Fietsen in Istrie Rovinj

• Robert

De laatste paar jaar valt me op dat er steeds meer fietsers te zien zijn in Kroatie. Zowel buitenlanders als Kroaten zelf. Gemotoriseerd verkeer zal er dus ook meer aan gewend raken. Wel beter hoofdwegen vermijden waar geen fietspaden liggen. Je bent daar een gevaar voor jezelf en voor anderen.

Wat de zebrapaden betreft: mijn ervaring is dat ik allang dood geweest zou zijn als ik zou oversteken zonder te wachten op voorbij razende auto's. Sommige bestuurders worden zelfs kwaad als ze moeten stoppen voor een voetganger op een zebrapad.

• Jo

Hoe zit het met de wetgeving rond zebrapaden in Kroatië? In België is men verplicht te stoppen als iemand nog maar aanstalten maakt een zebrapad over te steken.

• Robert

Dat zou in Kroatie ook zo moeten gelden, maar hier worden zebrapaden door velen zelfs als parkeerplaats gebruikt.

Overigens kan een boete bij controle oplopen tot 1000 kuna en ontzegging van rijbevoegdheid voor een maand.

• lipik

over boetes gesproken, 't is wel “off-topic”, maar heeft er iemand een lijstje van verkeersboetes (overtreding-bedrag) ?

Ik heb er zo een op m'n webstek staan, maar dat is al enkele jaren oud.

kroatie.org boetes

Ik heb het enkele maanden geleden al gevraagd aan een Kroatisch politieman in opleiding maar ….

Hans

• Carla

Zover ik gezien heb, is jouw overzicht uit 2008 nog steeds actueel, Hans!

• Sylvi@

Misschien is dit ook nog een leuke/handige site:

http://kroatische-riviera.nl/320_zuid-istri%C3%AB.aspx

In ieder geval veel plezier!!

• Jo

Op die site staat een linkje naar routes/kaarten maar die link klopt niet meer. Een andere vind je hier, zelfs in 't Nederlands, met 43 routes.

Edit: hier een pdf met de 14 routes op het eiland Pag. Dit is de folder waar ik het laatst over had.

• Deruytere Nick

wat zijn de beste fietskaarten om te gebuiken rond rovinj ?

• ludo

beste rene,

fietsen zeker meenemen,er zijn zoveel geweldige baaien,waar overal fietspaden zijn.

wij komen er al 8 jaar,en altijd met de fietsen,en als je voorzichtig bent,gebeurd er heus niets.

Bij ons moet je ook voorzichtig zijn.De wegen zijn er op een paar jaar tijd hard verbeterd,en in de baaien komen geen autos,

met een gewone fiets gaat het prima hoor,met versnellingen iets beter.

maar vergeet ze zeker niet.

mooie vakantie toegewenst