Opatija is het Nice van Kroatië. Sommigen vinden het niets, anderen zeggen dat je 't moet gezien hebben. Vanuit Porec is het zeker te doen, in 2002 deden wij het via de kustweg (in omgekeerde richting dan wel). De Ypsilon was toen nog maar gedeeltelijk klaar.
Wat je zeker moet doen (vind ik) is Motovun. En als je portemonee het toelaat moet je dan ook gaan eten in Restaurant Zigante in buurdorpje Livade. Duur maar als je toevallig in die periode iets te vieren hebt zeker de moeite waard.
Hum moet je ook ooit gezien hebben (kleinste stadje van Istrië) en een ode aan het oud Kroatisch schrift, het glagolitisch ('k hoop dat het juist geschreven is, 'k heb op dit uur van de dag geen zin meer om het op te zoeken). Maar dat haal je misschien niet binnen 2 uur.
Rovinj zou ik ook zeker doen. En tussen beide de Lim-fjord (wordt zo genoemd hoewel het geen fjord is). En daar dan een boottochtje. Dat is nog redelijk van prijs. Boottochte die ze op campings en in de straten proberen te verkopen, met vismaaltijd, zou ik persoonlijk nooit doen. Je kan beter gewoon wat diverse vissoorten in één of ander restaurant proberen (of zelf op de markt kopen en klaarmaken natuurlijk.
Labin en Rabac zou je kunnen combineren. Dan heb je ook een idee van de oostkust van Istrië die er toch anders uitziet dan de westkust. En Pula moet je ook doen.
Van eilanden zou je kunnen Cress doen. In Beli is een centrum dat gaat over één of andere soort gieren. Daar is ook een heel leuk strandje dat veel gebruikt wordt als vertrekplaats voor duikers maar je moet een beetje een moedige chauffeur zijn om er te komen, hihi. En dan ook Lubenice, ook zo'n piepklein stadje. Daar kan je dan (te voet) ook naar een mooi strand. Wel een serieuze afdaling en nadien natuurlijk een serieuze klim.
Plitvice meren moet je niet doen vanuit Porec, maar op de heen of de terugreis. En trek er dan een volledige dag voor uit, dus daar 2 keer overnachten, mogelijkheden genoeg.
Als je nog vragen hebt, dan horen we het wel. Eventueel links of foto's op aanvraag, mag eventueel via privébericht.