Uitstapjes Istrië/Porec

  • Sylvi@

    Hallo,

    Deze zomer gaan wij voor het eerst naar Kroatië, we zitten vlakbij Porec (Bijela Uvala).

    Nu zijn er verschillende stadjes in de buurt die we willen bezoeken, maar wie heeft er nog meer tips?

    Voor bijvoorbeeld natuur uitstapjes, mooie baaien, eilandjes enz. Wel alles op een redelijk afstand (tot 2 uur) vanaf Porec.

    Heeft er iemand ook ervaring met Opatja? Is dat te doen vanuit Porec, is het een leuke tocht en is het ook de moeite waard om

    er heen te rijden?

    Alvast bedankt voor jullie tips!

    groetjes,

    Sylvia

  • Jo

    Opatija is het Nice van Kroatië. Sommigen vinden het niets, anderen zeggen dat je 't moet gezien hebben. Vanuit Porec is het zeker te doen, in 2002 deden wij het via de kustweg (in omgekeerde richting dan wel). De Ypsilon was toen nog maar gedeeltelijk klaar.

    Wat je zeker moet doen (vind ik) is Motovun. En als je portemonee het toelaat moet je dan ook gaan eten in Restaurant Zigante in buurdorpje Livade. Duur maar als je toevallig in die periode iets te vieren hebt zeker de moeite waard.

    Hum moet je ook ooit gezien hebben (kleinste stadje van Istrië) en een ode aan het oud Kroatisch schrift, het glagolitisch ('k hoop dat het juist geschreven is, 'k heb op dit uur van de dag geen zin meer om het op te zoeken). Maar dat haal je misschien niet binnen 2 uur.

    Rovinj zou ik ook zeker doen. En tussen beide de Lim-fjord (wordt zo genoemd hoewel het geen fjord is). En daar dan een boottochtje. Dat is nog redelijk van prijs. Boottochte die ze op campings en in de straten proberen te verkopen, met vismaaltijd, zou ik persoonlijk nooit doen. Je kan beter gewoon wat diverse vissoorten in één of ander restaurant proberen (of zelf op de markt kopen en klaarmaken natuurlijk.

    Labin en Rabac zou je kunnen combineren. Dan heb je ook een idee van de oostkust van Istrië die er toch anders uitziet dan de westkust. En Pula moet je ook doen.

    Van eilanden zou je kunnen Cress doen. In Beli is een centrum dat gaat over één of andere soort gieren. Daar is ook een heel leuk strandje dat veel gebruikt wordt als vertrekplaats voor duikers maar je moet een beetje een moedige chauffeur zijn om er te komen, hihi. En dan ook Lubenice, ook zo'n piepklein stadje. Daar kan je dan (te voet) ook naar een mooi strand. Wel een serieuze afdaling en nadien natuurlijk een serieuze klim.

    Plitvice meren moet je niet doen vanuit Porec, maar op de heen of de terugreis. En trek er dan een volledige dag voor uit, dus daar 2 keer overnachten, mogelijkheden genoeg.

    Als je nog vragen hebt, dan horen we het wel. Eventueel links of foto's op aanvraag, mag eventueel via privébericht.

  • Sylvi@

    Hoi Jo,

    Heerlijk wat veel tips!

    Ik ga dit allemaal eens goed opslaan. Vooral boottochtjes e.d. spreken me aan (naast de leuke oude stadjes).

    Ik ga uitzoeken welke maatschappijen ik daarvoor het beste kan hebben. Als je daar nog namen/adressen van hebt dan hoor ik het graag.

    Ik geef je via een prive-bericht mijn email.

    Nogmaals bedankt, helemaal top!

    Groetjes,

    Sylvia

  • Jo

    Je hebt ondertussen ook antwoord :) . Misschien ook leuk voor de kinderen maar vanuit Porec niet bij de deur: waterski op het eiland Krk(+- 150 km). Niet achter een boot maar aan een kabel die over een aantal pylonen rondgetrokken wordt. Je moet wel over Rijeka de brug naar Krk nemen, misschien valt het via de nieuwe snelwegen wel mee qua tijd. Andere optie is de overzet naar Cres, het eiland oversteken en dan de overzet naar Krk. 'k Heb net ff via Google Maps gekeken en dit is amper 10 km korter maar je doet er ruim drie kwartier meer over. En dan weet ik nog niet of de vaartijden inbegrepen zijn. Maar voor de kinderen is een twee keer een overzet nemen misschien wel leuker dan (semi)snelweg. En dan kan je nog altijd via de brug terug. Op die brug moet je tol betalen maar slechts in één richting en als ik me goed herinner is dat als je 't eiland op rijd. Onderweg krijg je een mooi zicht op de baai van Bakar. Vorig jaar maakte ik daar een panoramafoto van. Je kan op die foto wel inzoomen.

    Als je van wandelen houd is de wandelweg van Volosko aan het haventje (boven Opatija) naar Lovran ook wel heel mooi. 9 km lang en je kan terug met de bus (of te voet ook natuurlijk).

  • wthielen

    Waterski kan je ook al zo`n 20 jaar in porec doen, lekker dichtbij.

    wim en inge

    www.dracevac.nl

  • Jo

    Die kende ik niet. We zijn wel meerdere malen in Porec geweest (voor een dagje, vanop een andere plaats) maar we bezochten dan enkel de haven en het stadje. Van Bijela Uvala kan je 't zelfs te voet doen, amper 2 km.

  • Henko52

    Hallo =13.999959945678711pxSylvia.

    Bekijk ook eens deze pagina poreckroatie. Er is in en omgeving Porec kroatie voldoende te doen. Al een gedacht aan snorkelen? 

    Groet,

    Henk