Kroatische mieren

  • Bo

    Misschien een vreemd onderwerp voor hier, maar mogelijk kan iemand

    me raad geven, of heeft iemand hetzelfde meegemaakt.

    Wat is het probleem ?

    Wij komen al vele jaren op camping Zaton bij Zadar.

    Tot nu toe hebben wij 2x ernstige overlast gehad van bosmieren daar.

    De eerste keer was zo'n 5 jaar geleden toen ik onder mijn caravan wit

    “zaagsel” vond.

    Bij nadere bestudering bleek het vermalen kunststof te zijn dat lag op

    de looproute van de mieren, ze vraten dus mijn caravan op !

    Onderweg naar huis constateerden we veel mieren in onze auto, een

    Volkswagen Transporter.Na lang zoeken vonden we onder het rubber

    van de treeplank een grote plak met witte “balletjes”, zullen wel eitjes

    geweest zijn. Met haarlak en flink stofferen konden we de reis hervatten.

    Na de winter bleken er in de auto en caravan naast vele dode mieren

    ook nog steeds levende mieren vrolijk rond te wandelen.

    De caravandealer dacht dat het misschien zou kunnen komen van een

    dakreparatie aan de caravan (nieuw dak ivm hagel) waardoor misschien

    de lijm aantrekkingskracht op de mieren zou kunnen hebben.

    Datzelfde jaar verkochten we eerder dan verwacht onze caravan en auto,

    dus verder geen aandacht meer aan geschonken.

    Tot verleden jaar dan toen we tot onze grote schrik weer een kudde mieren

    voorbij zagen trekken en weer “zaagsel” vonden onder onze caravan.

    Ik had er toen al mierendozen in geplaatst (8), en na thuiskomst heb ik er

    om de paar weken nieuwe lokdozen in geplaatst.

    Schoon naar de stalling gebracht in november met weer 8 nieuwe lokdozen.

    Eind april gekeken in de caravan en het zag er zwart van de dode mieren,

    maar daarnaast ook nog steeds enkele levende.

    Ze kunnen de winter hier dus overleven, als ze niet door de lokdozen worden

    geweerd.

    De mieren zijn ongeveer net zo groot als die hier in Nederland, maar volgens

    mij zijn ze iets donkerder van kleur.

    Wat wel frappant is, is dat wij helemaal geen zoetigheid o.i.d. gebruiken, dat mijn

    vrouw een echte poetster is in de vakantie, en dat ikzelf de caravan altijd

    voor en na de vakantie helemaal reinig met dettol (dat kan het toch niet zijn bedenk

    ik me net ?)

    In beide gevallen ging het om een Hobby caravan.

    Misschien dat iemand me iets meer kan vertellen over deze beresterke mieren,

    of iets weet dat ze weg houdt uit de buurt van mijn caravan ?

  • marcel

    je kan daar op de camping mierenpoeder kopen

    dat spul is veel beter dan wat je in nederland koopt

  • Robert

    Je kan in Kroatie in de supermarkt behoorlijk sterke sprays kopen (bijv. Pitroid) tegen mieren en andere kruipende insecten. Even flink spuiten op de oppervlaktes waar je mieren ziet en je hebt maandenlang lang geen kast meer. Wel even luchten na het sprayen. Mierenlokdozen helpen voor geen meter is mijn ervaring.

  • Jo

    Robert Schreef:

    ——————————————————-

    > Mierenlokdozen helpen voor geen meter is mijn ervaring.

    De onze jammer genoeg ook ;) . Bij het inpakken vorige week hadden we twee grote nesten, één in één van de bakken van de vouwwagen, één tussen de opgeplooide zak van de voortent die onder de vouwwagen lag. De ene besproeid met insecticide en nadien met de kruimeldief opgezogen (en de kruimeldief direct in de afvalcontainer geledigd), de andere gewoon uitgeschud. Die zullen we dus volgend jaar opnieuw tegen komen.

  • inge

    Ook wij hebben 2 jaar geleden last gehad van mieren in de caravan in Kroatie en alles compleet schoongemaakt.

    Vorig jaar doken er ineens weer mieren op in de caravan, terwijl we wel lokdozen etc. hadden gehad en er na de winterstalling nergens een levende mier te bekennen was geweest. Wederom de hele caravan schoongemaakt en lokdozen en gif gebruikt. Nu was de caravan dit jaar schoon en zijn we naar Frankrijk geweest. En ja hoor… weer mieren ! In de kastjes, tussen de kleren… en geen idee waar ze vandaan komen. In Frankrijk weer alles schoongemaakt en nergens last meer van, tot de terugweg. Toen zaten ze ineens in een andere kast. Wederom gif gestrooid en alles schoongemaakt. Ik ben nu op zoek naar een echt effectief middel, want we beginnen toch wel behoorlijk hiervan te balen !!!

    Groeten Inge

  • Lau Almekinders

    Kroatische mieren, wij hebben er al 2 jaar ook last van, ik stond op een camping in Vrsar en via de waslijn zijn door een tunnel te graven in mijn caravan gekomen, het is een Hobby type 495 exclucive. Spuiten met vergif had geen resultaat, in de winterstalling heb elke maand de caravan vol met mierengif gespoten, wat resulteerde in honderden dode mieren. Deze vakantie dachten we ervan af te zijn, nee hoor na 1 week kwamen ze weer tevoor schijn, ze zitten namelijk tussen het plafond en het dak, dus daar kom je moeilijk bij. Deze zomer zeker per dag honderd mieren gevangen en gedood. Maar sinds 9 dagen geen enkele meer gezien, zouden we er dan vanaf zijn, ik ga over 1 maand kijken in de stalling of ik er werkelijk vanaf ben, ik geloof er geen fluit. Groetjes Lau Almekinders.

  • Bo

    Hoi allemaal,

    Net terug van een heerlijke vakantie op Zaton, en ………..(even afkloppen) geen

    last meer gehad van de mieren.

    Ter plekke direkt na aankomst in de supermarkt een grote spuitbus Pitroid gehaald, en

    een busje mierenpoeder (ook Pitroid, millievriendelijk (????) en het poeder rond

    de steunen en neuswiel gestrooid.

    Daarna met de spuitbus langs de kitnaden op het dak , de kunststof

    afdekplaten aan de achterkant van de caravan, en ook onder de wielkasten gespoten.

    Daarna pas de voortent opgezet etc.

    Wel in de vakantie sporadisch een mier op de voorkant van de caravan gezien, of

    in het wasbakje van het toilet.

    Deze dan snel met de spuitbus kennis laten maken, en dat was het zo'n beetje.

    Vermelde methode ontvangen van een mede kampeerder die daarbij zweert.

    Het spul moet volgens hem wel van het merk Pitroid zijn.

    Schijnt te werken dus, en daar ben ik blij mee.

    Groetjes,

    Bo