Beste: Route/Tijd, richting Kroatie. Hoogseizoen

  • Patrick

    Hallo,

    Zoals het onderwerp al aangeeft ben ik op zoek naar de meest “logische” route naar Kroatie.

    Wij willen gaan rijden in het “meest” ongunstigste weekend, ben ik bang. Op zaterdag 14 juli willen wij gaan rijden in één keer door richting kroatie (met een pauze uiteraard;). Over het tijdstip twijfelen wij nog een beetje, aangezien wij die dag ervoor nog gewoon aan het werk moeten. Ik zat te denken Zaterdag op zondag nacht, rond een uurtje of 02:00 uur of Zaterdag avond 19:00 uur. Alleen het laatste tijd heeft volgens mij het nadeel, dat al heb je een keer file of wat dan ook, je met het probleem zit dat je 's avonds aankomt op de camping en dan in het donker een tent op moet zetten.

    Al zouden wij snachts gaan rijden, zit je weer met het probleem dat je even in een “onregelmatig ritme zit”.

    Ik heb al diverse internet websites/forums bekeken en daar hebben ze het over de drukke punten in Duitsland, waaronder Munchen, i.v.m. file. Vervolgens de tunnels die verderop gaan komen(Tauren etc.), hier zou het ook aardig kunnen vollopen met verkeer. Dit zou tevens de meest voorkomende route zijn. Het vignet voor Oostenrijk zou mij niet zoveel uitmaken, alleen Slovenie staat mij een beetje tegen i.v.m. het vignet voor 30/35 euro en de keren dat je er gebruik van maakt. Ook dit zou op te lossen zijn door via Italie (?) te reizen heb ik begrepen. Alleen vraag ik mij af of dit echt voordeliger is (tolwegen / extra km's.)

    Op de volgende website: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=246&t=10902, kwam ik de volgende route tegen: “”BAB57 -> BAB42 -> BAB43 -> BAB44 -> BAB45 -> BAB3 -> BAB7 -> De route over Füssen en de Fernpas is het beste! Dus doe die maar! Dus niet via München, maar via de BAB7 Ulm, Memmingen en Füssen. Vervolgens de Fernpas over en via Imst de A12 op! -> A27 -> A28. Zou ook tolvrij zijn.“”

    Ik ben “niet heel erg” thuis in al die route's. Heb een gedeelte terug kunnen vinden via googlemaps en mijn te grote ANWB wegenkaart van europa ;)). Ik vraag mij af hebben er mensen ervaring met deze route of kunnen zij deze “iets” verduidelijken. Is het nog recent, aangezien het berichten uit 2009 zijn. Is het veel sneller en voorkom je er echt veel file mee die je over de “meest gangbare” route wel zou hebben? Ik weet ook niet of er veel prijsverschil tussen de routes zit (Tol/benzine).

    Ik vertrek vanuit de omgeving (Naaldwijk, Westland). Ook door Nederland kiezen diverse route planners een ander punt om de grens over te steken, dus bij Venlo of de A12..

    Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

    Patrick

  • Sylvi@

    Hallo Patrick,

    Je hebt een en ander al goed uitgezocht lees ik. Als je bij zoeken ‘route’ intikt krijg je verschillende mogelijkheden.

    Maar wil je werkelijk in één keer doorrijden (met pauze)?

    Ik zou je willen aanraden om zeker een overnachting te doen.

    Niet alleen voor jezelf beter maar ook voor je medeweggebruikers. Wat als je in slaap valt…je geeft aan de dag er voor nog te werken…..

    Ik zou er echt goed over nadenken. Onderweg zijn genoeg mogelijkheden om voor een redelijke prijs te overnachten.

    Groetjes,

    Sylvia

  • Patrick

    Hallo Sylvia,

    Het is wel de bedoeling om af te wisselen tijdens de route, zodat de “bijrijder” zijn/haar rust kan pakken.

    Ik heb in het verleden al meerdere keren in één keer door gereden, zo ook richting Hongarije. Dit was met een vriend. Eigenlijk was dit goed te doen en tussen tijd afwisselen en een pauze om de benen te strekken.

    Ik weet niet wat jouw ervaringen met de route en tijd zijn ?

  • JaPa :o)

    Patrick,

    Waar in Kroatië moet je zijn?

    JaPa.

    http://www.eilandkrkkroatie.nl

  • Patrick

    Hallo Japa,

    Dat is inderdaad niet geheel onbelangrijk!!

    De eerste locatie is in Istrie, Rovinj. Hier gaan wij een aantal dagen op de camping kamperen. Vervolgens door naar Plitvicemeren en vanuit daar door naar Dalmatie, Omis.

