Een doo oprichten kost je al snel enkele honderden euro's, een advocaat is niet strikt noodzakelijk. Maar een doo ‘onderhouden’ kost ook geld. je hebt een boekhouder nodig (ook al is het voor 1 faktuur per jaar). En die moet ook betaald worden. Verder zijn er nog andere verplichtingen zoals er die hier zijn voor een vennootschap.
Je app verhuren kan dan weer wel via een doo (doe ik) , daar zijn dan weer voor en nadelen aan verbonden. Zo is het verhuren en voornamelijk de prijzen die je vraagt nogal volgens de regeltjes, zo moet je een prijslijst hebben waar je niet mag van afwijken, ook niet minder factureren dan aangegeven. Voor elke verhuur een faktuur maken, je gasten inschrijven ijn 2 of 3 verschillende boeken naargelang Kroaat of buitenlander, 8A formulieren in tweevoud maken en deze binnen de 12 of 24 uur bij politie en toeristburo binnenbrengen enz… moet je strikt genomen zelf je eigen app huren als je er in komt (en dus ook een faktuur betalen aan je eigen doo) De doo is dan eigenaar van het het app (dus ook eerst app verkopen aan doo). enz… Je mag bv strikt genomen geen private zaken in het huis staan hebben. Ze hebben daar een hoop regeltjes en ze controleren ook graag (buitenlanders). Je moet ook eerst een vergunning aanvragen voor je kan verhuren.
Het voordeel is dan weer dat je de btw op goederen en diensten kan recupereren die 22 % bedraagt (en nu iets meer denk ik), en de btw die je dan weer moet aanrekenen op de verhuur is slechts 10%. Ander voordeel is dat je een Kroaat medeeigenaar kan maken (voor bv 1 %) en deze dan ‘direktor’ maken zodat hij voor de doo kan documenten ondertekenen , de rekeningen betalen enz…
Betere oplossing : vraag een Kroaat om de verzekering van die scooter op hem te nemen en dus ook het voertuig op zijn naam te laten registreren. Geef hem daarvoor iets of laat hem de scooter de rest van het jaar gebruiken en onderhouden en iedereen is tevreden. Per slot van rekening is diegene die het voertuig bestuurd verantwoordelijk voor de ev. ongevallen en boetes. Veel risico loopt hij niet. Zo doe ik het met een auto…
Hans