Plitvice meren moet je doen op de heen- of terugreis, niet vanop Krk. Je zit dan meer in de auto dan dat je tijd hebt om de meren te bezoeken.
Wat betreft drukte kunnen we je niet adviseren, meestal zijn wij half juni al terug thuis.
Wij gaan sinds 2002 en nu voor de 16e keer (kan ook een keertje minder zijn). We zijn meerdere jaren zowel in mei/juni als in september geweest.
Zelf hebben we al een paar keer vanuit Istrië overgestoken naar Cress, daar wat verkend, overgestoken naar Krk en daar ook wat verkend en dan via de brug terug naar Istrië. Je moet dan wel héél vroeg uit de veren en je bent héél laat terug.
Op Krk moet je toch minstens Krk-stad en Baska bezocht hebben, andere tips krijg je nog wel van Japa.
En op Cress het gierencentrum van Beli en Lubenice. En Losinj en Mali Losinj, op zoek naar een camping voor volgend jaar.
Wij hebben de eerste jaren zowat gans Istrië verkend. Sinds 2007 (maar niet in 2008) hebben we ons plekje gevonden op Pag. Ik ga van daar uit dan nog één of 2 keer alleen naar het vasteland om planten te gaan spotten in het Velebitgebergte en één of 2 keer rijden we ook naar Zadar.
Kroatië is voor ons in hoofdzaak “rusten” geworden. We liggen daarom geen ganse dagen aan het strand. Gewoon in de voormiddag boodschappen doen in Novalja, tegen de middag aperitiefje in één of ander strandbarretje, namiddag wat voor de tent zitten/liggen en lezen, in de late namiddag rustig koken en ‘s avonds naar stadje wat drinken of weer voor de tent wat lezen/computeren. En tussendoor ga ik minstens 4 à 5 keer tot aan het water om een uurtje af te koelen in zee. We zitten dan ook nooit meer dan 75 m van ’t water.
En als we zelf geen zin hebben om te koken zoeken we ‘s avonds een restaurantje op, veelal in kleinere dorpjes en niet net bij ’t water. En we zoeken dan meestal andere dingen dan de standaard zaken die je meestal tegenkomt.
Normaal waren we voor 't weekend vertrokken, familiale omstandigheden hebben er echter voor gezorgd dat het nu pas eind mei zal worden (hopelijk). En anders september.
Nadeel van een eiland is wel een beetje dat je wat “vast” zit. Toch als je veel wil verkennen. Maar dat stadium zijn wij, mede door de gezinssituatie, voorbij. Voor ons nog enkel luieren en lekker eten. En voor mij tussendoor wat fotograferen van landschappen en bloemen en planten.