Appartement/huisje met honden (Norbert ?)

• Bo

Deze vraag stel ik eigenlijk voor mijn schoonzusje.

zij wil graag met partner en hun 2 honden naar Kroatie dit jaar.

Zij zoeken een diervriendelijke omgeving.

Waarschijnlijk in het voor-of najaar, en liefst iets zuidelijker dan

Istrie.

De honden zijn echte knuffels, en ongeveer zo groot als een

herdershond.

Zelf dachten ze aan een stacaravan op een camping of een mooi

appartement direkt aan zee waar ook de honden welkom zijn.

Verder de eis dat er een mooie stad dichtbij is met lekkere

eettentjes en misschien een gezellige boulevard.

Ze willen wel zelf nog een auto huren om de omgeving te verkennen.

Wie heeft er een leuk idee voor een appartement o.i.d. ?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes,

Bo

• harryhottentot@gmail.com

hoe willen ze nu geraken in kroatie? met de trein?

als ze met een auto gaan, waarom dan nog huren?

onderweg iets vinden met honden is zo al een probleem (we hebben ervaring), in het dorpje Brzk t.o cress is

een app. van 2 broers, honden geen probleem

vandaaruit kan je verder treken

• Bo

Hoi, bedankt voor je reactie.

Ja, ik heb even niet goed op zitten letten en 2 vakantie dromen

door elkaar gehaald.

Sorry, waarschijnlijk de leeftijd.

Ze gaan naar Kroatie dus gewoon met de auto, omdat ze graag

lekker met de honden op vakantie willen.

Daarnaast willen ze dan nog een korte vakantie naar Rodos zonder

de honden, en daar gaan ze dus wel een auto huren.

Wij hebben zelf geen hond, maar altijd wel veel mensen met

honden ontmoet op de camping in Kroatie.

Zodoende heb ik altijd gedacht dat je met honden bijna overal welkom was,

maar dat is dus niet zo ? (dacht schoonzusje ook al)

• Jo

Kijk eens op http://www.turno.hr/en/campsite_strasko_croatia.html of http://www.campingkroatiepag.com/

Er zijn mobilhomes te huur, zowel van de camping zelf als van andere bedrijven. Honden zijn er ook maar of die in de huuraccommodatie toegestaan zijn kan ik niet zeggen.

Wij waren er dit jaar van begin tot 18 juni en van begin tot 22 september. In juni was er al redelijk wat volk, in september zag je het dag na dag rustiger worden, zeker de derde week. Een echt grote stad is er niet direct in de omgeving maar in Novalja, op een 20 min stappen van de camping, zijn zeker 20 restaurants en minstens 5 ijssalons. Maar ik schat dat Novalja wel groter is en meer toeristen trekt dan de hoofdstad van het eiland, Pag. Die ligt op zo'n 30 km. En Zadar, op het vasteland, is zo'n 80 km maar je kan in die richting het eiland af via een brug.

Er is wel een “boulevard” maar zowel in juni als september is die niet echt druk. Toen we in juni toekwamen waren veel kraampjes nog niet open en toen we eind september naar huis gingen was er al veel dicht. Winkeltjes in huizen waren in beide gevallen wel open.

In juni waren alle restaurants al open, in de eerste week van september ging het eerste al dicht. En zeker voor “speciale” gerechten krijg je nogal eens het antwoord dat ze het niet hebben wegens seizoen nog niet bezig of seizoen al gedaan. De gewone standaardgerechten zijn wél te krijgen.

Als je schoonzusje nog meer wil weten over het eiland Pag, over Novalja of over de camping laat dan maar iets horen. Sinds 2007 zijn we er een zestal keer geweest, dus we kunnen nog wel wat vertellen. En ook in Istrië waren we al een zestal keer, op diverse plaatsen (waarvan 2 campings met verhuur).