  • Jo

    Je kiest natuurlijk zoals je zelf zegt het drukste weekend uit. Een maand geleden zijn wij naar Pag gereden, woensdag terug gekomen vanuit Okucani (Binnenland). Beide keren over Stuttgart, Munchen, Ljubljana en die route bevalt ons nog altijd best. Ik rijd ze ook in één ruk en ik rijd alleen. Wel gemiddeld om de 2 uur een half uur pauze. En als ik in Oostenrijk (meestal) moe wordt zet ik me enkele uren op een snelwegparking en slapen we in de auto. Er zijn redenen waarom het voor ons zo best werkt. Maar als je kan inderdaad best onderweg een hotelletje zoeken. Onderweg géén file gehad en ook de wegwerkzaamheden vielen mee. We zijn Munchen trouwens al op alle mogelijke momenten van de dag gepasseerd in de loop der jaren en in feite daar nog nooit file gehad. maar ik moet toegeven dat we op 2 keer na altijd buiten seizoen reden en de keren dat we toch in ‘t seizoen zaten reden we niet in ’t weekend (nooit trouwens).

    Probleem is inderdaad als je 's avonds gaat rijden dat je dan pas tegen de ochtend/voormiddag moe wordt. Op de site van VAB vind je altijd wel goeie tips maar misschien is het nu nog wat vroeg daarvoor. Zij geven in de bewuste “zwarte weekends” trouwens ook altijd info over de verkeersdrukte.

    Je spreekt van kamperen, hebben jullie dan zelf caravan of tent mee? Wij zijn nog geweest dat we een klein tentje meenamen voor onderweg. Zo'n kruipdingetje. Staat snel recht en is al even snel weer afgebroken. En ik heb ook wel gewoon naast de auto in het gras geslapen.

  • lavanda

    Wow, best lastig als je erover nadenkt inderdaad.

    Wij hebben ook vaak in 1 keer doorgereden, zelfs met 2 kleine kinderen achterin.

    Toen vertrokken we vaak rond 8 uur 's avonds, zodat de kinderen een groot deel van de nacht konden slapen.

    Voordeel is ook,dat je dan geen vrachtwagens en caravans op de weg hebt.

    Als je rond 2 uur vertrekt,komen de caravans rond 8 uur de weg weer op, en heb je meer kans op files in het zuiden van Duitsland……

    Ik geloof dat ik, gezien je meerdere chauffeurs hebt, om 19 uur zou vertrekken.

    En mocht je moe worden,kun je altijd nog een hotel nemen,toch??

    Nog een tip als je over Munchen zou rijden, en het loopt daar helemaal vast.

    Dan kun je bij Wurzburg richting Regensburg rijden. Je volgt daar de route met de “blauwe punt” Is een secundaire weg,maar erg goed te bereiden…..

  • L

    Tol Slovenie 30€/maand. Klopt!!!

    Als je een alternatieve route neemt rijd je dan niet meer km's tegen hoger verbruik?

  • lavanda

    Qua kilometers valt de alternatieve route erg mee, ik geloof dat het zelfs minder kilometers zijn.

    Qou verbruik is het misschien wel zuiniger, het zijn veel rechte wegen, nagenoeg zonder verkeerslichten.Als je dat vergelijkt met het verbruik in een lange file ('s winters soms wel 100 km ('s winters soms wel 100 km of meer langzaamrijdend en stilstaand verkeer) dan is ook het verbruik gunstiger.

    Daarnaast blijven wij liever rijden als uren achtereen in de file te staan.

    Een alternatief voor de bloktijden bij de Tauernautobaan (a10) is de B99 vanaf Radstadt

  • MorRon

    Dit jaar ga ik voor de 8ste keer naar Porec. Ik neem altijd de gewone route via Stutgart - Munchen - Salsburg - Vilach - Ljubljana - Koper - Porec. Tot nu nog nooit file gehad in Duitsland en aan de tunnels.

    Ik vertrek ook meestal 's avonds rond 9 uur (wel nooit op een van die zwarte dagen) en rij in 1 keer door. (wel regelmatig een pauze, en als het niet meer gaat slaap ik een uurtje). Meestel ben ik op 13 uurtjes (effectieve reistijd) ter plekke.

    Ik denk ook dat je weinig problemen gaat hebben als je Zaterdag avond rond 7 vertrek. Het meeste verkeer zal dan al voorbij zijn, en je bent vroeg genoeg door de tunnels om de drukte te vermijden. Wel eventjes de filemeldingen in het oog houden. Moest het echt druk zijn kan je nog altijd enkel uurtjes later vertrekken.