kroatie september

• sas

Hallo allemaal,

Mijn man en ik willen omstreeks1 september voor 2,5 week naar Kroatie. De bedoeling is om te vliegen op Zagreb en van hier uit een auto te huren en dan het zovele moois van Kroatie te gaan bewonderen.

Kunnen jullie mij misschien een beetje wegwijs maken.

Zo zou ik graag willen weten of ik een auto beter in Nederland al kan regelen of op het vliegveld van Zagreb?

En als ik de appartementen nu moet vastleggen of als we daar zijn, en wat is een gemiddelde prijs voor een appartement per nacht voor 2 pers?

Zijn er dingen wat we echt niet mogen missen als we door Kroatie rijden???

Ik hoop dat jullie ons een beetje wegwijs kunnen maken.

Groetjes Sas

• Jo

Plitvice parken mogen jullie zeker niet missen maar neem die mee als je van Zagreb naar de kust rijdt (of als jullie naar huis rijden). De moeder van iemand hier op het prikbord verhuurt daar kamers en heeft ze zelf geen plaats meer dan zorgt ze wel voor een kamer bij één van de buren. 'k Moet hier in de berichten wel ff zoeken voor een linkje.

In september is vooraf reserveren zeker niet nodig, het seizoen loopt dan al goed op z'n einde.

En voor de rest, lees het forum hier wat door, ieder verwacht wat anders. Op gerichte vragen is een antwoord eenvoudiger.

• ruben

hoi Sas,

als je bereid bent flinke kilometers te maken, dan kan ik je aanraden naar de kust te gaan

Steden als Trogir, Split en Dubrovnik zijn zeker de moeite waard.

Een aantal eilanden zou ik ook zeker meepakken. Korcula (stadje Korcula) en Hvar..en als je op Hvar bent, pak een speedbootje naar een van de kleinere eilandjes eromheen. Super.

Eigenlijk kun je het zo gek (lees:druk) maken als je zelf wilt.

Het weer is dan nog uitstekend en het water lekker warm…

Overnachtingen reserveren hoef je niet te doen in september. Er is genoeg te vinden, let maar op bordjes langs de weg en in de dorpjes langs de magistrale.

Auto huren heb ik geen ervaring mee in HR…

fijne vakantie…!

Ruben

• Jo

In plaats van de kust kan je natuurlijk ook het binnenland in trekken. Richting Belgrado bijvoorbeeld, net buiten Zagreb, kom je heuse olievelden tegen. Van op de snelweg zie je langs beide kanten een aantal ja-knikkers staan. En als je de parallele secundaire weg neemt zie je 'r nog meer. Iets verderop heb je Lonsko Polje, een natuurgebied met de vochtige omgeving van de Sava. In Popovača de snelweg af en naar het zuidwesten rijden tot je aan de Sava komt. Deze volgen naar het zuiden. Je komt dan onder andere in Čigoč, een dorp met allemaal houten huizen waar op elke schoorsteen wel een ooievaarsnest is. Jammer genoeg zullen de jongen al uitgevlogen zijn tegen september. Net voor de grens (met Bosnië) kom je dan ook voorbij in Jasenovac waar tijdens WOII een concentratiekamp was. Volledig opgeruimd maar er staat nog wel een reusachtig gedenkteken. Daar kan je dan richting Novska en terug naar de snelweg. Nog verder naar het zuiden (bijna aan de Servische grens kan je naar Vukovar waar nog altijd de kapot geschoten watertoren staat die tijdens de oorlog uitgebreid in de media is gekomen. En daar kan je dan nog meer oostelijk naar Osijek, waar ook nog een groot natuurgebied is. Of naar Đakovo waar een grote kathedraal (of kerk, zo goed weet ik het niet) staat.

Ik denk dat er buiten de kust nog genoeg andere troeven zijn voor Kroatië maar je moet er wel voor open staan natuurlijk.

• lipik

www.GorskiKotar.org

Nog een minder gekend maar toch interessant gedeelte van Kroatie, zeker voor natuurliefhebbers.

• ruben

Jo,

je hebt helemaal gelijk…

ik begin gelijk over de kust, omdat dat mijn favoriete streek is, met name Dalmatie, maar inderdaad is er nog meer in Kroatie..

Mijn familie komt uit Lika, (liggen oa de Plitvice meren) mooi landschap om in te toeren.

Zagreb zelf is ook de moeite waard. Mooie architectuur en genoeg te doen. (mooie dierentuin bijvoorbeeld).

Je kunt idd alle kanten op….

sorry voor de ietwat eenzijdige benadering eerder…

ruben

• sas

Bedankt voor jullie reacties(tu)

Ik zal nog even vermelden dat wij echte natuurliefhebbers zijn. Ook houden wij van een gezellig terrasje pikken en heerlijk eten(dus als iemand tips heeft heeeel graag)

We zoeken wel een beetje gezelligeid en waar iets te doen is geen disco's of zo.

Mocht nog iemand tips hebben over het huren van een auto of leuke adresjes voor te overnachten dan horen wij dat graag!!!

Groetjes Sas

• Paul

Betreffende de huurwagen: waar je ook heen gaat ter wereld: altijd van hier regelen via een brooker. Kost zo goed als altijd minder, er is meer keuze, het wagentype dat jij wil wordt gereserveerd, je hebt rustig de tijd om eea te vergelijken en door te lezen (in het Nederlands) en hebt achteraf een veel gemakkelijker aanspreekpunt in geval van problemen (bijv. terugbetalingen schadekosten)

bijvoorbeeld:

http://www.eautohuur.nl/

http://www.holidayautos.com

• sas

Super Paul, dank je voor je antwoord!!!

Groejes Sas

• zackary

Hallo,

Wat is eigenlijk de temperatuur in september daar?

Gr.

zackary