• harryhottentot@gmail.com

honden zijn vaak niet toegestaan IN de woning, sommige honden zien ze niet graag (zoals de pitbull hier en daar was het onze (uit de kluiten gewassen rotweiler)

op campings, willen ze niet hebben dat ze hun behioefte doen op het terrein , uiteraard (maar niet altijd te voorkomen, dus opscheppen), je betaald ook 5 kuna extra

we hebben 2x onze 2 honden in nederland ondergebracht , bij een goede en goedkope pension), maar de endafrekening is toch weer een kleine vak.prijs:D

op het “strand”, zijn ze ook niet altijd welkom

• Jo

Via idriva.nl worden ze in elk geval wel toegestaan (tegen betaling).

zie: http://www.idriva.nl/kroatie-campings/noord-dalmatie/eiland-pag—pag-camping-strasko-MDNS1A.html

en via zoover.nl kan gezien worden welke bedrijven allemaal accommodatie aanbieden op de diverse campings.

• Norbert HR

Op vrijwel alle campings gelden regels dat honden moeten zijn aangelijnd en dat ze niet op de stranden mogen komen (stranden van de campings wel te verstaan).

Buiten de campings gelden hele andere regels en zolang je dan ook nog buiten de stadsgrenzen blijft mogen honden gewoon mee. Ook de Kroaten nemen hun honden mee naar het strand, maar het lijkt me logisch dat je daar wel op je hond let. Anderen liggen op het strand voor hun plezier en zitten niet te wachten op jouw hond die over hun handdoeken struint, gaat zitten bedelen voor eten etc.

Wanneer je hond netjes bij je blijft of in de schaduw gaat liggen dan is er niets aan de hand.

V.w.b. appartmenten is het eigenlijk precies eender. De appartementen in de stad hebben meestal geen goede ruimte of tuin waar de hond kan verblijven, die eigenaren zullen dan ook meestal zoiets hebben van liever niet. Voorts willen ze de hond niet in het appartement, want zij moeten na afloop alle haren, teken of andere insecten opvegen.

Echter, de appartementen wat verder van zee verwijderd, dus meer in de dorpjes, hebben meestal geen problemen met honden. Die mensen hebben zelf ook honden en zolang jouw hond niet alles aanvalt wat los en vast zit mag je de hond daar vrij laten lopen. Die van mij deed nooit een vlieg kwaad, ging altijd lekker in de schaduw liggen en wanneer er andere honden waren dan werd er gewoon op een normale manier gespeeld (geen grommen, bijten of constant blaffen). Heeft de eigenaar echter schapen dan wordt het weer lastig, want hoe vriendelijk de hond ook mag zijn, de schapen zijn vaak doodsbenauwd voor de hond en zetten et op een rennen.

Tijdens het hoogseizoen, dus wanneer het druk is, zijn eigenaren vaak sneller geneigd om honden te weren. Niet omdat ze die zelf niet willen, maar omdat ze bang zijn dat andere gasten bang zijn voor de honden of dat ze zich gaan storen aan die hond. Kom je echter in het voor- of naseizoen dan is het vaak veel gemakkelijker.

Mocht je een hond bij je hebben meldt dit dan ook altijd bij zo'n Turist Buro. Zij hebben mappen met appartementen waar bij staat of honden wel of niet zijn toegestaan. Je zult dan al sneller op een rustige plek uitkomen i.p.v. op aan een drukke weg.

Nogmaals, Kroatië is een zeer vriendelijk land v.w.b. meenemen van huisdieren, maar blijf gewoon weg van de campings, hotels, appartementen complexen, dat is wellicht voor jou wel leuk, maar de hond moet dan 24 uur per dag aangelijnd zijn, lijkt me niet echt een pretje. Die van mij liep alleen aan de lijn voor de veiligeheid, wanneer het verkeer te druk was of bv in de stad. Voor de rest kwam er geen lijn aan te pas.

• Mieke

www.tribunj.com

• Layla

Hey Bo, wij hebben bij Adria24 een vakantiehuis gehuurd waar onze honden welkom waren. Gewoon hier en daar even navragen, dikwijls geen probleem. Groetjes!