Tolgeld

• Brat

Een waarschuwing voor tolweg-gebruikers in Kroatie die niet opgelicht willen worden. Eergisteren kwamen we Kroatie binnen vanuit Slovenie. Vlak na de grens moet er tolgeld worden betaald. We dienden 5 euro te betalen voor het traject tot Zagreb, ca. 50 km..We betaalden en vroegen vervolgens om de kassabon. Hierop reageerde de beambte niet in de hoop dat we wel door zouden rijden. Na enig aandringen kregen we met veel gemor de bon EN 4 euro terug.

• L

Zou niet mogen gebeuren, zelf heb ik het nooit meegemaakt!

Misschien kan dit helpen:

http://www.hac.hr/en/toll-rates/price-list/

• Ton

Dit is toch iets wat vaak gebeurt. Dus opletten geblazen.

• Carla

Op zich een beetje merkwaardig. Wanneer je aan komt rijden bij de tolhokjes staan er grote borden, waarop de diverse categorieën vermeld staan. Vervolgens krijg je het af te rekenen bedrag bij de kassa nogmaals, digitaal, te zien.

• geert en linda

Heb het zelf ook meegemaakt , ik kreeg 100 kn te weinig terugaan de tol , dus auto op de zijkant en mijn verhaal gaan halen ,maar plots was er een groot taal probleem dus voor 100 kn kan je staan stampen en roepen of ….je trekt je terug en voel je bedrogen ..

Er was een hele tijd geleden ook een topic over bedrogen mensen in supermarkten, marken , winkel enz ………. jE MOET GEWOON OPLETTEN .Ik werk bij Carrefour en wij moeten dagelijks kassa's hertellen voor al dan niet fouten van de mensen aan de kassa , en dan spreken onze klanten nog onze taal , leg het maar efkes uit in een taal die je niet machtig bent ( en daar wordt OOK misbruik van gemaakt )

• lavanda

De tolweg kun je in euro;s betalen. Neem een handvol kleingeld mee, en probeer gepast te betalen.

Wij hebben het inderdaad meegemaakt in een supermarkt in Split. We kochten een fles drank van 80,betaalden met de net gepinde 200 kuna,en kregen 20 kuna terug.

Veel gedoe,veel gebaren en gezucht, heel snel kas tellen…vluchtige blik op de flessenbonnen..en tsja…wij zouden betaald hebben met 100 kuna….en inderdaad voel je je dan opgelicht. Nu betalen we zoveel mogelijk gepast,of bijna gepast….Gewoon goed opletten!!

• Jo

Met de bankkaart betalen lost dat probleem geheel op, zeker in de supermarkt. En de snelweg betalen we meestal met Visa of Mastercard. Ja, zelfs voor de heel kleine bedragen. Aan die tolpoortjes hoef je trouwens bijna nooit aan te schuiven

• JaPa :o)

Inderdaad Jo,

In de 24 jaar dat wij naar Kroatië gaan, kopen wij de vignetten enz. vooraf bij de ANWB, en tegenwoordig bij http://www.tolltickets.com/default.aspx?lang=nl-NL. (daar kan je ook de Sloveniëvignetten kopen) Wat we onderweg nog moeten betalen gaat met de VISA, en we zijn nog nooit aan de grens bedonderd (afkloppen)!! Dus voor de vakantiegangers die dat hebben meegemaakt moet dat inderdaad erg vervelend zijn. Aan de grens wordt vaak zichtbaar gemaakt op een schermpje wat je moet betalen. Tip zou zijn om een hand vol 2 eurostukken mee te nemen voor het betalen van kleine tolbedragen, maar dat kan natuurlijk ook zoals Jo zegt met de Visa of Mastercard, wel even controleren of er op het te ontvangen betaalbewijs niet een nulletje teveel op staat!

Allen een fijne vakantie toegewenst door:

JaPa.

http://www.eilandkrkkroatie.nl

• Jo

Hier vignetten kopen doe ik niet. Bij de VAB (Belgisch tegenhanger van de ANWB ) zijn ze (een pak) duurder dan aan de Duits-Oostenrijkse grens. Reeds een tankstation of 3/4 voor de grens zijn ze te koop, sinds vorig jaar gelijk ook die voor Slovenië. En ik plan onze reis zodanig dat ik daar toch eens stop voor een rustpauze dus geen tijdverlies.

Online kopen is voor ons jammer genoeg géén optie omdat dat niet kan als je met caravan of vouwwagen rijdt.

• Jo

Oeps, foutje van mij. 'k Had het niet over online ticket kopen maar over video-tol. Dat kan wel voor een personenwagen maar niet als je wat trekt. En dan niet voor het ticket maar voor de tol in de tunnels.