Verzekering - Emigratie Kroatie

• FrederiquevW

Hoi allemaal,

ik kom zojuist terug van de vreemdelingen politie hier in Split en ze missen een papiertje voor onze aanvraag voor een tijdelijke verblijfsvergunning (voor 1 jaar). Het gaat om een bewijs van ziektekostenverzekering. We zijn verzekerd via een expat verzekering, omdat we eigenlijk bar weinig keus hadden. Het is heel duur en met een slechte dekking dus ik zou maar al te blij zijn om daar vanaf te komen. Komt het dus even goed uit dat ze die verzekering niet accepteren bij de vreemdelingenpolitie (waarom is mij overigens een raadsel).

De politie dame zei tegen me dat ik een NL/HR 111 formulier moest regelen. Dit heb ik net zitten nazoeken en die vlieger gaat voor ons niet op want zo'n formulier is in het geval men in Nederland verzekerd is en voor een korte periode naar Kroatie zou komen. Wij zijn uitgeschreven in Nederland en daar niet meer verzekerd. De politie dame zei ook dat als ik niet aan een NL/HR 111 kon komen (!?) dat ik dan een Kroatische verzekering aan moest vragen.

Nu is mijn vraag: wie heeft hier ervaring mee? Hoe zijn jullie emigranten verzekerd? Nog tips inzake welke verzekeringsmaatschappij?

Dank en een fijn weekend!!

• Carla

Hoi Frederique,

Dit zou je even na moeten vragen bij HZZO (Obala Kneza Branimira 14). Mogelijk zal het feit dat jullie nog niet over een tijdelijke verblijfsvergunning beschikken voor een probleem zorgen 8-)

Groetjes en een fijn weekend!

• heleen sonnemans

Hallo frederique, wij wonen ook hier in kroatie,

en zijn hier verzekerd via VGZ omdat ons inkomen uit Nederland komt.

We betalen een fractie van wat je in Nederland betaald.Wil je meer weten

mail dan naar heleensonnemans@hotmail.com.

wij hebben ook een verblijfsvergunning en krijgen in augustus een permanente identiteitskaart.

gr heleen

• frederique

Ik ben verzekerd via de Kroatische verzekering. Naar ik weet is dat er maar een, en heb je niet zoals in NL de keuze uit allemaal verzekeringsmaatschappijen met pakketten. Je hebt dus de national health insurance (zdravstveno osiguranje) of een priveverzekering.

Ik betaal 350 kuna per maand, het bedrag voor vreemdelingen. Dit is verplicht voor de eerste 5 jaar dat je in Kroatie bent (elk jaar vernieuw je je temporary stay visum totdat je de Kroatische identiteit krijgt). Volgens mij kan het ook dat als je werk hebt dat je via je werk verzekerd bent voor ziektekosten.

Hanneke

• FrederiquevW

Ja die info klopt inderdaad. Je krijgt het alleen pas wanneer je de tijdelijke vergunning hebt. Deze heb ik nog steeds niet, (aanvraag begin mei) elkt e keer hebben ze weer iets nodig, een bepaald papier, bepaalde info, bepaalde dit en dat, en toch weer een stempel. Ben toevallig net vrijdag gebeld dat ze toch weer iets nodig hebben. Op sommige documenten staat namelijk mijn dubbele naam (meisjes- + getrouwd) en op andere alleen getrouwde naam. Of ik even een papier kan maken waaruit blijkt welke de echte naam is……Ik ben inmiddels met mijn gezin weer in Nederland want zonder vergunning was het allemaal niet echt te doen. Qua verzekering moesten we bijvoorbeeld een hele dure expat verzekering maar ook gevolgen qua werk en school voor de kinderen e.d dus helaas..

• Norbert HR

Jammer te lezen dat de Kroatische Bureaucratie wederom slachtoffers heeft gemaakt.

• FrederiquevW

De Kroatische bureaucratie is niet fijn maar er zijn in mijn ogen in Kroatie , net als in alle landen, goede en slechte dingen. De goede kanten van Split mis ik dan ook wel erg.

• Geert en Linda

Ik hoor steeds meer berichten over de stroeve ( corruptie ) burocratie , en dan willen ze binnen EU komen ???????

OK binnen EU is ook zéér véél corruptie , denk maar aan al die Eurocraten , ik zag recent nog een documentaire over die gasten , verdienen makelijk 6000 euro + ONKOSTEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!(300 euro per planitaire zitting , gemiddeld 25/maand + verplaatsings vergoeding

• voske

wij zijn net in september geemigreerd naar kroatie.

maar het grootste probleem qua ziektekostenverzekering is wel de nederlandse burocratie.

verkeerde documenten ontvangen: voor de europese unie. Drie keer gebeld dat dat de verkeerde papieren waren, en drie keer bleven ze stug volhouden dat dat wel de juiste waren.

eindelijk na de vierde keer iemand getroffen die niet snapte dat ik deze documenten had gekregen.

Dan krijg ik weer papieren toegestuurd in het spaans en italiaans, zonder 1 woord nederlands, engels of kroatisch.

gelukkig is de kroatische ziekteverzekeraar zeer behulpzaam, dus zijn we al wel ingeschreven en hebben een voorlopig papiertje als bewijs in afwachting van de juiste papieren.

en ondertussen blijven we ook steggelen over de EHIC kaart, welke om onduidelijke redenen ook opeens niet meer afgegeven kan worden.

en dan heb ik het nog niet over de problemen met inhoudingen van onze ziektekosten over ons nederlandse inkomen, en de wandelingen en telefoontjes tussen het kastje en de muur.

dus dat stroeve burocratie is meer te vinden in nederland dan hier in kroatie !

• FrederiquevW

Ach ben bang dat bureaucratie overal dezelfde **** is. Ik heb dezelfde taferelen die je nu beschrijft meegemaakt in zowel Nederland als Frankrijk als Kroatie als Libanon. Ik kan van geen 1 van die landen een aanwijzen als de betere op dat vlak. Sommige duren wat langer, sommige zijn wat onvriendelijker, sommige juist behulpzaam, het is vaak maar net welke ambtenaar je krijgt ook. De een zegt dit, de andere zegt dat. De ene is wel behulpzaam, de andere niet. Wat dat betreft is het op goed geluk en zullen de ervaringen van de een anders zijn dan van de ander. Een ding is zeker, administratie blijft stroef lopen in wat voor land ook.

Als re-emigrant in NL kan ik over de bureaucratie hier de afgelopen maand ook behoorlijk veel minder leuke verhalen vertellen. In ons geval is het jammer dat we niet in Kroatie konden blijven. Je kunt niet eeuwig wachten met drie kinderen zonder verzekering en scholing. Kreeg nu een belletje dat we overal aan voldoen, dat ze alleen nog op een stempel ofzo wachten. Sja dat wist ik allang maar het is nu te laat en ja wat doe je eraan.