Vliegveld Dubrovnik

• Rene

Beste Kroatie Liefhebbers, Ik heb begrepen dat er op Dubrovnik (Cilipi) een tweede start/landingsbaan bij komt. Betekent dit dat de kans groter wordt dat er weer rechtstreeks van en naar Amsterdam zal worden gevlogen, of zijn dit twee verschillende zaken? Mvg, Rene

• lipik

Beste Rene,

Het al dan niet vliegen van luchtvaartmaatschappijen vanuit Amsterdam op Dubrovnik heeft naar mijn mening veel meer te maken met de gevraagde landingsrechten en de onderhandelingen van de luchthaven-uitbater met deze luchtvaartmaatschappijen dan met eventuele extra landingsbanen. Ik denk niet dat de luchthaven van DU vol zou zitten. Wat wel belangrijk is : de huidige baan licht in een welbepaalde richting en heeft (of in ieder geval had) maar een uitrusting om te landen in één van beide richtingen. Nu licht de baan ongeveer van NW naar ZO. Tot over enkele jaren kon men slechts in een richting landen. Gevolg was dat ik er op een avond vast zat omdat het vliegtuig dat ons naar Zagreb moest brengen niet kon landen wegens sterke wind in de verkeerde richting. Een landingsbaan haaks op de huidige zou ook veel kunnen helpen om bij sterke wind toch vluchten mogelijk te maken. Zoals de landingsbaan er nu bij ligt denk ik dat bij sterke bura de vliegtuigen last hebben van zijwind.

Hans

• L

Nu in Dbk. Gisteren gesproken met mijn goede vriend, plv. dir. Dubrovnik Airport, niets gehoord over 2e landingsbaan. Mijn zus werkt er ook en heeft nooit iets er ven gehoord. Maar………wie weet!?

• lipik

Bij nader inzien, of beter bij nader bekijken van de omgeving op Google Earth, moet ik m'n eigen mening over een haakse landingsbaan op de bestaande wel herbekijken. Er ligt daar namelijk een bergwand parallel aan de bestaande landingsbaan. Dat wordt dus nogal moeilijk. De aanvliegroute vanuit het zuiden is zelfs moeilijk te doen wegens de bergen. De enige aanvliegroute is dus vanover zee.

Hans

• Rene

bedankt voor jullie reacties en goed weekend