September

• britskorthaar

Hallo allemaal,

Mijn man en ik hebben plannen om rond september naar Kroatie te gaan. We hebben Lanterna op het oog. Daar zijn we in 2008 in het hoogseizoen geweest en dat beviel ons prima, op het openbaar vervoer na. Dus dit keer met de auto. Weet iemand hoe de temperaturen zijn in de tweede helft van september? We hopen eigenlijk dat het dan wat minder warm is dan begin augustus. In alle reisgidsen dalen de prijzen als een malle in september - is er dan nog wat te beleven? In de zin van, lopen er overal nog mensen rond, zitten er nog mensen op terrasjes, zijn kerken en musea etc. nog open?

We zijn gek op Rovinj en zullen daar heel wat tijd doorbrengen. Hoe lang rijd je met de auto ongeveer over van Lanterna naar Rovinj? Met de bus duurde dat uren.

Groetjes van Ilja

• Norbert HR

De temperaturen zijn, over het algemeen, in september nog prima, maar…………….de avonden kunnen al flink koud zijn. Op Lanterna zal dan al veel dicht zijn. De supermarkten sluiten al begin September, veel souvenir verkopers houden het voor gezien, je kunt je afvragen of dat nu wel zo gezellig is.

Lanterna naar Rovinj met de auto kost je, via de Ypsilon, al snel 30 tot 45 min. Kijk maar eens op de kaart hoe je moet rijden. Je steekt bij Lanterna binnendoor naar Nova Vas, dan links af en na een paar kilometer draai je de Ypsilon op. Dan volg je gewoon de borden Rovinj.

Wil je meer zekerheid omtrent de temperaturen dan zou ik doorrijden naar het zuiden, naar de omgeving Split. Daar zal het weer veelal beter zijn, met name 's avonds, ook lekker rustig en er zijn dorpjes waar zowel Rovinj als Porec nog een puntje aan kunnen zuigen, sterker nog, die verbleken gewoon.

Wat ik niet begrijp is dat je graag in Rovinj wilt zijn, maar dan op Lanterna gaat zitten ?

Waarom dan niet gewoon een camping bij Rovinj gezocht er zijn er genoeg ?

Wil je dan echt lage prijzen rondom Rovinj dan zou je eens kunnen kijken naar de 2 campings (Colone en San Polo) bij Bale. Dat zijn geen super moderne campings, maar juist daardoor wel zeer laag in prijs. Kun je aan het water staan en zit je op 15 minuten rijden van Rovinj.

Maar nogmaals, ik zou voor zekerheid gaan v.w.b. de temperatuur en ik zou doorrijden naar het zuiden. Wees niet bang iets aan te treffen wat je niet mooi vindt. Geloof me, 99 % van de toeristen die eindelijk een keer naar Dalmatië rijden komen helemaal lyrisch terug en vragen zich af waarom ze dat niet jaren eerder hebben gedaan. Istrië is aardig, maar het zuiden is, zonder te overdrijven, 10 x mooier.

• britskorthaar

Dank je wel Norbert. Ik ga hier zeker mee verder. Lanterna kennen we en we zaten er prima. Dak boven ons hoofd (oordopjes in). 3 stappen naar zee en betaalbaar vergeleken met de rest in de buurt. Alleen nu met de auto, want voor het culinaire hoef je niet op Lanterna te zijn en ik vind dat toch het leukste van vakantie: lekker een plekje zoeken op een terrasje, hapje eten, lekker rondkijken etc. :) En zonder auto zit je daar dan toch erg ‘gevangen’.

We zoeken iets van een appartement, want we hebben geen kampeergelegenheid. Opvallend vind ik wel dat veel tenten etc. te huur zelfs duurder zijn dan een appartement. Het hoeft voor ons niet heel spotgoedkoop, maar zeker ook niet voor de hoofdprijs.

Hoewel mijn man iets meer ervaren is, ga ik voor het eerst met de auto op vakantie.

Tips zijn altijd welkom :)

Alvast bedankt!

Groetjes van Ilja

• Jo

Wij zijn al een paar keer begin september naar Kroatië geweest en het weer is ons altijd bevallen. Dit jaar waren we de eerste drie weken van september op Pag (camping Strasko in Novalja) en het viel ons heel erg op dat stelselmatig restaurants en ijssalons sloten naarmate ons verblijf vorderde. Ook de stalletjes aan de haven waren er elke week minder. In het vismarktje was nog één vishandel een klein beetje actief (hhel beperkt assortiment). 's Morgens in de haven nog iets meer vis te krijgen.

