Toch nog even herinneren!!

• JaPa :o)

Medische hulp in Kroatië

Er zijn ziekenhuizen en klinieken in alle grotere steden.

In kleinere plaatsen zijn er poliklinieken en apotheken.

Buitenlandse toeristen die verplicht verzekerd zijn in landen waarmee Kroatië een conventie betreffende de gezondheidszorg heeft, hoeven tijdens hun privé-verblijf in Kroatië niet te betalen voor spoedeisende medische ingrepen, onder de voorwaarde dat zij het in de conventie afgesproken bewijs betreffende het recht op medische hulp (voor Kroatië het NL/HR-111 formulier) kunnen overleggen. De medische zorg wordt in urgente gevallen (dit geldt ook voor het transport) op dezelfde manier en volgens dezelfde regels als voor Kroatische gebruikers verleend. Hierbij wordt ook op dezelfde manier bijgedragen in de kosten van de medische zorg (participatie).

Personen die afkomstig zijn uit landen waar Kroatië geen conventie mee heeft, of uit landen waarmee in de conventie niet is voorzien in het gebruik van medische diensten, dienen alle kosten van medische zorg persoonlijk te dragen.

Het NL/HR-111 formulier met de bijlage op de achterzijde is bij uw zorgverzekeraar aan te vragen.

De EHIC-Card is in Kroatië niet geldig.

JaPa.

Voor meer informatie over bovenstaande, zie ook onze website:

http://www.eilandkrkkroatie.nl

• Jo

Ondanks dat ik het formulier BE-HR 111 bij had in 2005 heb ik toch de kosten van een (kleine) ingreep in het ziekenhuis van Pula ter plaatse moeten betalen. ‘t Was wel enkel een ambulante ingreep, ’k denk zelfs geen € 100, maar 'k heb bij thuiskomst alles netjes terugbetaald gekregen.

Maar misschien vonden zij het bedrag niet hoog genoeg voor de administratieve rompslomp die er bij komt kijken.

Jo,

Had jij het BE/HR-111 formulier in Kroatië dan niet omgeruild voor een ziektebriefje bij de plaatselijke vestiging van het HZZZO?

Want je moet zo spoedig mogelijk na aankomst in Kroatië het BE/HR-111 formulier (voor Nederlanders het NL/HR-111 formulier) bij de voor de verblijfplaats bevoegde regionale kantoor (podrucni ured) van Hrvatski zavod Zdravstveno osiguranje (HZZZO), of een plaatselijke vestiging (ispostava) daarvan, worden omgeruild voor een ziektebriefje, en dan zou de rekening door de behandelende instantie verekend gaan worden met jouw verzekering in België.

Vorig jaar een hartfilmpje bij mijn vrouw gemaakt in de dependance van Krk-stad, en geen euro hoeven af te rekenen!

Groetjes:

JaPa.

• Jo

Je hebt dat vorig jaar hier ook eens aangehaald om ter plaatse ook aan te melden maar verder heb ik er nog nergens wat van gevonden. Waar vind je trouwens het kantoor wat bevoegd is voor Novalja? Via Google heb ik nog niets gevonden.

Wat als je eerst naar omgeving Pula gaat, dan naar Novalja, ook enkele dagen Zagreb en dan ook nog naar Okucani? Overal naar zo'n kantoor?

Jo,

Hierbij een link van de HZZZO, http://www.hzzo-net.hr/02_04_20.php

Moet je even zoeken naar het gebied waar je als eerste aankomt, daar moet je je dus melden!

Ga je naar andere plaatsen dan is dat ziektebriefje ook daar geldig voor de opgegeven periode dat je in Kroatië verblijft.

Met vriendelijke groet:

JaPa.

Jo,

In Pula bijvoorbeeld zou het adres dan zijn :

Ispostava Pula

Trg Portarata 3

52100 Pula

telefon

052 211-455

fax

052 212-982

JaPa.

• Jo

héhé, hoe heb je dat gevonden? Ik geraak niet verder dan dit lijstje: http://www.hzzo-net.hr/02_04_11.php.

Jo,

Rechts op de linkpagina staat: “podrucni uredi”

Daar onder staan plaatsen/gebieden.

Druk voor o.a. Pula op de naam “Pazin”, en de rest wordt duidelijk!

Veel succes!

JaPa.

• Jo

Bedankt Jan, ik had bij Rijeka gekeken.