Op vrijwel alle campings gelden regels dat honden moeten zijn aangelijnd en dat ze niet op de stranden mogen komen (stranden van de campings wel te verstaan).
Buiten de campings gelden hele andere regels en zolang je dan ook nog buiten de stadsgrenzen blijft mogen honden gewoon mee. Ook de Kroaten nemen hun honden mee naar het strand, maar het lijkt me logisch dat je daar wel op je hond let. Anderen liggen op het strand voor hun plezier en zitten niet te wachten op jouw hond die over hun handdoeken struint, gaat zitten bedelen voor eten etc.
Wanneer je hond netjes bij je blijft of in de schaduw gaat liggen dan is er niets aan de hand.
V.w.b. appartmenten is het eigenlijk precies eender. De appartementen in de stad hebben meestal geen goede ruimte of tuin waar de hond kan verblijven, die eigenaren zullen dan ook meestal zoiets hebben van liever niet. Voorts willen ze de hond niet in het appartement, want zij moeten na afloop alle haren, teken of andere insecten opvegen.
Echter, de appartementen wat verder van zee verwijderd, dus meer in de dorpjes, hebben meestal geen problemen met honden. Die mensen hebben zelf ook honden en zolang jouw hond niet alles aanvalt wat los en vast zit mag je de hond daar vrij laten lopen. Die van mij deed nooit een vlieg kwaad, ging altijd lekker in de schaduw liggen en wanneer er andere honden waren dan werd er gewoon op een normale manier gespeeld (geen grommen, bijten of constant blaffen). Heeft de eigenaar echter schapen dan wordt het weer lastig, want hoe vriendelijk de hond ook mag zijn, de schapen zijn vaak doodsbenauwd voor de hond en zetten et op een rennen.
Tijdens het hoogseizoen, dus wanneer het druk is, zijn eigenaren vaak sneller geneigd om honden te weren. Niet omdat ze die zelf niet willen, maar omdat ze bang zijn dat andere gasten bang zijn voor de honden of dat ze zich gaan storen aan die hond. Kom je echter in het voor- of naseizoen dan is het vaak veel gemakkelijker.
Mocht je een hond bij je hebben meldt dit dan ook altijd bij zo'n Turist Buro. Zij hebben mappen met appartementen waar bij staat of honden wel of niet zijn toegestaan. Je zult dan al sneller op een rustige plek uitkomen i.p.v. op aan een drukke weg.
Nogmaals, Kroatië is een zeer vriendelijk land v.w.b. meenemen van huisdieren, maar blijf gewoon weg van de campings, hotels, appartementen complexen, dat is wellicht voor jou wel leuk, maar de hond moet dan 24 uur per dag aangelijnd zijn, lijkt me niet echt een pretje. Die van mij liep alleen aan de lijn voor de veiligeheid, wanneer het verkeer te druk was of bv in de stad. Voor de rest kwam er geen lijn aan te pas.