Wonen in Split

  • FrederiquevW

    Nog steeds geen verblijfvergunning en daardoor moeilijkheden wat zowel werk als school betreft. En met het schooljaar dat begin september begon moest er toch wat besloten worden. Ik mis Split wel, wat een geweldig prachtige stad is het toch :)

  • Martine

    Mijn man en ik willen gedurende drie weken op vakantie in het centrum van Split en Trogir. We willen graag twee keer een appartement boeken maar zijn op zoek of we ook nog ergens een zwembad kunnen vinden in deze centra. We hebben geen auto dus het moet bewandelbaar zijn. Alvast bedankt.

  • lavanda

    Wij zijn al een aantal keren in deze omgeving op vakantie geweest.Maar ik geloof niet dat er zoiets bestaat.Iedereen maakt gebruik van dat grote zwembad,“de adriatische zee”

    Maar ik kan me vergissen,misschien weet Carla meer??

  • Jo

    Ik heb nog maar weinig openbare openluchtzwembaden gezien in Kroatië. In Rijeka was er vroeger één, onze dochters hebben er nog deelgenomen met hun club aan een wedstrijd “synchroonzwemmen”. Maar dat is ondertussen van 2005 geleden (kan ook 2006 geweest zijn). En ik weet dat ondertussen daar een gans nieuw sportcomplex is gebouwd maar of er nog een openluchtwembad bij zit kan ik zo niet direct zeggen.

    We letten er in feite ook nooit op omdat met de Adria voor de deur we niet echt behoefte hebben aan een zwembad. Ook een zwembad op de camping hoeft niet voor ons. En toch duik ik minstens 5 of 6 keer per dag het water in. We hebben ook nooit verder dan 75 m van het water gestaan met de vouwwagen.

  • Martine

    Alvast bedank voor jullie reacties. Het lijkt me gek dat er in die toch tweede grootste stad geen zwembad is. Moest ik er toch eentje vinden dan laat ik het jullie weten.

  • Frederique

    Hoi Martine,

    er is wel een openlucht zwembad in Split, aan zee. Het zwembad heet Jadran, het is groot en erg mooi zwembad waar er ook vaak waterpolo wedstrijden plaatsvinden. Ik weet niet hoe duur het is omdat ik altijd in zee ging zwemmen maar ik had toen wel gehoord dat het niet duur was en dat je er voordelige abonnementen voor een heel seizoen kon nemen. Jadran is op 10 minuten lopen vanaf het oude centrum, een mooie wandeling langs zee.

    Er is ook een hotel wat soort van bij het zwembad hoort: hoteljadran.hr

    Het hotel stelt, hoorde ik ook maar via via, weinig voor en je hoeft er niet te verblijven om naar het zwembad te gaan. Sterker nog je zult bij het zwembad praktisch geen toeristen tegenkomen maar vooral mensen uit Split zelf.

  • martine

    Frederique, leuk deze reactie van je te horen. Ik zag idd op internet dat hotel waar ik ook niet wild van werd. Leuk dat we op die lokatie dan wel van dat zwembad zouden kunnen genieten.

  • Carla

    Martine,

    Er zijn meerdere openlucht zwembaden in Split, t.w. “Jadran”, “S.Č. Poljud”, “Mornar” en “POŠK”. Al deze zwembaden behoren echter toe aan waterpolo- en zwemverenigingen. S.Č. Poljud wordt ook gebruikt door de schoon- zwem & springvereniging. Het laatst genoemde openlucht zwembad (S.Č. Poljud) is gedurende de zomer opengesteld voor publiek slechts van 17.30 tot 19.00 uur. Vaak kun je echter maar van een deel van het zwembad gebruik maken, omdat er dan ook trainingen aan de gang zijn. Hetzelfde geldt voor “Jadran”. Vaak zijn er maar een paar banen voor publiek beschikbaar. Verder beschikt het Radisson Blu hotel over een openlucht zwembad, maar ik weet niet of mensen van buiten daar gebruik van mogen maken. Het Radisson Blu bevindt zich overigens in Split III (wijk Trstenik) en als jullie geen fanatieke wandelaars zijn ligt het misschien te ver uit 't centrum of jullie zouden de bus moeten pakken. Alles wat ik vermeld heb m.b.t. tot het Radisson Blu is ook van kracht voor het, net buiten Split gelegen, Le Meridien Lav hotel.

  • martine

    Hallo Carl,

    Heel erg bedankt voor de informatie. Wat betreft die paar beschikbare banen. Zijn die constant beschikbaar voor publiek? En heb je ook nog info over mornar en POSK? Wij zouden wel gedurende dag eens af en toe een zwembad willen bezoeken. Groetjes, Martine

  • Carla

    Martine,

    “Mornar” en “POŠK” zijn voorbehouden aan de resp. waterpolo- en zwemverenigingen. De banen bij “Jadran” zijn niet constant beschikbaar. E.e.a. is afhankelijk van de te spelen wedstrijden en de diverse trainingen. Alleen de openstellingstijden voor publiek bij S.Č. Poljud staan vast. Het is bij S.Č. Poljud trouwens verplicht een badmuts te gebruiken.

    Wanneer je daar ter plekke bent zul je zien dat het een stuk plezieriger is in zee te zwemmen en Split heeft stranden in overvloed en naar ieders voorkeur, of dat nu rots-, kiezel-, beton- of zandstranden zijn. Indien jullie voorkeur uitgaat naar een zandstrand dan moet je op Bačvice zijn ;) Als je één keer per dag op en neer zwemt naar Brač of Šolta heb je je baantjes voor die dag wel getrokken :D