op je
vakantie adres de benodigde sticker.
Dan vaar je met stukken minder stress en in elk geval goed verzekerd rond.