Beste Kroatie caravanvakantiegangers,
Mag ik mij even voorstellen? Bijna 40 jaar woon ik in Nederland. Meer dan ik daar, waar mijn wortels liggen, heb gewoond. Door mijn werk en ook mijn activiteiten in de vrije tijd heb ik in al die jaren vele vrienden en kennissen opgebouwd. Over een aantal jaar ga ik met pensioen. Natuurlijk zal ik ze hard missen. Om in contact te blijven met Nederland ben ik van plan in de buurt van Biograd een bedekte caravenstalling te bouwen. Voor het begin zal de bedekking zijn voor +/- 10 caravans en nog meer voor onbedekte stalling.
Mijn erf is gelegen in de buurt van Benkovac. Het is 2 km van de snelweg afslag van Benkovac. Daar vandaan (12 km) is een grote meer (Vransko jezero) waar ook meerdere campings te vinden zijn. Ietsje verderop is de zee en de mooie stranden van Biograd en Pakostane. De stalling is dan centraal gelegen voor zowel naar het noorden alsook naar zuiden van de lange Kroatische kust. Ook niet ver vandaan zijn er nationale natuurparken op zee (Kornati archipel) maar ook Paklenica, Watervallen van Krka, Plitvice meren en ga zo maar door. Op half uurtje te rijden ligt het vliegveld van Zadar.
Mijn vraag aan caravanbezitters is: Heeft het zin om zo iets te bouwen?
In mijn gesprekken met Nederlanders hier maar ook tijdens mijn vakanties in Kroatie spreek ik steeds meer mensen die zich (willen)vestigen in Kroatie. Ook hoorde ik mansen die hun boot of caravan wilden stallen. Mooi klimaat, ruimte, zee en de natuur zijn de sleutelwoorden. In de buurt waar ik woon zijn de huizen en de grond nod redelijk betaalbaar. Over afzienbare tijd zal Kroatie aansluiten bij EU dan niet meer natuurlijk. Mochten er vragen zijn zal ik proberen een antwoord voor te vinden.
Ten slotte, graag reacties over mijn idee of misschien een beter advies.
Tot mails of horens,
Stef Suman
06 53 262 108