Twee keer heeft de bora gewaaid op die 3 weken en telkens was er een graad of twee af van het zeewater maar op ‘t eind hadden we toch nog 22 à 23 over. ’t Is allemaal wat minder maar voor ons druk genoeg. Ook op de camping zag je dag na dag volk vertrekken.

De camping verhuurt zelf ook mobilhomes en zeker na ‘t seizoen zijn de prijzen heel redelijk. Op de camping zelf 2 restaurants en een pizzeria en naar Novalja stap je op een klein half uurtje. Een 2e website van de camping (in feite de originele maar niet in ’t Nederlands) vind je op http://www.turno.hr/en/campsite_strasko_croatia.html. En ook op Facebook vind je ze terug.

Als de plannen doorgaan vind je ons er van ongeveer half mei tot eind juni.

• Norbert HR

Llja,

Wanneer je niet met je eigen tent komt zou ik gewoon helemaal niet op een camping gaan zitten. In September staan globaal 80 % van alle appartementen leeg, hoef je niets te reserveren en kun je volop onderhandelen over de prijs. Toen ik nog in Istrië woonde ging ik altijd de 2e week van September naar het zuiden. Gewoon in de auto stappen en zie wel waar ik uitkom. Rond een uur of 6 (uiterlijk) ergens stoppen en even een appartement regelen, meer dan 200 Kuna (iets minder dan 27 euro) per nacht heb ik nooit uitgegeven en dan waren we met z'n tweëen plus hond. De hond sliep uiteraard gewoon lekker buiten, was met geen stok het appartement in te krijgen.

Zo kun je ook wat rondreizen en kom je iets leuks tegen dan blijf je daar wat langer.

Ik heb het in het verleden hier al eens vaker geschreven, maar het viel mij op dat bij ons in Istria al veel restaurants/bars/souvenir tenten dicht waren, terwijl in het zuiden alles nog gewoon open was. Kom bv in September 's avonds in Vrsar en ik garandeer je dat je in je eentje bent, alles is dicht. Maar ook in Porec is dan vrij weinig meer te doen en dan is de lol van een vakantie er snel af.

In Primosten en omgeving is het dan nog volop aan de gang. Iedere avond wordt er iets voor de toeristen georganiseerd, kan Klapa zijn, kan ook toneel zijn, een band of dansen. Daarnaast zijn de souvenir winkeltjes gewoon open. Zelfde gold voor de eilanden, Korcula stad was gewoon uitermate gezellig, zalige temperatuur en terrasjes nog goed vol.

Mocht je persé naar Lanterna willen dan zal niemand je tegen houden, maar ik zou haast willen zeggen: ‘trek de stoute schoenen eens aan en rij door naar het zuiden’.

WIl je echt even doorrijden dan kun je naar Dubrovnik, in die tijd de meest ideale periode om er te zijn. Een paar km noord van Dubrovnik ligt het dorpje Zaton, kun je werkelijk perfect verblijven, niet te duur en alle huizen liggen direct aan het water.

• JaPa :o)

Ilja,

Dan zou ik het wel weten, dan zou ik het eens proberen in een appartementje in het gezellige plaatsje Krk op het eiland Krk.

Als je daar voor zou kiezen, kan ik je daarover wel aan informatie helpen.

Kijk maar eens op onze website http://www.eilandkrkkroatie.nl

Ook aan een prima overnachtingsadres bij een Nederlands echtpaar in de plaats Wagrain in Oostenrijk kan ik je wel helpen.

En wil je wat foto's hebben van Krk-stad en het appartementje, laat me het dan maar weten.

En in september is het vaak nog prima weer hoor.

Een fijne vakantie toegewenst door:

JaPa.

• Laurens

Je kunt ook overwegen om te vliegen, wat goedkoop kan naar Zadar en Split en dan een auto te huren. Het weer zal in Dalmatie nl. een stuk beter zijn dan in Istrie naar alle waarschijnlijkheid en er is nog volop activiteit overal. In Split en omgeving liggen de temperaturen in het najaar vaak het hoogst van Kroatie.

Laurens

www.villasanmarko.com