O, als het past willen we best wel eens een dag naar Krk komen, hoor. Alleen staan tussen de dromen over deze vakantie en de realiteit een paar familiale omstandigheden in de weg, hihi.
Mijn bedoeling was om dit jaar één vakantie te houden maar dan een lange en dan dacht ik aan 6 à 8 weken. Ik wil namelijk nieuwe foto's maken van orchideeën. Een deel foto's van een paar jaar terug vind ik namelijk niet zo geslaagd. Nu heb ik nagekeken wanneer ik die bewustte foto's genomen heb en dat blijkt rond 6 mei te zijn geweest. In 2008 waren we begin juni terug op die plaats en er waren geen (bloeiende) orchideeën meer te bespeuren.
Het idee was dus om rond 1 mei naar Kroatië te gaan zodat we een eventuele speling van de bloeiperiode konden opvangen. De plaats is in Istrië dus dachten we daar te blijven tot ik de foto's heb en dan door te reizen naar Pag. Daar zouden we dan blijven tot rond 15 juni (dan eindigt op onze geliefde camping de periode dat je met campingcheques kan betalen). In het Velebit, en dan zeker in de hoger gelegen gedeelten bloeien de (andere soorten) orchideeën pas begin juni.
Nadien dachten we nog een paar dagen uit te trekken om nu eindelijk eens Zagreb te bezoeken en ook nog een paar dagen naar Oost-Slavonië te gaan bij vrienden want dat is ook weer al een paar jaar geleden.
Nu is het echter zo dat mijn dementerende schoonmoeder al een jaar of 2 in een rusthuis verblijft en mijn echtgenote gaat daar (bijna) dagelijks naar toe. En ze denkt dat het niet goed komt met haar moeder als we zo lang weg zouden zijn. De kans is dus groot dat het toch terug een week of 3 in mei wordt en ongeveer even lang eind augustus, begin september.
We bekijken het wel, niets ligt al vast.
Je krijgt in elk geval tijdig een mailtje van me en we wisselen dan eventueel ook wel telefoonnummers uit. Omdat ik nogal veel alleen op pad ga hebben we beiden een mobieltje met een Kroatisch nummer. ‘t Velebit is nu eenmaal niet toegankelijk met een rolstoel en ergens waar het wel toegankelijk is een paar uur zitten kijken op een fotograaf op z’n buik is ook niet zo plezant.
Misschien doen we dus wel een dagje Krk en/of Cress om te kijken of we daar voor latere vakanties een toffe (en aangepaste) camping vinden.
edit: als je op Krk weet hebt van plaatsen waar orchideeën bloeien (en natuurlijk ook van bloeiperiodes) dan hou ik me aanbevolen om het te horen. Ook locaties voor mooie panoramafoto's zijn welkom. Voorbeelden van zo'n panoramafoto's kan je zien op http://www.gigapan.org/gigapans?query=webjo.