bericht aan Carla

• geert wauters

Hallo Carla ,

Het nieuwe reisseizoen staat terug voor de deur en mijn klassieke vraag ( reeds 4 jaar denk,ik ) hoe schiet de autosnelweg op richting Dubrovnik .

Zoals steeds gaan we richting Trogir -Ciovo en willen elk jaar nog eens naar Dubrovnik maar een dag uitstap via de magistrale zie ik niet meer zitten + de gekende parkeer problemen ,

Wij vertrokken vorig jaar in Trogir ( al een serieus probleem om van het eiland Civo te komen ) om 07 uur wij waren pas om 13 uur in Dubrovnik , dan nog gauw een parking zoeken in Gruz , korter bij de oude stad is het zeker een ramp , met de bus naar de oude stad , iets gegeten in ons favourite restaurant Marco Polo en het was al terug tijd om naar “huis” te rijden , we waren pas terug na 23 uur , en dit voor amper 3 uur rond te wandelen in de oude stad ,

Dus zolang de autosnelweg niet echt af is gaan we NOOIT meer

Graag info

Geert en Linda

Ps nog parkeertips in Split zijn welkom , wij willen dit jaar zeker Marjan opgaan ,vorig jaar hebben wij vergeef gezocht naar een parkeerplaats , als je met de boot komt van Trogir is het al direkt een eindje stappen naar de top ???

• L

Beste Linda & Geert,

als ik het goed begrepen heb ga jullie ( liever…..rijden jullie ) komende jaren NIET naar Dubrovnik toe. ( NOOIT meer ? )

Gisteren gelezen…..Kroatie heeft niet de voldoende middelen ( geld ) om door te gaan met de bouw van de snelweeg richting Dbk. Er wordt gesproken over alternatieven voor de Peljeski most ( brug ), misschien een corridoor door Bosnie???

Hoe dan ook, als je over de snelweg tot in Dbk toe wil rijden zal je een paar jaartjes moeten wachten. We vertrekken medio mei

( uit A'dam ) naar Dbk en rijden dus de laatste ca. 150 km over de 2-baans weg. Het is niet anders!

• Carla

Hoi Geert,

Dat je binnenkort over de Dalmatina naar Dubrovnik zou kunnen rijden, kun je vergeten. De Dalmatina loopt nog steeds tot Vrgorac. Het was de bedoeling dat het traject Vrgorac>Ploce komende zomer in gebruik zou worden genomen, maar ook dat gaat niet lukken. Een paar maanden terug zijn ze op dit traject op flinke grotten gestuit en daardoor zijn de werkzaamheden stil komen te liggen tot er een oplossing of alternatief gevonden is.

De verdere aanleg van Peljeski most was al stilgelegd wegens gebrek aan financiële middelen. In plaats daarvan zou de aanleg van de Dalmatina naar Dubrovnik voorrang krijgen. Afgelopen week is Bosnië akkoord gegaan met een corridor, maar al met al zal het nog wel een aantal jaartjes gaan duren eer je in één ruk door kunt rijden tot Dubrovnik.

Wanneer je met de auto naar Split komt maak je de meeste kans op het parkeerterrein aan het eind van Domovinskog rata, waar Istarska ulica begint (recht tegenover het gemeentehuis (općina)). Je zit daar niet ver van de oude binnenstad.

Kom je met de taxiboot van Trogir… dan is het goed te doen wanneer je naar de top van de Marjan wilt, tenzij je slecht ter been of kortademig bent. Over Riva (de boulevard) loop je naar Fife, loop het straatje aan de rechterkant van Fife omhoog tot Vidilica (hier kun je even pauzeren en iets drinken), van Vidilica over het pad omhoog naar het kerkje Sv. Nikola, hier neem je de trappen aan je rechterhand omhoog naar de top.

Groetjes!

• geert wauters

In mijn reisgids Trotter is er sprake dat op de berg Marjam een dierentuin is , mijn vrouw Linda s nogal verzot op beestjes , is het een volwaardige zoo of moeten wij er ons niet te veel van voorstellen ????

• Carla

Op jullie weg naar boven… de dierentuin ((td)) aan je rechterhand laten liggen en… héél hard doorrennen!

• Jo

Net hetzelfde met de grot in de buurt van Plitvice (kan niet direct op de naam komen). Als je die van Han, of Hotton of Remouchamps (of nog andere) hier in België gezien hebt stellen die niet veel voor.

• JaPa :o)

Jo,

Bedoel je misschien de grotten van Baraćeva?

JaPa.

• L

Dubrovniknet.hr meldt dat er op 03/05 in Zagreb een gesprek komt tussen de ministers van V&W van Hr en Bosnie over o.a., in dit topic genoemde, snelweg/“corridor” richting Dubrovnik!

• geert en linda

Ik wil best nog naar Dubrovnik , maar 1) van Trogir-Spilt ben je al gauw 5 uur kwijt via de Magistrale en dan de parkeerproblemen in Dubrovnik , gewoon niet te doen voor een dag uitstap , misschien proberen wij het wel met de bus kost ons +/- 30 euro/ persoon ( komt+/- overeen met mijn auto verbruik ) maar de vraag is hoe lang kunnen we dan in Dubrovnik blijven voor z een dag uitstap vanuit Trogir ???

• Esther

Hallo allemaal

Is er ook een mogelijkheid om dat eventueel per ferry te doen….vanuit Trogir of Split???

Gr. Esther