Emigreren naar omgeving Split

• Sebastiaan

Beste allen,

Al geruime tijd ga ik jaarlijks met veel plezier naar Kroatië.

Mijn vriendin heeft Kroatische roots en familie in de regio Split wonen, beide zijn we begin dertig.

De laatste paar jaar heb ik het helemaal met ons koude kikkerlandje gehad, gezien de steeds meer toenemende ondraagzaamheid en economische malaise en wil het liefst nog vandaag naar Kroatië emigreren…ware het niet dat dit niet zomaar kan i.v.m. de nodige papieren die men hiervoor nodig heeft.

Mijn vriendin heeft daar wat ontroerend goed van haar ouders geërfd, dus wat betreft huisvesting hoeven wij ons zelf niet druk te maken.

Zij is dan ook laaiend enthousiast en is echt voornemens daar een toekomst op te gaan bouwen.

Waar het in essentie omgaat is dat ik twijfel over de economische stabiliteit van het land. Komend jaar wordt Kroatië waarschijnlijk tot de EU toegelaten, maar gaat dit tot meer economische voorspoed leiden? En zo ja ,zullen mijn vriendin en ik gezien onze professies dan ook kans maken op een baan?

Zelf ben ik al geruime tijd werkzaam als bouwkundig ingenieur en mijn vriendin werkt in de zorg. Is hier überhaupt werk in te vinden?

Weet iemand mij sowieso te vertellen hoe het met de werkgelegenheid momenteel in de regio Split is gesteld?

Er is een grote kans dat de mensen die deze topic lezen , zoiets hebben van “Het gras lijkt altijd groener aan de overkant” en “waarschijnlijk ken je Kroatië alleen van vakantie”.

Maar nee, ik ben zelf vrij nuchter en ken Kroatië ook van buiten de hoogseizoenen. Ik ben puur aan het afwegen in hoeverre Nederland ten opzichte van Kroatië nog steeds meer zekerheid te bieden heeft en leefbaarder is, nu en in de nabije toekomst, waarbij ik alle immateriële en materiële aspecten meetel.

Iemand ervaringen of tips?

Gr. Sebastiaan

• rita

hallo,

gisteren nog gehoord dat kroatie met een bevolking van 4.000.000 mensen 500.000 werklozen telt, 1.000.000 mensen zijn op pensioen, dus werkende bevolking.2.500.000

ik hoor toch telkens dat ze het niet echt op buitenlanders hebben, zelf ben ik belgische, mijn man kroaat maar wij hebben beslist hier te blijven werken en niet naar kroatie te trekken.

ik denk dat de toetreding tot eu niet voor verbetering zal zorgen, ze zijn en blijven heel nationalistisch.

de overdraagzaamheid daar ten opzichte van buitenlanders is veel groter dan hier in belgie en nederland.

en verbrand zeker niet alle bruggen achter je, zodat je nog kan terug vallen op je werk in nederland.

• RobertSplit

Beste Sebastiaan,

U kunt een mail sturen naar info@malimlin.com.

Wij helpen Nederlanders en Belgen al jaren met Emigreren naar Kroatië.

MVG,

Robert

• FrederiquevW

Hoi Sebastiaan,

wij (gezin, 30+, kids) zijn in februari van Amsterdam naar Split verhuisd. We zijn het allemaal zelf nog behoorlijk aan het uitzoeken maar je kunt me mailen als je wat wilt weten, geen probleem: emigratie.fredXgmail.com (@ ipv welbekend X)

In het kort alvast: het is hier heeeeeeeeeeeeeeeel moeilijk werk te vinden.

groetjes

Frederique

• rita

natuurlijk vind je geen werk in kroatie, er is zelfs geen werk voor de kroaten.

en als puntje bij paaltje komt, dan kiezen ze toch voor een kroaat.

tenzij…………………………